Bmw M535i Turbo | S38 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Emppu
Posts: 143
Joined: 05 Sep 2012, 13:33
Location: Gällivare

Bmw M535i Turbo | S38 Turbo

Post by Emppu »

Då ska jag väl starta tråden här också!

Införskaffade en M535 som gått som turbo av en vän för en billig peng med sugmotor.
Det är ett lite långdraget projekt då garaget är i byn 20 mil bort, dock har jag samlat på mig delar lite eftersom och brukat bilen tills sommaren iår men tanken var väl att förhoppningsvis ha igång den till EDPS Piteå 2015

Receptet då.

Block:
M30b35 med standardbotten plansvarvade kolvar.
Såklart med nya ringar och lager.
Cooperring packning.

Topp:
Catcams kamaxel (duration 293/293* | Max lyft 0-spel 10.05/10.05 | Lyft ÖD 2.10/2.10)
Enem stålvippor.
Då jag kör med alu insug så ska jag slipa till insugskanalerna lite då de har lite speciell form vilket alu insuget inte följer.
PPF steg 2 ventilfjädrar.
Grenröret tillverkat av beaver6
Turbon är en Borg warner s300sx s366 med 0.88 A/R

Drivlina:
Sachs 765 tryckpatta med KEP 240mm 4-puckad lamell. Enkelmasse svänghjul givetvis.
S6S 420G låda omsvetsad för m30 svep.
Diffen är en M535i så den ska väl hålla en del.

Bränsle/tändning:
Magnafuel 750 pump.
Trickflow filter
2200cc bosch spridare.
Nuke fuelrail.
Aeromotive BTR.
40L fuelcell i skuffen.
MSD 6A
MSD Tändkablar.
VEMS styrsystem.

Arp såklart i toppen, svänghjulet och ramlagrena.
Bilen ska gå på e85 i sann miljövänlig anda. :roll:

Tanken var väl att se hur långt man kommer effektmässigt innan något rasar då dessa morötter brukar klara enormt mycket spö för att vara konstruerade på 60-talet :lol:
Slänger väl in lite bilder. :mrgreen:
Svarta Azev A, tyvärr såg den lite sunkig ut med dessa så de skickades iväg efter ett tag..
Image
Grenröret.
Image
Köpte en Vässad kamaxel som blev knäckt av bussgods
Image
Lill snigeln :mrgreen:
Image

Image

Image

Image
Katten gillar allt som relaterar till boosting, som t.ex paketet från ppf

Donatormotorn som var skrot
Image

Image
Värsta jag sett på en originalmotor från en 535iA.

Turligt så fick jag hämta ett nytt block från en vän i Pajala.
Image


Image

Image

Samt så fick några myggor sätta livet till spel, märkte också att bilen varvar kring 3800 i 170-180 och det är ju inte direkt nå högre varvtal på en bensinare.

Så ser bilen ut i dagsläget.
Image

Image
Image
Image
80mm accufab till aluinsuget.
Image

Sen blev det julafton från ppf för någon dag sedan. :)
Image

Image

Image

Vet någon hur mycket lyft ventilerna klarar utan att slå i? När man plansvarvat vill säga, eller är det urtag som gäller för min del?
Last edited by Emppu on 21 Mar 2022, 20:36, edited 10 times in total.
User avatar
Emppu
Posts: 143
Joined: 05 Sep 2012, 13:33
Location: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo

Post by Emppu »

Köpte mig lite packningskliiiister och olja till diffen.
Image

Här har vi en hög med delar :D Syns även min metal mulisha samt min SKITARG tröja i bakgrunden.
Image

Kapade till några stift utav 12.9 bultar till veven, ska nog slipa ner några 6mm borrar en bit så blir det pressfattning i hubben.
Image

Köpte även några(3 närmare bestämt) beggade nav via schmiedmann till bakaxeln då en går åt eftersom jag har gängtorsk i han.
De andra två var väl mest för att ha i reserv då de börjar kännas lönlösa att få tag i utan att behöva köpa en hel bil. :cry:
Image

Annars så lyckades jag trilla från en traktor, stuka foten och landa på telefonen(som var för övrigt 10 dagar gammal) i fredags, så då fick jag inhandla en ny igen då jag insåg att jag inte klarar mig utan mobilfonen i tre veckor. Medans jag ändå slösar pengar i en fläskig takt så beställde jag beggade M5 bromsok fram och bak, samt nya skivor och belägg så bromsarna lär nog bli bättre till sommaren.

Tanken var väl att jag skulle ta och göra ett ryck ihelg på maskineriet och få det värsta med veven undanstökat.
User avatar
Emppu
Posts: 143
Joined: 05 Sep 2012, 13:33
Location: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo

Post by Emppu »

Toppen inlämnad på planing, sen ska jag börja plocka ihop toppen.

