Otät motor? M20 med blygsam effekt.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Otät motor? M20 med blygsam effekt.
Hej.
Jag har en E30 med M20 turbo som jag hållit på med till och från under en tid.
Det blev en rätt så blygsam effekt och jag har några funderingen kring det. 395whp vid 1,85bar
När den mappades sist så ökade inte effekten något nämnvärt när vi gick från typ 1,5bar till närmare 1,8bar. Vid 1,8 bar kräktes det ut en hel del kladd ur mitt lilla vevhusfilter.
Funderar lite på orsak till detta.
Det är jämn komp på alla cylindrar. Leakdown visade även det jämnt på alla. Lite skiljer, men inget nämnvärt. Jag fick en känsla av att det extra trycket bara smet förbi kolvar rakt ner i tråget och sen på det viset skickade upp massa ur vevhusfiltret.
Min cooperring packning gav även upp, vid en vattenkanal. Packningen har varit använt någon gång förut, tror den kanske hade blivit lite förstörd vid en vattenkanal vid en tidigare demontering. Men som sagt jämn komp och leakdown så det verkar som att allt är tätt. Bara otätt vid en vattenkanal.
Har någon några tips om vad jag kan undersöka?
Körde förövrigt på E85.
Spec:
M20 med M50 kolvar och stakar.
Cooperring
Svetsad topp med steg 2 fjädrar och Z45 turbo.
HX40
/Johan
Jag har en E30 med M20 turbo som jag hållit på med till och från under en tid.
Det blev en rätt så blygsam effekt och jag har några funderingen kring det. 395whp vid 1,85bar
När den mappades sist så ökade inte effekten något nämnvärt när vi gick från typ 1,5bar till närmare 1,8bar. Vid 1,8 bar kräktes det ut en hel del kladd ur mitt lilla vevhusfilter.
Funderar lite på orsak till detta.
Det är jämn komp på alla cylindrar. Leakdown visade även det jämnt på alla. Lite skiljer, men inget nämnvärt. Jag fick en känsla av att det extra trycket bara smet förbi kolvar rakt ner i tråget och sen på det viset skickade upp massa ur vevhusfiltret.
Min cooperring packning gav även upp, vid en vattenkanal. Packningen har varit använt någon gång förut, tror den kanske hade blivit lite förstörd vid en vattenkanal vid en tidigare demontering. Men som sagt jämn komp och leakdown så det verkar som att allt är tätt. Bara otätt vid en vattenkanal.
Har någon några tips om vad jag kan undersöka?
Körde förövrigt på E85.
Spec:
M20 med M50 kolvar och stakar.
Cooperring
Svetsad topp med steg 2 fjädrar och Z45 turbo.
HX40
/Johan
-
- Posts: 49
- Joined: 02 Sep 2013, 09:42
- Location: Grillby
Re: Otät motor? M20 med blygsam effekt.
Tryckläckage med efterföljande högt avgasmottryck? Därav mycket blowby? Vad kör du för grenrör?
Re: Otät motor? M20 med blygsam effekt.
Hej.
Jadu, köpte ett begagnat grenrör. Såg ut som nåt kinarör, typ.
Med tryckläckage menar du?
Trycksystemet är testat till typ 4bar.
Jadu, köpte ett begagnat grenrör. Såg ut som nåt kinarör, typ.
Med tryckläckage menar du?
Trycksystemet är testat till typ 4bar.
-
- Posts: 49
- Joined: 02 Sep 2013, 09:42
- Location: Grillby
Re: Otät motor? M20 med blygsam effekt.
Ok, har du bild på tändtabell och Effektkurva?
Re: Otät motor? M20 med blygsam effekt.
Såhär ser tändtabellen ut:
Effektkurva:
Något som ser galet ut?
Effektkurva:
Något som ser galet ut?
Re: Otät motor? M20 med blygsam effekt.
Ja, tändtabellen ser idiotisk ut....!
Har ju inte tändning alls där uppe...
Har nån mappat den i fyllan?
Har ju inte tändning alls där uppe...
Har nån mappat den i fyllan?
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Otät motor? M20 med blygsam effekt.
Hur mkt kolvringsgap har du Rydan?
Mätte ni mottryck i grenröret under bromsningen?
Mkt mer tändning än det där och du får köpa en smidd botten
Mätte ni mottryck i grenröret under bromsningen?
Mkt mer tändning än det där och du får köpa en smidd botten
"Skam den som ger sig"
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Re: Otät motor? M20 med blygsam effekt.
