BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Post by Joachim »

Det finns inget fel på att montera en s50 i en E30M3..! Den originale skiten som sitter där går knappast bättre än en 325:a, och så har den Opel-ljud i avgaset...
E30M3 fortjäner en S50. PUNKT!! Bilen blir bara bättre av den sån ombygnad, inte sämre....
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Post by JohanE »

Varför skulle du inte kunna regga en 318 som ombyggt? Byt rätt delar så får du igenom en sådan med S50.
En S14 må låta som en Volvo eller Opel men med rätt delar går det även att få dessa att morra mysigt.

Kul bygge hur som helst och jag är avis på ditt barn-find. :D
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
e30Tompa
Posts: 1047
Joined: 17 Sep 2009, 16:36
Location: uppsala

Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd

Post by e30Tompa »

Kul att du gillade det Joachim, tycker också att en sexa är rätt väg att gå.

Johan ang 318 ombyggnationen, 318 i alla dess uppdateringar genom åren väger som mest 1160 kg.

Och med effektökningen som s50 motor innebär måste en e30 väga minst 1400kg. Sen att e36 m3 med denna motorn inte kanske väger det är ointressant. Här är ett utdrag från Sfro hemsida nedan.

Vi får ofta frågor om helfordonsgodkända fordon, om man kan tillämpa reglerna för ombyggt fordon även på dem. Svaret är ja, samma regler gäller, även ett helfordonsgodkänt fordon kan bli ombyggt fordon. Det förutsätter förstås att bilen eller motorcykeln ändrats tillräckligt mycket för att det ska kunna klassas som ombyggt fordon - se mer info på våra sidor.
Bilar med mer effekt än 15kW/100kg tjänstevikt i originalutförande. För bilar som redan i originalutförande från fabrik har mer effekt än 15kW/100kg tjänstevikt som klassas som ombyggt fordon, kan man tillåta effektökning med max 20% och vridmomentökning med max 10% (även om detta förstås innebär att man överstiger 15kW/100kg tjänstevikt). För att ökningarna ska kunna godtas, måste bilen förstås vara förbättrad i sådan grad att bromsar, väghållning och hållfasthet bedöms svara upp mot den högre effekten och vridmomentet. Det är SFRO som bedömer den saken.


Detta innebär att en 318 på 1160 kg måste uppgraderas och på nått sätt gå upp 240kg och att punkta fast vikter i skuffen eller ha en blyfull baslåda är inget dom gillade. Sen funkar det inte för 15% effektökningen på 103 hk gör att den knappt får ha en 320 motor.

Alltså så bör du utgå ifrån en e30 som väger så pass mycket och har så mycket effekt som möjligt!
Visst kanske finns dom som krånglat igenom 318 bilar men varför när 325an väger 100kg mer och har 70hk mer att lägga på den 15% effektökningen. Hoppas ni förstår mig bättre nu:)

Därav har jag endast hört 325 touring bilar och e30 m3 bilar som rullar lagligt med dessa motorer då vikten och den så pass höga effekten är inom så pass rimliga marginal att det funkar.

Men kanske rullar coupémodeller också? Men då måste det krävts en del ytterligare pyssel?!

Det är va jag har fått förklarar för mig och tolkat det det som eller har jag fel? :)

Tycker din m3 är riktigt fin!
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring

http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply