BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Jävligt snyggt jobbat Niclas!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Tack Erik! Utan din hjälp skulle jag inte varit där jag är idag!erikjakan wrote:Jävligt snyggt jobbat Niclas!
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- drakdödarn
- Posts: 5
- Joined: 07 Sep 2014, 19:27
- Location: Umeå
Re: E30 M50B25 vanos turbo
detta blir kung!, vad använde du för att fästa fast kjolarna?
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Tack!drakdödarn wrote:detta blir kung!, vad använde du för att fästa fast kjolarna?
Menar du sidokjolarna eller sidopanelen på dörrarna och skärmarna?
Sidokjolarna skruvade jag fast med självborrande skruv i underkant och svart silikon mellan instegslisten och kjolen för att de skulle sitta bättre och få snyggare linje.
Sidopanelen limmade jag på baksidan och sedan tejpade jag den så de satt i spänn i några dagar tills det torkat. Sedan limmade med svart silikon i ovanan för snyggare linje
Hoppas du förstår, annars kan du höra av dig i pm eller på sms så kan jag skicka bild på hur de ser ut
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Helgen är inne!
Körde upp bilen till Emil idag där han håller till när han ska koppla samt mappa
Rullade ut bilen från garaget och in i pappas verkstad för o tvätta bilen efter allt damm den samlar på sig när den bara står Sedan lastade vi upp den och på trailer och for hem för och äta lite snabbt och sedan bege oss mot Emil Väl framme där så började vi slita ut original styrboxen och Emil såg bara mer o mer onödiga kablar som åker bort imorgon Ska bli så jävla skönt o få bort onödiga saker som inte behövs.
Imorgon blir de och åka upp en sväng o se hur de går för honom med inkopplingen.
Lastat och klart för avfärd
Blev ett stopp på Statoil för och tanka i lite sprit i bilen
Det är tur att det finns folk som kan detta bättre än mig, detta ger mig bara huvudvärk
Blir en liten uppdatering imorgon också om jag hinner
Körde upp bilen till Emil idag där han håller till när han ska koppla samt mappa
Rullade ut bilen från garaget och in i pappas verkstad för o tvätta bilen efter allt damm den samlar på sig när den bara står Sedan lastade vi upp den och på trailer och for hem för och äta lite snabbt och sedan bege oss mot Emil Väl framme där så började vi slita ut original styrboxen och Emil såg bara mer o mer onödiga kablar som åker bort imorgon Ska bli så jävla skönt o få bort onödiga saker som inte behövs.
Imorgon blir de och åka upp en sväng o se hur de går för honom med inkopplingen.
Lastat och klart för avfärd
Blev ett stopp på Statoil för och tanka i lite sprit i bilen
Det är tur att det finns folk som kan detta bättre än mig, detta ger mig bara huvudvärk
Blir en liten uppdatering imorgon också om jag hinner
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Spännande, lycka till
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Tackar!Lofqvist wrote:Spännande, lycka till
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Hemkommen från Märsta idag igen efter ett besök hos Emil.
Snart är de uppstart Förhoppningsvis imorgon om allting går som de ska
Emil har rensat bort en hel del onödiga kablar som låg kvar i originalstammen så nu är det bara de som behövs som finns kvar. Han gjorde också om kontakterna mellan originalhärvan till bilen och motorhärvan så att det är finns en massa skarvar och 4meter onödiga kablar, så nu ser det riktigt schysst ut
De som är kvar och göra imorgon är att koppla in:
Mapsensorn
Luftgivaren och göra ett hål i tryckröret för den
Koppla in de sista i boxen
Några säkringshållare
Bränslereläet
Ställa in startvärden
Vrida på nyckeln
Inga bilder idag tyvärr, men kommer en stor update imorgon troligtvis
Den som väntar på något gott väntar aldrig förlänge
Snart är de uppstart Förhoppningsvis imorgon om allting går som de ska
Emil har rensat bort en hel del onödiga kablar som låg kvar i originalstammen så nu är det bara de som behövs som finns kvar. Han gjorde också om kontakterna mellan originalhärvan till bilen och motorhärvan så att det är finns en massa skarvar och 4meter onödiga kablar, så nu ser det riktigt schysst ut
De som är kvar och göra imorgon är att koppla in:
Mapsensorn
Luftgivaren och göra ett hål i tryckröret för den
Koppla in de sista i boxen
Några säkringshållare
Bränslereläet
Ställa in startvärden
Vrida på nyckeln
Inga bilder idag tyvärr, men kommer en stor update imorgon troligtvis
Den som väntar på något gott väntar aldrig förlänge
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Liten update från igår då.
