Krysskil m50 problem

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Re: Krysskil m50 problem

Post by ToTTeN »

Ripper wrote:
RoDe wrote:Återigen.

M54 veven + triggerskivan från m50 funkar fint.
Va jag också säker på men har nu testat och kan konstaterat att endel möjligtvis har tur, varvar inte lika mycket, eller kör som kärringar osv osv....För har nu två gånger på kort tid lyckats vibrerar loss bultarna till svägningsdämparen/triggerskivan trots nya bultar och loctiet och de finns ingen annan förklaring än torsionssvägningar/självsvägningar vid vissa varv pga olika hertz mellan dem olika hjulen.....

Kör som en kärring vet jag inte men det lirar fint.

M54vev och m50 vanos trigger.
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: Sv: Krysskil m50 problem

Post by Ripper »

ToTTeN wrote:
Ripper wrote:
RoDe wrote:Återigen.

M54 veven + triggerskivan från m50 funkar fint.
Va jag också säker på men har nu testat och kan konstaterat att endel möjligtvis har tur, varvar inte lika mycket, eller kör som kärringar osv osv....För har nu två gånger på kort tid lyckats vibrerar loss bultarna till svägningsdämparen/triggerskivan trots nya bultar och loctiet och de finns ingen annan förklaring än torsionssvägningar/självsvägningar vid vissa varv pga olika hertz mellan dem olika hjulen.....

Kör som en kärring vet jag inte men det lirar fint.

M54vev och m50 vanos trigger.
Grattis då!
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: Krysskil m50 problem

Post by bmw_fredde »

Ripper har du balanserat skivan?
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: Krysskil m50 problem

Post by Ripper »

bmw_fredde wrote:Ripper har du balanserat skivan?
Inte som ett helt paket med vev, svänghjul mm ihop men balanserat löst och även suttit på tidigare maskin över 1000mil utan bekymmer.
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: Krysskil m50 problem

Post by RoDe »

Det kan inte bero på att veven är något skev? Men då kanske lagren hade gått istället och misständningar.
The Lower Class
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: Krysskil m50 problem

Post by Ripper »

RoDe wrote:Det kan inte bero på att veven är något skev? Men då kanske lagren hade gått istället och misständningar.
Tror jag inte för lager såg fint när maskinen var isär nyligen för byte av kolvar och då har den gått med 701whp ca 200mil, men som sagt när jag forskat lite verkar de funka för vissa av nån anledning, samma på andra sidan pölen tur eller annan anledning vetti tusan hehe
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Krysskil m50 problem

Post by Nisse Järnet »

Vad har ni för svänghjul och koppling då? Det kan väl påverka en del säkert.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: Krysskil m50 problem

Post by m50b30 »

Nisse Järnet wrote:Vad har ni för svänghjul och koppling då? Det kan väl påverka en del säkert.
jeg har m30 svinghjul og 765 tryckplata og sinter. har samme problem.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Krysskil m50 problem

Post by Nisse Järnet »

Nu kör ju iof jag 2.8 vilket kanske är snällare men jag har aldrig haft problem, varvar 7600-8000rpm. Kan kolla vad jag har för remskiva på, hade två olika M50 skivor, en lätt och en tung och jag tog den lätta :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: Krysskil m50 problem

Post by Ripper »

Nisse Järnet wrote:Nu kör ju iof jag 2.8 vilket kanske är snällare men jag har aldrig haft problem, varvar 7600-8000rpm. Kan kolla vad jag har för remskiva på, hade två olika M50 skivor, en lätt och en tung och jag tog den lätta :)
Men 2,8 är ju m50 den hade inte jag heller problem med....
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
oddis
Posts: 237
Joined: 25 Nov 2005, 16:52
Location: Solør - Norge
Contact:

Re: Krysskil m50 problem

Post by oddis »

Ar detta fortfarande et problem om man har balancerad hela vevlinan tilsammans (triggerskiva,vev,svanghjul og clutch) i en svang?

Om ja, ar det altså den strukturella "rigiditeten" som ar fel (massen i damparen) ?
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: Krysskil m50 problem

Post by Ripper »

oddis wrote:Ar detta fortfarande et problem om man har balancerad hela vevlinan tilsammans (triggerskiva,vev,svanghjul og clutch) i en svang?

Om ja, ar det altså den strukturella "rigiditeten" som ar fel (massen i damparen) ?
Vågar inte svara på om de räcker med balansera MEN den infon jag fått fram så är de inte balansering som är problemet utan massa i dämparen som du säger, alla olika hjul har olika hertz och de som gör att de blir självsvägningar och orsakar problemen.
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Krysskil m50 problem

Post by Nisse Järnet »

Men det måste ju hänga ihop med koppling/svänghjul då också, eller tänker jag fel?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: Krysskil m50 problem

Post by Ripper »

Nisse Järnet wrote:Men det måste ju hänga ihop med koppling/svänghjul då också, eller tänker jag fel?
Jo man tycker det, är ju dock lättare att balansera de antar jag med tanke på att inga mjukdelar finns som skulle skapa självsvägningar vid vissa varvtal/hz
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: Krysskil m50 problem

Post by m50b30 »

hvor myckey varvar ni era m50b30.
jag hadde 8000rpm.
så det er visst for mye, kanskje prova 7000 neste gang.
Post Reply