Lätta e34, vikt på prylarna?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Lätta e34, vikt på prylarna?
Tja!
Har en 540 e34 Touring som jag har lite planer på att lätta för att ha som lite gatbil/busbil.
Har sökt lite och avgas stolar m.m ska visst väga endel, men hade vart spännande om någon vet lite mer vad grejerna väger ca, så man vet vad man ska satsa på att ta bort i första hand =)
Tack på förhand
Har en 540 e34 Touring som jag har lite planer på att lätta för att ha som lite gatbil/busbil.
Har sökt lite och avgas stolar m.m ska visst väga endel, men hade vart spännande om någon vet lite mer vad grejerna väger ca, så man vet vad man ska satsa på att ta bort i första hand =)
Tack på förhand
Andreas Lundström
- bmw-slangen
Re: Lätta e34, vikt på prylarna?
Fasiken - rensade ju nyligen en E34 535i på precis allt. Hade man haft en våg så kunde man ju passat på att väga allt ju.
Men såhär direkt från huvudet och på minnet av vikten.
Stolarna framförallt - de väger tokmycket. Mina var inte ens elektriska, gissar på att det lägger till ett par kilo.
Baksätet var inte såvärst mycket vikt - men det är ju så enkelt att ta loss så bara ut med det, ut med bälten, nackstöd och annat skräp där bak så blir det några kilon till (regga sedan om bilen till 1 passagerare).
Golvmattan - var några kilo där - fast det var nog mer otympligheten som gjorde att den kändes väga mer än vad den gjorde. Men det är inga dunfjädrar som ligger där på golvet
Ut med reservdäcket och allt annat skräp du har där bak (fast reservdäcket plockar man ju ut när man kommer till banan så det kan du köra omkring med i övrigt).
Hmmmm... Nu börjar det bli svårt...
Jo, släng ut stereo och alla högtalare också. Inte tokmycket vikt, men ett par kilon är det nog.
Kör med halv tank på banan! Det var typ 30-40 kg på min E34 535i.
Takluckan! Kapa bort skiten och svetsa igen taket!
Motorn är ju ganska tung - fast det är väl lite svårt att göra något åt
Hmmm.... Nu kommer jag inte på något mer...
Jo, avgassystemet måste rimligtvis kunna göras lättare - för det är tungt.
Men såhär direkt från huvudet och på minnet av vikten.
Stolarna framförallt - de väger tokmycket. Mina var inte ens elektriska, gissar på att det lägger till ett par kilo.
Baksätet var inte såvärst mycket vikt - men det är ju så enkelt att ta loss så bara ut med det, ut med bälten, nackstöd och annat skräp där bak så blir det några kilon till (regga sedan om bilen till 1 passagerare).
Golvmattan - var några kilo där - fast det var nog mer otympligheten som gjorde att den kändes väga mer än vad den gjorde. Men det är inga dunfjädrar som ligger där på golvet
Ut med reservdäcket och allt annat skräp du har där bak (fast reservdäcket plockar man ju ut när man kommer till banan så det kan du köra omkring med i övrigt).
Hmmmm... Nu börjar det bli svårt...
Jo, släng ut stereo och alla högtalare också. Inte tokmycket vikt, men ett par kilon är det nog.
Kör med halv tank på banan! Det var typ 30-40 kg på min E34 535i.
Takluckan! Kapa bort skiten och svetsa igen taket!
Motorn är ju ganska tung - fast det är väl lite svårt att göra något åt
Hmmm.... Nu kommer jag inte på något mer...
Jo, avgassystemet måste rimligtvis kunna göras lättare - för det är tungt.
E30 323i -85 : 100% track day car
touring vet jag ej. med sedan
främre matta 23kg
bakre matta 13kg
avgas system 60kg+
huv 29kg
bagagelucka 24kg
m5 sport skin med el och minne. 2 stolar och ett baksäte var 122kg
sen väger dörrar as mycket. går säkert ränsa 5-7kg i varje bakdörr
krockbalkar
alla värmeplåtar under
värmepaketet är tungt
massa onödig kabel inne i bilen
går att lätta ca 300kg utan att byta rutor och använda all orginal plåt
främre matta 23kg
bakre matta 13kg
avgas system 60kg+
huv 29kg
bagagelucka 24kg
m5 sport skin med el och minne. 2 stolar och ett baksäte var 122kg
sen väger dörrar as mycket. går säkert ränsa 5-7kg i varje bakdörr
krockbalkar
alla värmeplåtar under
värmepaketet är tungt
massa onödig kabel inne i bilen
går att lätta ca 300kg utan att byta rutor och använda all orginal plåt
pm om det är nått
Avgas kan omöjligen väga +60kg. Det bär man ju en en arm när man flyttar runt det bra mycket enklare än när man ska gå runt med en 60kilos hantel på gymmet.
Men tungt är det helt klart.
Men tungt är det helt klart.
Tackar då har jag lite koll på läget!
Oj säten va verkligen tunga då, har läst tidigare att de e säten å avgas som är de stora "vikt bovarna"
Oj säten va verkligen tunga då, har läst tidigare att de e säten å avgas som är de stora "vikt bovarna"
Andreas Lundström
Kolla in tråden "Berglinds 535" eller nå sådant så kan du se vad han fått ner sin till
En på rejsa som har sin e34 i 12xx kilo.
Tror berglind har 1260 kilo
kan säga att en framdörr väger typ 40 kilo eller mer.. tips är o svetsa igen bakdörrar me plåt eller nått. att bagageluckan o huven är så tung vettefan jag tyckte inte de var så farliga men visst grenrör+avgas är nog 60+ som sagt! dörrar x4 lär bli typ 120kg