Byta ingående medbringare på diffen?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Byta ingående medbringare på diffen?
Är der bara lossa och byta eller blir det fruktsallad med pinjong och grejer?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Byta ingående medbringare på diffen?
Det sitter en krossbricka innanför medbringaren som ska deformeras till viss del med hjälp av muttern som håller medbringaren. Har du otur så är ytan på nya medbringaren bearbetad lite annorlunda så att det blir för hård förspänning på lagren innan du når fram till att ha rätt tryck på krossbrickan igen. Detta märks på att diffen går trögt att vrida runt.
Men eftersom att lagren har slitits på de mil som den gått så är det mycket möjligt att det bara är att skruva dit och dra tills dess att du drar mot krossbrickan och lite lite till för att få förspänning mot denna.
Om det inte går att byta utan att diffen går trögt så bör det gå att lägga ett shims där krossbrickan ska ligga an och på så vis få korrekt förspänning mot denna utan att lagerförspänningen blir fel.
Jag hoppas det går att förstå utifrån texten. Om det är oklart så kan jag ta nån bild på hur det ser ut då jag har en isärplockad diff ligger.
Pinjong och kronhjul bör förbli i korrekt ingrepp även fast man byter medbringare iaf.
Men eftersom att lagren har slitits på de mil som den gått så är det mycket möjligt att det bara är att skruva dit och dra tills dess att du drar mot krossbrickan och lite lite till för att få förspänning mot denna.
Om det inte går att byta utan att diffen går trögt så bör det gå att lägga ett shims där krossbrickan ska ligga an och på så vis få korrekt förspänning mot denna utan att lagerförspänningen blir fel.
Jag hoppas det går att förstå utifrån texten. Om det är oklart så kan jag ta nån bild på hur det ser ut då jag har en isärplockad diff ligger.
Pinjong och kronhjul bör förbli i korrekt ingrepp även fast man byter medbringare iaf.
Re: Byta ingående medbringare på diffen?
Annars finns ju krossbrickan, (den som deformeras och blir en midja på?) på bmw för typ 30 spänn, vill minnas att den va väldigt billig ialf...Jens92 wrote:Det sitter en krossbricka innanför medbringaren som ska deformeras till viss del med hjälp av muttern som håller medbringaren. Har du otur så är ytan på nya medbringaren bearbetad lite annorlunda så att det blir för hård förspänning på lagren innan du når fram till att ha rätt tryck på krossbrickan igen. Detta märks på att diffen går trögt att vrida runt.
Men eftersom att lagren har slitits på de mil som den gått så är det mycket möjligt att det bara är att skruva dit och dra tills dess att du drar mot krossbrickan och lite lite till för att få förspänning mot denna.
Om det inte går att byta utan att diffen går trögt så bör det gå att lägga ett shims där krossbrickan ska ligga an och på så vis få korrekt förspänning mot denna utan att lagerförspänningen blir fel.
Jag hoppas det går att förstå utifrån texten. Om det är oklart så kan jag ta nån bild på hur det ser ut då jag har en isärplockad diff ligger.
Pinjong och kronhjul bör förbli i korrekt ingrepp även fast man byter medbringare iaf.
/R
Robin Eriksson
072 5521232
073-0482551
2009-2011 M20b27= 419whp 580wnm
2012-2013 M50B25= 480whp 667wnm
2014 M50B25= 566whp 750wnm
072 5521232
073-0482551
2009-2011 M20b27= 419whp 580wnm
2012-2013 M50B25= 480whp 667wnm
2014 M50B25= 566whp 750wnm
Re: Byta ingående medbringare på diffen?
Exakt, köp en ny klämhylsa om du ska byta pinjong-axeln. Annars får du va beredd på att lägga in nåt slags schims på nån hundradel eller tiondel
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: Byta ingående medbringare på diffen?
Krossbrickan är förbrukad när den är dragen.
Men för att byta den måste man ta ut pinnen (om jag minns rätt).
Man kan väl testa rullmotståndet innan man lossar och om man har lite tolerans kvar öka lite (not by the book)
Men för att byta den måste man ta ut pinnen (om jag minns rätt).
Man kan väl testa rullmotståndet innan man lossar och om man har lite tolerans kvar öka lite (not by the book)
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
Re: Byta ingående medbringare på diffen?
Jag hade för mig att man måste demontera diffen för att byta krossbricka. Om det är tal om demontering så byter man.
Om man bara vill byta medbringare och krossbrickan ger tillräcklig klämkraft så ser jag inte att det skulle vara något problem att återanvända den som sitter där.
En krossbricka är gjord just för att deformeras vid montage och man drar åt muttern till medbringaren tills dess att rätt lagerspel uppnåtts och krossbrickan har då deformerats till viss del. Att deformera den, låt säga, 0,5mm till bör inte skapa några problem.
Rullmotståndet i en begagnad diff brukar vara obefintligt. Vid nya grejer så ska det vara några/nån Nm i rullmotstånd. När man byter medbringare och drar så kan man dra tills dess att man börjar känna rullmotstånd och är det då rätt moment på muttern till ingående medbringare så bör det fungera bra. OBS Det ska absolut inte gå trögt att dra runt diffen!
Jag rekommenderar den här videon där han förklarar mycket bra i början av videon hur lagerförspänningen på pinjongen fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=dAqAqODmcj4" onclick="window.open(this.href);return false;
Om man bara vill byta medbringare och krossbrickan ger tillräcklig klämkraft så ser jag inte att det skulle vara något problem att återanvända den som sitter där.
En krossbricka är gjord just för att deformeras vid montage och man drar åt muttern till medbringaren tills dess att rätt lagerspel uppnåtts och krossbrickan har då deformerats till viss del. Att deformera den, låt säga, 0,5mm till bör inte skapa några problem.
Rullmotståndet i en begagnad diff brukar vara obefintligt. Vid nya grejer så ska det vara några/nån Nm i rullmotstånd. När man byter medbringare och drar så kan man dra tills dess att man börjar känna rullmotstånd och är det då rätt moment på muttern till ingående medbringare så bör det fungera bra. OBS Det ska absolut inte gå trögt att dra runt diffen!
Jag rekommenderar den här videon där han förklarar mycket bra i början av videon hur lagerförspänningen på pinjongen fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=dAqAqODmcj4" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Byta ingående medbringare på diffen?
Låter jobbigt haha Man skulle ju kunna dra runt och kolla momentet innan demontering och sen göra om samma procedur vid montering..blir väl inte helt rätt utan att ta ur kronhjulet men det borde ju bli mer eller mindre lika fel båda gångerna iaf?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Byta ingående medbringare på diffen?
Typ vad jag menade men jag skiver som ett ars__Jens92 wrote:Jag hade för mig att man måste demontera diffen för att byta krossbricka. Om det är tal om demontering så byter man.
Om man bara vill byta medbringare och krossbrickan ger tillräcklig klämkraft så ser jag inte att det skulle vara något problem att återanvända den som sitter där.
Risken är att man får demontera hela diffen om det inte går bra.
Kommer inte ihåg rullmotståndet men ca ett kilo på 200mm (minnet kan diffa +/-50mm )
edit: kollade i projektboken 150-250mm/1kg motstånd men vet inte vart värdena kommer ifrån.
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp