Blårök vid växling
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Blårök vid växling
Har märkt att det blåryker en hel del när jag släpper av på gasen. motorn är en helsmidd m50b25
Och innan jag börjar riva så skulle jag vilja ha lite tips på vad det kan vara:) vevhusventilationen är original räcker den till när man börjar ladda på? Det skall vara nya ventiltätningar i toppen enl föregående ägare..är det vanligt med slitna ventilstyrningar i dessa motorer? Skall man pröva att göra lite grövre vevhusventilation innan man river bort toppen?
M50b25
Dubbla insug
CP kolvar
H-profil
Precision 6262
623whp/770nm vid 2.1bar
Och innan jag börjar riva så skulle jag vilja ha lite tips på vad det kan vara:) vevhusventilationen är original räcker den till när man börjar ladda på? Det skall vara nya ventiltätningar i toppen enl föregående ägare..är det vanligt med slitna ventilstyrningar i dessa motorer? Skall man pröva att göra lite grövre vevhusventilation innan man river bort toppen?
M50b25
Dubbla insug
CP kolvar
H-profil
Precision 6262
623whp/770nm vid 2.1bar
Re: Blårök vid växling
Kolla turbon först innan du funderar på att riva maskin..
Är det inte den så kan du utföra div tester på motorn, ett leak down test tex, o ta det därifrån.
Är det inte den så kan du utföra div tester på motorn, ett leak down test tex, o ta det därifrån.
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Hade samma problem som dig innan jag gjorde om vevhusventilationen, så utöka den innan du river
Turbon och bottendelen är ny..låter absolut som en bra ide..tack för tipset:)xelerator wrote:Kolla turbon först innan du funderar på att riva maskin..
Hur mkt större gjorde du din ventilation?affe wrote:Hade samma problem som dig innan jag gjorde om vevhusventilationen, så utöka den innan du river
Jag åker en extra an10 + orginalForsberg wrote:Hur mkt större gjorde du din ventilation?affe wrote:Hade samma problem som dig innan jag gjorde om vevhusventilationen, så utöka den innan du river
Har orginal plasten kvar på vv i ventilkåpan. Men bara större slang til vv burken !
Inge blårök.
Testa det som Tobbe skriver över
Inge blårök.
Testa det som Tobbe skriver över
Ett roligt fenomen på min gamla bil var att filtret som satt på vevhusburken kunde bli igensatta av olja, vilket resulterade med blårök. Försvann direkt när jag tog av filtret. Räckte med en rengöring lite då o då.
-073-7266 822-
325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
Har gjort om vv med 2st an8 kopplingar istället..ska pröva en sväng såfort det är väder men känns som att det är styrningar/tätningar som är problemet..har märkt att problemet fäljer laddtrycket..kör jag på 1bar så ryker det väldigt lite..2.1bar så ryker det ganska mkt:)
- Bmwandreas
- Moderator
Hade du oljereturbaljan under turbo och pump? Ventilation på burken?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Ja de sitter en burk med pump dock utan ventilation..kan det ställa till problem?
- Bmwandreas
- Moderator
Ja burken ska vara ventilerad, testa det först.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Gjorde om vevhusvent med 2an8 och monterade ppf ventilerade burk under turbon och det löste problemet:)
Har du några bilder för den nyfikna hur det blev ?
Finns på sista sidan i min projektråd:)TreLingon wrote:Har du några bilder för den nyfikna hur det blev ?
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1372638#1372638" onclick="window.open(this.href);return false;
Du tack och bock !
Btw.... Din bil är äckligt detaljerad och välbyggd bara så du vet
Riktigt imponerad ! Hatten av, läste nyss hela tråden
Btw.... Din bil är äckligt detaljerad och välbyggd bara så du vet
Riktigt imponerad ! Hatten av, läste nyss hela tråden
Hade själv en fundering om att sätta en 25mm anslutning i tråget breve oljestickan, istället för att bara ventilera i ventilkåpan. Flertalet motorer är ju byggd enligt den principen original och det borde väl ventilera bättre på det viset?
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Mobil: 073-845 96 31