Dock har jag lyckats klanta mig på ovetande sätt och fått ett jack i blocket.
Image
Tror att cooperringen hade klarat sig egentligen men blir så nojjig över sådant så bestämde mig för att börja lyfta ur motorn som är i M535an, den har ju inte känts ut att vara i så bra skick men det är sällan M30 blocken är trasiga.

Image
Hubmuttran lös från gamla blocket, satt ju fast utom bibliska proportioner.
Väldigt ofta man är rädd att dra sönder ett 3/4 tums dragskaft. :lol:

Image

M5 e34 315mm respektive 300mm skivor införskaffade, Framok har jag också fått tag i men på jakt efter M5 bromsok med hållare för 300x20mm skivor, 540 Ok går även bra så om ni vet någon som ska plocka ner någon 540 eller m5 så hojta till.(M5 bytte till ventilerade skivor från och med 10/89)

Image

Ny 750 e32 huvudbromscylinder införskaffad från England, ska vara bolt on på e28 enligt alla internettroll.
User avatar
Emppu
Posts: 143
Joined: 05 Sep 2012, 13:33
Location: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo

Post by Emppu »

Toppen hämtad från planing, 4 tiondelar skev var den, men inga sprickor eller liknande kunde påträffas iallafall. Så nu är det bara slänga ihop den. :)
Lyfte motorpaketet från M535an igår och planen var väl att börja skruva isär det idag. Hinner jag få isär allt så tar jag med det till Gällivare och lämnar in på toppdeck så blir det också gjort. Blocket som redan är isärskruvat får nog vänta på borrning till i framtiden.. :mrgreen:
Image
Image
Får ursäkta för den kassa bildkvaliten.
User avatar
Emppu
Posts: 143
Joined: 05 Sep 2012, 13:33
Location: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo

Post by Emppu »

Bytt ventiltätningar och monterat insugsventilerna med ppf fjäders idag, gick förvånansvärt enkelt då man hört mardrömshistorier av dessa fjädrar.
Hittade iallafall en Facom båge i garaget och gick hur lätt som helst.. :shock: :shock: :shock:
User avatar
Emppu
Posts: 143
Joined: 05 Sep 2012, 13:33
Location: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo

Post by Emppu »

Image
Image
PPF steg 2 fjädrar på plats! Facom bågen gjorde verkligen jobbet utomordentligt utan minsta känsla att det skulle vara 68kg i inspänning :mrgreen:
Inväntar nu att jag får monteringsfett så ska jag smaska dit kamaxel samt vippor!
User avatar
Emppu
Posts: 143
Joined: 05 Sep 2012, 13:33
Location: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo

Post by Emppu »

Redline fett mottaget, kamaxel ditsatt och börjat sätta dit vipparmarna. Vilket slutade i trauma som vanligt. :?
Skulle rycka lös axeln och använda fjädrarna & brickor från reservtoppen men då gick svetsen av med pluggen i axeln, funderade hur jag skulle lösa det problemet, då blev det att skända lös med rondellen så man iallafall får använda brickorna. :mrgreen:

Hade vipparmslås liggandes som jag först inte tänkte använda då jag tänkt hålla mig i låga varvtal, tanken var väl kring original varvstopp. Men de fick användas med när fjädrarna blev skändade i samband med att rondellen användes för att få av vipparmsaxlarna.
När jag väl skulle dit med låsen så märkte att undre halvan tog i godset för vattenkanalen i toppen(Vid 1:ans insugsvippa) så det blev att slipa ner den undre halvan för att få dit junket.
Image

Morgondagens tanke var väl att fortsätta med resten av vipporna då man slipper bry sig i att dra lös axlar. :D
User avatar
Emppu
Posts: 143
Joined: 05 Sep 2012, 13:33
Location: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo

Post by Emppu »

Satte dit två axlar till idag och tänkte börja med främre för avgassidan men ides inte då jag hade behövt kapa ut ytterligare några brickor och då hade jag varit tvungen att backa ut svärmors bil vilket jag blev lite lat att göra.
Image

Man ser även att anliggande ytan mot kamaxelnockarna är mycket större än med originalvippor, tyvärr tänkte jag inte på att fota skillnaden mellan enem vipporna och original. Man ser Enem vipporna på bilden nedan :P
Image
Börjar kännas att det går sakta framåt.. :) Ihelg blir det feltema i capital city of norrbotten(Luleå) och tänkte införskaffa mig en verkstadsmotorlyft som julklapp åt mig själv :mrgreen:
User avatar
Emppu
Posts: 143
Joined: 05 Sep 2012, 13:33
Location: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo

Post by Emppu »

Nu är topperiet klar, enda som är kvar är att snygga till insugsportarna då alu-insuget inte har samma rygg som M30B35 topparna har i gjutningen. Mest för att slippa eventuell turbulens som kan uppstå.
Är det någon som vet ifall man kan slipa ner hela ryggen eller om det räcker med att snygga till lite runt om så att det blir lite bättre luftflöde runt det istället för tvärstopp mot gjutning?
Image
BoostedTi
Posts: 14
Joined: 08 Nov 2014, 07:35

Re: Bmw M535i Turbo

Post by BoostedTi »

Frábært...

