tigsvetsning problem

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Dajb

tigsvetsning problem

Post by Dajb »

Vet inte vad min skitsvets fått för sig att den ska göra, efter att ha svetsat hela avgasystemet i rostfritt och massa annat så nu när jag ska svetsa lite rör i vanligt svartstål så efter man slutat svetsa så bygger den ett ihåligt berg av metall

jag har provat alla inställningar på svetsen
olika spetsar på elektroden
olika mycket/lite gas
hålla kvar handtaget med gasflöde efter, ta bort handtaget direkr utan något gasflöde

ingetting gör att de blir annorlunda, den bygger forfarande en liten eller stor kulle med metall efter man svetsat

Svetsar med mison h2
har argon också men har inte teatat det till denna typ utan bara på alu som är jävulens påfund

någon som vwt vafan den pyaslar med?
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Affus

Re: tigsvetsning problem

Post by Affus »

Om man svetsar gas (oxy,acy) så blir det så när metallen kyls för snabbt. Alltså att man tar bort lågan tvärt.
Jag har inte börjat svetsa tig än så har kanske fel men det borde gå att lösa med mera slopedown. Om det nu är det som är fel,

Kan bli så också om man har fel tråd.
Hoppas jag förstod dig rätt nu bara. Har som sagt inte börjat med tig än så kanske bara yrar.
ragge_c

Post by ragge_c »

byt till ren argon
xelerator

Post by xelerator »

Precis..
Kör argon..
Vilket gasflöde kör du?
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Dajb

Post by Dajb »

Tack så mycket för tipsen, det var slopedown som var för låg, körde en del idag med längre slopedown och då funkade det klockrent

tack så mycket, nu kan alla rör bli klara :)

God fortsättning

mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Dajb

Post by Dajb »

Har kört en jäkla massa idag och kanske suttit ner i 1-2 timmar och svetsat, och kanske 3-4 ggr har den gjort de här problemet igen, så de blev drastiskt mindre än innan, men ibland börjar den "spraka" och de flyger iväg rätt mycket "glöder" och då blir de en sån hög igen, sen direkt efter kan man köra en perfekt sträng på 10cm som ser kanon ut, så vettifan vad de beror på?
kan de ha något med själva materialet? De är grenrörs material, inte rostfritt, glödskalet är bortslipat etc

kör på 10l/min mison h2
guldig elektrod

mvh
Bmw e30 M5 Turbo
Post Reply