Va jag också säker på men har nu testat och kan konstaterat att endel möjligtvis har tur, varvar inte lika mycket, eller kör som kärringar osv osv....För har nu två gånger på kort tid lyckats vibrerar loss bultarna till svägningsdämparen/triggerskivan trots nya bultar och loctiet och de finns ingen annan förklaring än torsionssvägningar/självsvägningar vid vissa varv pga olika hertz mellan dem olika hjulen.....
Kör som en kärring vet jag inte men det lirar fint.
Va jag också säker på men har nu testat och kan konstaterat att endel möjligtvis har tur, varvar inte lika mycket, eller kör som kärringar osv osv....För har nu två gånger på kort tid lyckats vibrerar loss bultarna till svägningsdämparen/triggerskivan trots nya bultar och loctiet och de finns ingen annan förklaring än torsionssvägningar/självsvägningar vid vissa varv pga olika hertz mellan dem olika hjulen.....
Kör som en kärring vet jag inte men det lirar fint.
RoDe wrote:Det kan inte bero på att veven är något skev? Men då kanske lagren hade gått istället och misständningar.
Tror jag inte för lager såg fint när maskinen var isär nyligen för byte av kolvar och då har den gått med 701whp ca 200mil, men som sagt när jag forskat lite verkar de funka för vissa av nån anledning, samma på andra sidan pölen tur eller annan anledning vetti tusan hehe
Nu kör ju iof jag 2.8 vilket kanske är snällare men jag har aldrig haft problem, varvar 7600-8000rpm. Kan kolla vad jag har för remskiva på, hade två olika M50 skivor, en lätt och en tung och jag tog den lätta
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Nisse Järnet wrote:Nu kör ju iof jag 2.8 vilket kanske är snällare men jag har aldrig haft problem, varvar 7600-8000rpm. Kan kolla vad jag har för remskiva på, hade två olika M50 skivor, en lätt och en tung och jag tog den lätta
Men 2,8 är ju m50 den hade inte jag heller problem med....
oddis wrote:Ar detta fortfarande et problem om man har balancerad hela vevlinan tilsammans (triggerskiva,vev,svanghjul og clutch) i en svang?
Om ja, ar det altså den strukturella "rigiditeten" som ar fel (massen i damparen) ?
Vågar inte svara på om de räcker med balansera MEN den infon jag fått fram så är de inte balansering som är problemet utan massa i dämparen som du säger, alla olika hjul har olika hertz och de som gör att de blir självsvägningar och orsakar problemen.
Nisse Järnet wrote:Men det måste ju hänga ihop med koppling/svänghjul då också, eller tänker jag fel?
Jo man tycker det, är ju dock lättare att balansera de antar jag med tanke på att inga mjukdelar finns som skulle skapa självsvägningar vid vissa varvtal/hz