Rasslet ska bort! M52 singel vanos

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Brink

Rasslet ska bort! M52 singel vanos

Post by Brink »

Hallå gott folk.
Två snabba frågor för att förenkla söndagsmeket och för att veta hur mycket tid det borde ta mig.
Funderar vid bytet av övre kamkedjespännaren, och jag undrar om någon vet ifall den går att byta utan att ta väck kedjan mellan axlarna. Kan den tas isär, eller måste man till och med ta bort dreven på kamaxlarna?

Jag ska även ta isär vanosen och sätta på nya tätningar samt evetuellt byta ringen mellan lagren i själva vanoskolven. Är det någon som vet vilket moment man ska dra muttern som håller ihop den konstruktionen?? Bifogar en bild på vilken mutter jag menar.

Image

Om någon råkar veta moment på kedjespännarens bultar och övrigt som kommer skruvas lös så uppskattas det verkligen.
Nisse Järnet

Re: Rasslet ska bort! M52 singel vanos

Post by Nisse Järnet »

Kommer fan inte ihåg om den går att byta med kedjan på plats, men de flesta moment finns i FAQ staden här.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Brink

Post by Brink »

Nisse Järnet wrote:Kommer fan inte ihåg om den går att byta med kedjan på plats, men de flesta moment finns i FAQ staden här.
Det verkar inte som att det går, men om man kollar på hur den ser ut så förstår jag inte vad som skulle vara hindret. Det hade sparat mycket tid om det gick. Tack, ska kolla i FAQen.

Nr 16 i bilden, den borde gå att bara glida rakt fram under kedjan.
Image

Någon annan som vet?
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Du kan bara dra den uppåt, inte framåt. Pressa ihop den och se om du kan böja kedjan framåt/bakåt men tveksamt om det går så mycket.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply