Kullager/tätning ZF låda hjälp!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
bimmerboy

Post by bimmerboy »

Tror vi mekkade lite väl optimistiskt i kväll och mulade ett kullager när vi skulle byta en packbox i min ZF M3/328 låda

Vad säger folket, hur mekkigt är det att byta kullagret och måste man verkligen göra det? Om ni kikar på bilderna är det ett krav att byta det tro?
Klarar man att splitta lådan själv och kanske sedan gå vidare till rätt snubbe för att få bytet utfört?

Image

Skruv dragen ner i packboxen och den kom ut, men..
Image

Som ni ser här så har vi skadat något under packboxen
Image

Samma sak annan vinkel
Image

Och här en closeup på skadan inte så snyggt..
Image

Pundigt jobb kanske men nu är det iallafall gjort, hade uppskattat lite input från bättre vetande.

Kullagret i fråga är antagligen nummer 3 här: http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=23&fg=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: bilderna poppar upp under eftermiddagen/kvällen
Last edited by bimmerboy on 04 Dec 2012, 15:50, edited 2 times in total.
Silverboy

Re: Kullager/tätning ZF hjälp!

Post by Silverboy »

har du snodd mina bilder? ;)

Jag byte.. inte för at det kanske var nödvendigt, men tycker inte om at saker inte är 100%..

Det krävs lite special verktyg för att dra axeln ut när man sätter dit clutchhuset igen. Inngående axel tryckas "inn i" lådan annars och lådan "låser sig".
Vissa monterar och smäller lådan i växel med motorn på varv med suksess, men inte något jag vill gjort..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
bimmerboy

Post by bimmerboy »

Silverboy wrote:har du snodd mina bilder? ;)

Jag byte.. inte för at det kanske var nödvendigt, men tycker inte om at saker inte är 100%..

Det krävs lite special verktyg för att dra axeln ut när man sätter dit clutchhuset igen. Inngående axel tryckas "inn i" lådan annars och lådan "låser sig".
Vissa monterar och smäller lådan i växel med motorn på varv med suksess, men inte något jag vill gjort..
Nejdå bilderna tog jag i natt men det ser kanske likadant ut , har sett andra som lyckats med detta.

Hur mekkigt är det att dela lådan? Klarar en vanlig mekkunning det eller krävs det kunskaper inom växellådor?
MIN tanke var att göra så mkt som möjligt själva och sedan låta rätt folk montera ihop den.
Silverboy

Post by Silverboy »

bimmerboy wrote:

Nejdå bilderna tog jag i natt men det ser kanske likadant ut , har sett andra som lyckats med detta.

Hur mekkigt är det att dela lådan? Klarar en vanlig mekkunning det eller krävs det kunskaper inom växellådor?
MIN tanke var att göra så mkt som möjligt själva och sedan låta rätt folk montera ihop den.
ingen problem att demontera
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
bimmerboy

Post by bimmerboy »

Silverboy wrote:
bimmerboy wrote:

ingen problem att demontera
Du känner inte till någon guide eller har du några tips?
Silverboy

Post by Silverboy »

Skicka ditt mail på pm så skal jag prova å ta ut en guide
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Niklas Sandström

Post by Niklas Sandström »

http://sandstromracing.se/pdf/320Z.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Silverboy

Post by Silverboy »

Så bra :)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
bimmerboy

Post by bimmerboy »

Silverboy wrote:Så bra :)
Den där guiden är väl bra men den förutsätter en hel del specialverktyg, om någon " människa" gjort detta hemma hade troligtvis varit väldigt värdefullt.

Jag har sedan igår nu fått input från 3 olika att detta troligtvis går och bortse ifrån och bara täta med ny packbox (alltså den ovanför detta kullager) ,hade varit skoj och höra vad fler säger om detta.
Silverboy

Post by Silverboy »

Du tar den isär utan mycket brug av specialverktyg
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
bimmerboy

Post by bimmerboy »

Luskar lite på egen hand och hoppas på mer feedback här :D

Kikar man på den här guiden för byta av lagret på en Getrag låda så finns där ingen tätning till lagret utan packboxen ligger direkt ovan på kullagret (tolkar jag det som)
Går det att separera den övre delen av tätningen från lagret tro? För den är ju skadad och i samma område som skadan finns är det en försänkning av tätningen vilket kanske kanske påverkar lagrets funktion men det har jag ingen aning om.

Guiden är här: http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... ?dokid=196" onclick="window.open(this.href);return false;

Bifogar även en synpunkt i frågan jag fick om någon vill kommentera det

Jag Tror du kan ta bort tätningen till lagret o sen bara köra med packboxen. Dela lådan o byta lager kräver specialverktyg!!
Packboxen kan du knacka lite längre in så den tätar på annan (ny) yta på axeln.. Mät med skjutmått o se hur långt man kan knacka in den utan problem!
Silverboy

Post by Silverboy »

Det er en kanal forbi lagret på zf lådan.. Så lagret tätar egentligen inte.
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
bimmerboy

Re: Kullager/tätning ZF låda hjälp!

Post by bimmerboy »

idag fick jag input på plats av en som brukar renovera automatlådor, strunt i det och bara täta med packboxen. Detta var person nummer 4 som säger samma sak vilket börjar få mig att hoppas detta kan funka utan att splitta lådan.
Snekast

Post by Snekast »

Sålänge du inte skadat hållaren i lagret när du pajjat kapslingen (det bruna) alternativt fått in skräp i lagret skulle jag inte engagera mig mer i det. Svårt att veta utan att ta bort den helt, men troligtvis lungt. Börjar den låta illa efter ett tag är det väll bara bita i det sura äpplet och riva igen. Själva bytet är inte speciellt svårt men tidskrävande.
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
bimmerboy

Post by bimmerboy »

Kanske kan vara bra att runda av tråden med att jag nu vet att det funkar bra utan att göra vid det :D
Post Reply