Spec M3 E30 sugmotor?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
bumper

Spec M3 E30 sugmotor?

Post by bumper »

Sitter och spånar lite på en ny sugmotor till bilen, en M3 E30.

Hur skulle ni ha byggt, dvs vilken spec?

Mina tankar just nu är att använda så mycket som möjligt från originalmotorn (bromsad till 220 hk), bl a kolfiberinsuget och Schrick 284/276 kammar.

Byta ut till detta;

2,5 EVO strokervev
Evo kolvar
Göra iordning toppen ganska ordentligt
MaxxECU

Eller ska man köra med 2,7 liter alternativt 2,9 liter? Alternativt att jag går på riktigt högkompkolvar?

Jag gillar högvarviga motorer så det är ingen nackdel om det blir en högvarvig maskin.

Kom gärna med tips, förslag eller annan input. :D
JohanE

Re: Spec M3 E30 sugmotor?

Post by JohanE »

Jag tycker det låter som ett trevligt recept. Ungefär som jag skulle vilja ha min S14. 2,7L vev tror jag är ganska lagom och det är nog den som jag skulle valt även om det skulle vara ballt med nästan 3L i en fyra. :)
Det finns ett par stycken 2,7L M3E30 på rejsa som verkar fungera mycket bra.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
bumper

Post by bumper »

JohanE wrote:Jag tycker det låter som ett trevligt recept. Ungefär som jag skulle vilja ha min S14. 2,7L vev tror jag är ganska lagom och det är nog den som jag skulle valt även om det skulle vara ballt med nästan 3L i en fyra. :)
Dock så är det enorm prisskillnad på 2,5 och 2,7 veven. :roll:
FoX

Post by FoX »

här är en film på en s14, låter gott

http://e30.se/Film/Moufang.wmv" onclick="window.open(this.href);return false;
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
kristov

Post by kristov »

bumper wrote:
JohanE wrote:Jag tycker det låter som ett trevligt recept. Ungefär som jag skulle vilja ha min S14. 2,7L vev tror jag är ganska lagom och det är nog den som jag skulle valt även om det skulle vara ballt med nästan 3L i en fyra. :)
Dock så är det enorm prisskillnad på 2,5 och 2,7 veven. :roll:
Blir mycket bra vrid med 2.7an.
-AL-

Post by -AL- »

Köp detta, allt annat är korkat
https://www.pureperformancemotorsport.c ... r-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lämna sen toppen till Tommy Luhr, så har du en maskin god för 330 hk.

Mer prisvärt kan det inte bli.

/AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
bumper

Post by bumper »

Hej.

Tack för tipset.

Har kikat på dessa kit via eBay fråm PPM, men de ligger (mycket) högre i pris där... skumt.

De verkar ha två kit, ett på 2,7 och ett med 2,8 liter. Skillnaden förutom volym, så står det "This Kit uses 1x Compression Ring!" på 2,8 liters kittet medan det andra kitten på 2,7 liter står det "This Kit uses 2x Compression Ring!".

Men i vilket fall som helst; Finns det nackdelar med bara en "compression ring"? Någon som kan förklara vad de menar för ring med "compression ring"?

Vilken komp skulle ni valt? 10:1 eller 11.5:1 eller 12:1? Jag kommer att köra BF98 alternativt BF95.

Vilken borr skulle ni valt? 94,5 eller 95,0 mm?

94.5 mm ger: 2749cc

95.0 mm ger: 2779cc

Sedan är jag lite beroende av högvarviga motorer, speciellt när det sitter ett kolfiberinsug på. Gör jag fel i att gå från 2,5 till 2,8 liter då...?

/Edvard
-AL- wrote:Köp detta, allt annat är korkat
https://www.pureperformancemotorsport.c ... r-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/AL
-AL-

Post by -AL- »

bumper wrote:Hej.

Tack för tipset.

Har kikat på dessa kit via eBay fråm PPM, men de ligger (mycket) högre i pris där... skumt.

De verkar ha två kit, ett på 2,7 och ett med 2,8 liter. Skillnaden förutom volym, så står det "This Kit uses 1x Compression Ring!" på 2,8 liters kittet medan det andra kitten på 2,7 liter står det "This Kit uses 2x Compression Ring!".

Men i vilket fall som helst; Finns det nackdelar med bara en "compression ring"? Någon som kan förklara vad de menar för ring med "compression ring"?

Vilken komp skulle ni valt? 10:1 eller 11.5:1 eller 12:1? Jag kommer att köra BF98 alternativt BF95.

Sedan är jag lite beroende av högvarviga motorer, speciellt när det sitter ett kolfiberinsug på. Gör jag fel i att gå från 2,5 till 2,8 liter då...?

/Edvard

/AL
Har du sett min tråd på rejsa? Kolla i den gällande toppbearbetningen.

Jag skall svara min syn på dina övriga frågor när jag sitter vid datorn.

/Alexander
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
-AL-

Post by -AL- »

bumper wrote:Hej.

Tack för tipset.

Det som menas är helt enkelt att det bara är EN kompressionsring och en oljering. Jag har sådana kolvar i min motor. Som jag har förstått det är fördelen lägre vikt eftersom kolven kan göras lägre = mer varvtåliga. Nackdelen är att kolven enklare kan "vicka på sig" i cylinderloppet då den pga den är kortare inte har samma yta mot cylinderväggarna samt att en kompressionsring borde vara sämre för kompressionen än två...

Bild på mina

Image

Jag hade 12.2 i komp på min tidigare. I nuvarande setup har jag sänkt kompet med en lite tjockare toppackning till ca 11,8 för att spara på grejorna. Kör du 2,7 eller 2,8 har du effekt och vrid så det räcker så du behöver inte ta ut det allra sista på allt. Så 11,5 är nog att föredra.

Många påstår att blocken blir väldigt sköra om man borrar dem över 95 mm. Vet inte hur mkt det ligger i detta. Mitt är nu borrat till 95.35 mm, mest för att jag inte kände för att köpa nya kolvar. Min motor är om jag inte minns helt fel på 2669cc.

Denna maskin är en "systermotor" till min - vrålet kommer inte bli tråkigt med 2,8 liters. Det kan jag lova!!
http://alex.e4.org/movies/fiat/070825_A ... bmw_m3.wmv" onclick="window.open(this.href);return false;

Gällande topplocksportning så har som sagt Tommy Luhr sett över min. Resultatet ser du i följande länk. Min maskin skall enligt Tommys beräkningar i PipeMax ge 348,8 hk.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=420" onclick="window.open(this.href);return false;

/Edvard

/AL
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
bumper

Post by bumper »

Tack för riktigt bra input.

Väntar på shipping kostnaderna från leverantören. Sen lägger jag nog en order.
splatter

Post by splatter »

noget nyt i projektet?
har selv overvejet 2,7l s14 nemlig :)
if you don't like my drift call. 1-800-eat-shit
Post Reply