Incredibly cool build... i love E28s !
User avatar
Emppu
Posts: 143
Joined: 05 Sep 2012, 13:33
Location: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo

Post by Emppu »

Thanks alot!

Yeah these old sharks are probably my favourite Bmw models, and the M30 engines can handle much effect with stock crank, pistons and rods. :D
User avatar
Emppu
Posts: 143
Joined: 05 Sep 2012, 13:33
Location: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo

Post by Emppu »

Image
Då var fästena klara för fuelrailen. Stort tack till beaver6 som svetsade dem :) Fick bli simpla sådana men det behövs inte mer :thumbright:

Image
Som man ser på bilden är insugsportarna raka istället för att ha ryggen som det är i toppen samt original insuget. Så då åker jag nog på att snygga till dem. Något man egentligen borde gjort innan man satte dit alla vipparmar men man får la sätta dit ventilkåpan så att det inte kan komma in metall i kamaxleriet.
Image
User avatar
Emppu
Posts: 143
Joined: 05 Sep 2012, 13:33
Location: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo

Post by Emppu »

Image
Börjat plocka isär motorn som suttit i M535an nu när man ändå är i byn över julledigheterna!
Plockade även lös toppen och kollade kolvarna, lite sotbeläggning bara men annars var de och cylinderloppen fina. Bara göra urtag i kolvarna och lämna blocket på toppdeck så är det väl time att börja sätta ihop det igen och stifta veven.. :mrgreen:
User avatar
Emppu
Posts: 143
Joined: 05 Sep 2012, 13:33
Location: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo

Post by Emppu »

Mätt lite ventilspel idag.
Insug utdragen max, 28mm från topp av ventilskaft till styrning.
Insug intryckt max, 25mm från topp av ventilskaft till styrning.
3mm frigång alltså.
Avgas utdragen max, 28mm från topp av ventilskaft till styrning.
Avgas intryckt max, 23-24mm från topp av ventilskaft till styrning.
3-4mm frigång kan man räkna alltså. Mätt med kolven längst upp och original packning, Nya kamaxeln lyfter 2.10/2.10 i ÖD och man får räkna att ventilen flexar lite.
Men enligt det jag räknat så bör det klara sig utan urtag då cooperringpackningen är lika tjock om inte tjockare än original?
Det hade ju gått att räkna lite mer exakt med en indikatorklocka men har ej hunnit införskaffa en sådan ännu så körde med tumstock men det borde ju inte vara så missvisande heller då man bara inte får exakta värdet.
Har bilder på detta men forumbilder.se verkar tjorva järnet helt plötsligt som vanligt för mig.
Så det blir inte så mycket mera efter jul, plocka ut kolvarna och rengöra. Bort med vev, sen lämna blocket på toppdeck när man åker tillbaka till Gällivare. Sedan är det bara stiftning som gäller och sen är det dags att börja sätta ihop junket
User avatar
Emppu
Posts: 143
Joined: 05 Sep 2012, 13:33
Location: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo | Ventilspel mätt

Post by Emppu »

Passade på att pressa tändkablar och riva motorn när det varit varmare väder ute så man fått upp lite värme i garaget.
Image
Image
Image
Image

Blir väl att putsa lite på blocket senare..
Satte även dit toppen för att kolla om ventilerna överhuvudtaget skulle ta i, vilket de inte gjorde, enda är ju dock att man hade behövt någonslags lera så man får veta hur mycket frigång det är, då ventilerna flexar ändå.
User avatar
Emppu
Posts: 143
Joined: 05 Sep 2012, 13:33
Location: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo

Post by Emppu »

Image
Nu får blocket åka lite skuff!! :)

Image
Skurit även en packning att använda som mall när jag snyggar till ryggen på insugsportarna..

Någon som vet hur mycket man vågar ta ner ryggen?
User avatar
Emppu
Posts: 143
Joined: 05 Sep 2012, 13:33
Location: Gällivare

Re: Bmw M535i Turbo

Post by Emppu »

Blocket hämtat från toppdeck och några på företaget som gjorde jobbet var förvånade att se ett M30 block som inte var sprucket.. :D
Post Reply