EL Vattenpump + Timeattack = ??
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
EL Vattenpump + Timeattack = ??
Nån som har provat el vattenpump (Typ Davies Craig EWP115) och timattack / trackday?
Hur flödar dom jamnfört med oem pump på höga varv?
1st hand information sökes..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
-
Re: EL Vattenpump + Timeattack = ??
hej.jag kör med davies craig 115 på min s38 och den håller temp extremt bra och flödar grymt bra.även bra att den går en stund äfter du har stängt av motorn å sänker tempraturen till inställt temp jag byter aldrig. ivars kör med samma på sin s38 och det fungerar kalas bra.Silverboy wrote:Nån som har provat el vattenpump (Typ Davies Craig EWP115) och timattack / trackday?

Tobbe.
Låter bra
kör du med controller och endast bortplockad termostat eller kör du med nån sorts strypning?

-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
-
jag kör med controller och utan termostat ingen strypning behövs. den höll exakt temp vid bromsningenSilverboy wrote:Låter brakör du med controller och endast bortplockad termostat eller kör du med nån sorts strypning?

det enda jag har gjort är å rensa orginal vattenpumpen på innehåll (pumphjul)
Tobbe.
Jag och är ute efter någon som har provat begge deler i samma bil vid hard banåkning
s38ans termostathus är så jäkligt klumpig och stort, vore fint och tagit det bort. Men inte mot sämre kylning.

<JAAS Performance>
E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
Problemet mitt er att vifte er for svak til å få temperaturene ned uten fartsvind, og org vannpumpe er i veien for större vifte / radiator. Overbevist om at EWP vil løse det problemet i pit da jeg kan få på større vifte, men det hjelper lite om det ikke funker i lange heat på banen..
Er jo knapt flow i en DC - EWP 115 ved 0.6bar.. (5l/min)
Også vil en ewp rydde opp i slange helvete til M20.
Er jo knapt flow i en DC - EWP 115 ved 0.6bar.. (5l/min)
Også vil en ewp rydde opp i slange helvete til M20.
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
-
har ej kört bana men Ivars gör det och den går klockrent det var han som tyckte att jag skulle åka me elpump han har inget problem me kylningen när han driftar.mvh TobbeSilverboy wrote:Kört riktig banåka?
Tobbe.
Ok. Ser på flow chart vs. trykk, men det spiller vel kanskje ingen rolle hvilket trykk det er i systemet pga temp, for motstanden det er å pumpe vannet rundt er kanskje konstant..... ? Eller tenker jeg feil?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
-
Lånar tråden lite.. Kör man med el pump kan man kasta hela klumpen med rör och termostathuset osv va?
Drar man vattnet från block-el pump-kylare eller hur funkar det?
Är el pumparna termostatstyrda eller hur styrs dom?
Mina leksaker: https://www.garaget.org/BomanP
-
Hej.ja man kör utan termostathus + div rör bort. pumpen har ej termostat den håller tempmister_tuned wrote:Lånar tråden lite.. Kör man med el pump kan man kasta hela klumpen med rör och termostathuset osv va?
me flödet .jag använder kontroller då ställer du in vilken temp du ska köra med 70.75.80.85.90.95grader
och den håller inställd temp. pumpen monteras på undre kylarslang
jag har gjort nya rör tagit bort org vattenpump .mvh Tobbe
Tobbe.
-
Låter riktigt lovande, Vilken pump använder du? Har du elfläktar också eller håller sig tempen bra endå?professordrövel wrote:Hej.ja man kör utan termostathus + div rör bort. pumpen har ej termostat den håller tempmister_tuned wrote:Lånar tråden lite.. Kör man med el pump kan man kasta hela klumpen med rör och termostathuset osv va?
me flödet .jag använder kontroller då ställer du in vilken temp du ska köra med 70.75.80.85.90.95grader
Funderar på en Davis Craig och dom har kontroller med om man köper kit om jag fattat rätt?
Mvh Pontus
Mina leksaker: https://www.garaget.org/BomanP
-
Jag har en davis craig 115 och kontroller + 1st elfläkt som styrs av davis craig kontrollern ppf har allt du behövermister_tuned wrote:Låter riktigt lovande, Vilken pump använder du? Har du elfläktar också eller håller sig tempen bra endå?professordrövel wrote:Hej.ja man kör utan termostathus + div rör bort. pumpen har ej termostat den håller tempmister_tuned wrote:Lånar tråden lite.. Kör man med el pump kan man kasta hela klumpen med rör och termostathuset osv va?
Funderar på en Davis Craig och dom har kontroller med om man köper kit om jag fattat rätt?
Mvh Pontus

Mvh Tobbe
Tobbe.
- jackdaniels
Hakar på med en fråga här. Funderar på att beställa Davies Craig EWP115 med controller och styra både pump och fläkt med den.
Frågan är, hur gör man på en m50b25 med original vattenpump och termostat/termostathus? Vart sätter man pumpen bäst, och hur drar man slangarna mellan pump/kylare/block för bäst funktion?
Vore grymt med lite tips från någon som vet eller har gjort samma och hittat ett bra sätt att koppla in det på
Frågan är, hur gör man på en m50b25 med original vattenpump och termostat/termostathus? Vart sätter man pumpen bäst, och hur drar man slangarna mellan pump/kylare/block för bäst funktion?
Vore grymt med lite tips från någon som vet eller har gjort samma och hittat ett bra sätt att koppla in det på

Team ARG
"Ingen rök utan däck"..
Nuvarande bil:
E36 Turbo trackday 470 whp@1,2 bar. Helsmidd 3-liters motor under uppbyggnad.
Projekttråden!

"Ingen rök utan däck"..
Nuvarande bil:
E36 Turbo trackday 470 whp@1,2 bar. Helsmidd 3-liters motor under uppbyggnad.
Projekttråden!