Är den tändtabellen så att förstå, 200 = 1bars ladd? Altså att 200 står för kpa och inte det reella laddtryck?
Då tycker jag det verkar som det år jättelåg tändning. 5grader vid vridmax ger inte mkt effekt. (Skjut mig om jag läser tabellen fel.)
Då tycker jag det verkar som det år jättelåg tändning. 5grader vid vridmax ger inte mkt effekt. (Skjut mig om jag läser tabellen fel.)
__________
\oo=00=oo/
\oo=00=oo/
Re: Otät motor? M20 med blygsam effekt.
Du läser den riktig. Inte konstigt det inte blir effekt, blir mest avgastemp av det där.. Måste va bättre å sänka laddtrycket och köra med mer tändning...
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Otät motor? M20 med blygsam effekt.
Det är ca 15 grader lägre tändning än normalt på M20 så något är jätteknas.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: Otät motor? M20 med blygsam effekt.
Är motorn verkligen strobbad korrekt eller flyter tändningen på varv?
Något är fel, kolla triggervinkeln och även så att tändningen inte flyttar på sig på varv. Om det inte är det så är den inte korrekt kalibrerad.
Något är fel, kolla triggervinkeln och även så att tändningen inte flyttar på sig på varv. Om det inte är det så är den inte korrekt kalibrerad.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Otät motor? M20 med blygsam effekt.
Oj, kolvringsgap minns jag inte. Var längesen jag satte ihop den här motorn...Har ju inte så bråttom vetduJonasH88 wrote:Hur mkt kolvringsgap har du Rydan?
Mätte ni mottryck i grenröret under bromsningen?
Mkt mer tändning än det där och du får köpa en smidd botten
Vi mätte inget mottryck.
Re: Otät motor? M20 med blygsam effekt.
Jag låste tändningen och sen strobbade, den visade rätt.cerveza wrote:Är motorn verkligen strobbad korrekt eller flyter tändningen på varv?
Något är fel, kolla triggervinkeln och även så att tändningen inte flyttar på sig på varv. Om det inte är det så är den inte korrekt kalibrerad.
Vad menar du med att tändningen flyter på varv? Är inte så bra insatt i det där som jag kanske borde vara...
Re: Otät motor? M20 med blygsam effekt.
Lås tändningen och se ifall den ändrar sig med högre varvtal.
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Mobil: 073-845 96 31
Re: Otät motor? M20 med blygsam effekt.
Tycker det var riktigt bra med 400whp med den tändingen...
Börja med att sätta tändingen på tex 10 grader fast tändning och se om det varierar något på varv, som sagt tidigare.
Verkar det stämma bra, så gör en tändningsmapp ungefär såhär:
Denna är rätt snäll, men duger att utgå från. Sedan kanske du ska be någon annan att mappa den.
Börja med att sätta tändingen på tex 10 grader fast tändning och se om det varierar något på varv, som sagt tidigare.
Verkar det stämma bra, så gör en tändningsmapp ungefär såhär:
Denna är rätt snäll, men duger att utgå från. Sedan kanske du ska be någon annan att mappa den.
Lars Lengstrand
-
- Posts: 49
- Joined: 02 Sep 2013, 09:42
- Location: Grillby
Re: Otät motor? M20 med blygsam effekt.
Vart mappa du?
Montera avgastemp o motryckmätning så skvallrar det lite mer vid nästa mappning
Montera avgastemp o motryckmätning så skvallrar det lite mer vid nästa mappning
Re: Otät motor? M20 med blygsam effekt.
Hej.
Provade idag att låsa tändningen på 0 grader. Använda sedan strobblampa för att se så den visade rätt, det gjorde den. Varvade en del samtidigt som jag strobbade, visade fortfarande rätt.
Ökade sedan till 5,10 och 15 grader. Då kikade jag dock ej med strobblampa utan bara på mätaren i datorn, som visade rätt.
Är triggerskivan ens graderad? Tänkte jag inte på.
Men det verkar stämma iaf
Provade idag att låsa tändningen på 0 grader. Använda sedan strobblampa för att se så den visade rätt, det gjorde den. Varvade en del samtidigt som jag strobbade, visade fortfarande rätt.
Ökade sedan till 5,10 och 15 grader. Då kikade jag dock ej med strobblampa utan bara på mätaren i datorn, som visade rätt.
Är triggerskivan ens graderad? Tänkte jag inte på.
Men det verkar stämma iaf