triggerproblem vipec v44 bmw V12

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

xelerator

Re: triggerproblem vipec v44 bmw V12

Post by xelerator »

Prova att isolera trigger inkl kablage hela vägen till ecu med tex alutejp.
Ett enkelt fulknep som funkar ibland när man snabbt vill tilläggsisolera o felsöka.
Enligt din beskrivning låter det som störningar från spolar o dylikt.
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
knotan

Post by knotan »

tändstiften är NGK-R ZFR5F, detta är "rätt" stift enligt mekonomens lista. (dem har iofs haft fel förr)

har meckat fram å tebax å flyttat kablar/jordpunkter, flyttat batteri etc.
och även mixtrat med trigger filtering och trigger threshold. och nu "plötsligt" fungerar det klanderfritt, även om den ligger väldigt "off" i mappen å går lite ruppigt så tror jag det bara är mappning som krävs nu.

har nu 0.3volt trigger threshold vid 0 rpm. 0.4 vid 1000 och 0.8 vid 2000 och kör trigger filtering LOW läge 1.
nu startar den utan problem både "kall" ljummen och rejält varm utan att missa pga trigger errors...

tyvär vet jag inte exakt vart problemet låg eller om det va en kombination av dåliga inställningar och någon kabel /jordpunkt som var dåligt placerad... :?

återstår å se om det kanske blir väder för lite test på gatan inom kort eller om det blir att man kör den till AGs direkt istället. lite annat kosmetiskt som fönster å dörrar som kan vara bra att ordna först :roll:
knotan

Post by knotan »

bmwAndreas.
vad tror du om stiften?? jag brukar ju försöka köra typ BCpR7es eller motsvarande i de flesta turbosammanhang, men jag lyckdes inte tyda av tabellerna om dem skulle passa i denna motor, vill gärna ha stift som jag vet funkar bra vid överladdning innan man ordnar tid för mappning osv.

en annan "märklig" sak jag märkte var att tomgången låg helt klart bäst med en förtändning runt 5 grader, är dessa motorer så pass utformade antingen just som 60 graders v12 eller om det har nått med den (antagligen) snälla kam-setup som gör att den inte vill ha mer tänding?? och isåfall, är det något som följer med även högre upp i register att den kommer vilja ha relativt låg tändning om man jämnför med andra 2 vent motorer som normalt sett vill ha lite mer tändning???
Post Reply