Började med att vi kom upp till Emils garage vid 14-15 tiden och då va allting nästintill färdigt för och starta den.
Så gott som färdigt
Kablarna indragna till handsfacket, dock ser de lite rörigt ut nå men de kommer åtgärdas
Inställning av lite startvärden
Emil städade upp alla onödiga kablar som inte behövdes i kabelstammen och detta blev slutresultatet
Efter att vi hade startat den och låtit den stått på tomgången ett tag, så rullade vi ut den ur garaget och Emil varvade upp den men fick inget laddtryck. Han ställde in launchen på 5k varv men fick inget laddtryck ändå... Efter mycket om och men så såg Erik tillslut att de var axeln som va skev eller lagret som var något fel på. Så de slutade med att turbon revs isär och ingen mappning... Så Emil har försökt och kika runt på vad de kan vara för fel och sedan försöka åtgärda de ikväll..
Började med att vi kom upp till Emils garage vid 14-15 tiden och då va allting nästintill färdigt för och starta den.
Så gott som färdigt
Kablarna indragna till handsfacket, dock ser de lite rörigt ut nå men de kommer åtgärdas
Inställning av lite startvärden
Emil städade upp alla onödiga kablar som inte behövdes i kabelstammen och detta blev slutresultatet
Efter att vi hade startat den och låtit den stått på tomgången ett tag, så rullade vi ut den ur garaget och Emil varvade upp den men fick inget laddtryck. Han ställde in launchen på 5k varv men fick inget laddtryck ändå... Efter mycket om och men så såg Erik tillslut att de var axeln som va skev eller lagret som var något fel på. Så de slutade med att turbon revs isär och ingen mappning... Så Emil har försökt och kika runt på vad de kan vara för fel och sedan försöka åtgärda de ikväll..
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo SLUTRESULTAT!
BIG UPDATE!
Började med att i söndags så varmkörde vi bilen utan för garaget och Emil ställde sig på launchen på 5000 varv men fick inget laddtryck... Så efter mycket om och men så såg Erikjakan att kompressor impellern var helt skev så antagligen hade den fått sig en kyss i kompressorhuset så att den inte kunde bygga något tryck... Rev isär kompressorkåpan och coren o sedan vare bara leta ny turbo... Emil for iväg till hans kompis igår (måndag) men han hade ingen som passade... Sökte själv runt om nån hade en K29:a liggandes och Fredro här på forumt hade en som han stod i valet eller kvalet o sälja, men blev tillslut o köpa den av honom så att vi kunde prova i veckan! Åkte dit på igår kväll hämtade den sedan hem sova för att åka upp tidigt till Emil idag (tisdag). Kom upp dit vid 8 tiden och började direkt o mäta impellerna som visade sig stämma Så demolerade den så att jag tog coren från den och satte ihop allting. När allting var klart för o riggas i bänken så upptäckte jag att de började rycka som fan vid torpedplåten och de visade sig vara slangen mellan toppen och värmepaketet som hade spruckit o sprutat ut massa vatten... Så de var bara o riva bort insuget medans Jompa for iväg till Biltema o handlade ny slang. Slog ihop allting o startade bilen lät den blir varm o de funkade, upp i bänken o prestera nu föfan!!! Väl uppe i bänken så mappade Emil den på 0,6bars ladd till en början och trappade sakta uppåt så de slutade på 1,4bars laddtryck och 478whp / 568wnm på en original maskin!!! Vi sänkte dock laddtrycket till 1,2bars ladd för o lägga oss lite safe samt backade tändningen lite grann.
Slutresultat!
478whp / 568wnm på 1,4bars ladd
443whp / 545wnm på 1,2bars ladd
335whp / 395wnm på 0,7bars ladd
Så vi kopplade in en switch så att jag har lowboost 0,7bars ladd och highboost 1,2bars ladd
Täta lite oljeläckage
Uppspänd i dynon
Fixa vattenläckage....
