Någon duktig mattematiker? Remhjulstorlek

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Pimpolainen

Någon duktig mattematiker? Remhjulstorlek

Post by Pimpolainen »

Håller på att bygga om en bandsåg.

Vill att kontakthjulen skall snurra ca 32 varv/ minut
Har en motor som snurrar 56 varv minut.
Har jag te.x ett hjul på motorn som är 100mm och ett på löphjulet
Som är 50mm så snurrar det 28 varv/minut
Hur mycket mindre ska motorns remhjul vara för att öka 4 varv/minut??

Mvh Pontus
Mvh PJ
JohanE

Re: Någon duktig mattematiker? Remhjulstorlek

Post by JohanE »

Det måste bli större. Om du ska öka varvtalet så måste du växla upp systemet och det gör du antingen genom att minska diametern vid det hjul som drivs eller öka diametern på hjulet vid motorn.
I ditt fall har du även en utväxling mellan motor och band. Totala utväxlingen är 4:1 och du vill höja den till 7:2 (56/16 56 är ingående hastighet och 16 förklaras längre ner).

Om vi räknar om allt till samma sak så har du med två remhjul på 100 mm en utgående hastighet på 14 varv och du vill ha 16 (för att få 32 vid ett remhjul på 50mm). Därtill utväxlingen på 4:1 ger ett varv på 64.
Dividerar du 64 med 56 och multiplicerar med motorns remhjulsdiameter (100) så får du ~114.3mm.
Annars om du förminskar det andra hjulet så borde det bli ~44mm med samma räkneförfarande.
Nu vet jag inte hur det ser ut och hur sågen fungerar plus att jag kan ha räknat fel så du lär kontrollera detta. :)
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
Allx

Re: Någon duktig mattematiker? Remhjulstorlek

Post by Allx »

56/32 = 1.75

Du vill alltså ha ett löphjul som är 1.75 gånger större än drivhjulet för att få en hastighet på 32 rpm
Post Reply