Körning i dynon
Började med att i söndags så varmkörde vi bilen utan för garaget och Emil ställde sig på launchen på 5000 varv men fick inget laddtryck... Så efter mycket om och men så såg Erikjakan att kompressor impellern var helt skev så antagligen hade den fått sig en kyss i kompressorhuset så att den inte kunde bygga något tryck... Rev isär kompressorkåpan och coren o sedan vare bara leta ny turbo... Emil for iväg till hans kompis igår (måndag) men han hade ingen som passade... Sökte själv runt om nån hade en K29:a liggandes och Fredro här på forumt hade en som han stod i valet eller kvalet o sälja, men blev tillslut o köpa den av honom så att vi kunde prova i veckan! Åkte dit på igår kväll hämtade den sedan hem sova för att åka upp tidigt till Emil idag (tisdag). Kom upp dit vid 8 tiden och började direkt o mäta impellerna som visade sig stämma Så demolerade den så att jag tog coren från den och satte ihop allting. När allting var klart för o riggas i bänken så upptäckte jag att de började rycka som fan vid torpedplåten och de visade sig vara slangen mellan toppen och värmepaketet som hade spruckit o sprutat ut massa vatten... Så de var bara o riva bort insuget medans Jompa for iväg till Biltema o handlade ny slang. Slog ihop allting o startade bilen lät den blir varm o de funkade, upp i bänken o prestera nu föfan!!! Väl uppe i bänken så mappade Emil den på 0,6bars ladd till en början och trappade sakta uppåt så de slutade på 1,4bars laddtryck och 478whp / 568wnm på en original maskin!!! Vi sänkte dock laddtrycket till 1,2bars ladd för o lägga oss lite safe samt backade tändningen lite grann.
Slutresultat!
478whp / 568wnm på 1,4bars ladd
443whp / 545wnm på 1,2bars ladd
335whp / 395wnm på 0,7bars ladd
Så vi kopplade in en switch så att jag har lowboost 0,7bars ladd och highboost 1,2bars ladd
Täta lite oljeläckage
Uppspänd i dynon
Fixa vattenläckage....
Körning i dynon
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Grymt! Stog o kika på den i helgen som va när emil stog och pilla el. Ser grymt fin ut och gediget byggd!:)
Grattis till fina siffror.
MVH Fredrik
Grattis till fina siffror.
MVH Fredrik
overdrift.com
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Jasså? Måste jag ha missatFräzy wrote:Grymt! Stog o kika på den i helgen som va när emil stog och pilla el. Ser grymt fin ut och gediget byggd!:)
Grattis till fina siffror.
MVH Fredrik
Tack så mycket! mer än förväntat med siffrorna
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Härligt
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Va där en snabbis bara så tror jag träffa farsan din snabbt men du försvann direkt in till emil:)niclasmann wrote:Jasså? Måste jag ha missatFräzy wrote:Grymt! Stog o kika på den i helgen som va när emil stog och pilla el. Ser grymt fin ut och gediget byggd!:)
Grattis till fina siffror.
MVH Fredrik
Tack så mycket! mer än förväntat med siffrorna
overdrift.com
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
En liten update får de bli!
Har fått nyckeln till nya garaget så i torsdags så blev de o köra verktyg och allting och bilen dit för att kunna kränga om däcken fram då de var helt slut...
Körde bilen för första gången på riktigt och fick prova på båda laddtrycken och jag kan säga att de skjuter på riktigt bra för att jag ska vara nöjd med bilen
Provade o slå i 1,2bars ladd och stämplade fullt på 4:an och när laddtrycket väl kom så släppte bakhjulen så jag är nöjd
Krängde om däcken fram idag i skolan så nu är de bara och montera de och sedan upp till BMW för framvagnsinställning sen ut o gasa när det blir bra väder
Farsan tog ut den i vårsolen innan vi skulle åka till garaget
Däckleverans 4 till pappa och 4 till mig
Blev riktigt bra med en utskuren plexi bit till blinkersarna som var lite röktonad, ser mer arg ut då
Om det är någon som är sugen på sånna så är de bara slänga iväg ett PM
Uppställd på pallbockar medans jag krängde däcken idag
Har fått nyckeln till nya garaget så i torsdags så blev de o köra verktyg och allting och bilen dit för att kunna kränga om däcken fram då de var helt slut...
Körde bilen för första gången på riktigt och fick prova på båda laddtrycken och jag kan säga att de skjuter på riktigt bra för att jag ska vara nöjd med bilen
Provade o slå i 1,2bars ladd och stämplade fullt på 4:an och när laddtrycket väl kom så släppte bakhjulen så jag är nöjd
Krängde om däcken fram idag i skolan så nu är de bara och montera de och sedan upp till BMW för framvagnsinställning sen ut o gasa när det blir bra väder
Farsan tog ut den i vårsolen innan vi skulle åka till garaget
Däckleverans 4 till pappa och 4 till mig
Blev riktigt bra med en utskuren plexi bit till blinkersarna som var lite röktonad, ser mer arg ut då
Om det är någon som är sugen på sånna så är de bara slänga iväg ett PM
Uppställd på pallbockar medans jag krängde däcken idag
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Riktigt fräsch och fin bil. Garaget ser ut som de kan vara i gerstaberg stämmer de?
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395