Köpråd väghållning E30
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Köpråd väghållning E30
Hejsan,
Jag letar efter dämpare och fjädrar till mitt vinterprojekt. En BMW E30 Touring 325i.
Den har svettiga dämpare bak samt olika dämpare fram (den vänstra är ny och matchar ej den högra). Original fjädrar fram samt justa sänkfjädrar bak.
Jag skulle vilja ha tag på sportdämpare runt om samt sänkfjädrar fram också.
Jag har hittat vad som verkar vara ett prisvärt väghållningskit från tillverkaren Lowtec: http://www.ebay.com/itm/301214334241?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad tror ni? Är det någon som har nån erfarenhet?
Helst köper jag kvalitetsgrejer begagnat om nån har. (=
Jag letar efter dämpare och fjädrar till mitt vinterprojekt. En BMW E30 Touring 325i.
Den har svettiga dämpare bak samt olika dämpare fram (den vänstra är ny och matchar ej den högra). Original fjädrar fram samt justa sänkfjädrar bak.
Jag skulle vilja ha tag på sportdämpare runt om samt sänkfjädrar fram också.
Jag har hittat vad som verkar vara ett prisvärt väghållningskit från tillverkaren Lowtec: http://www.ebay.com/itm/301214334241?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad tror ni? Är det någon som har nån erfarenhet?
Helst köper jag kvalitetsgrejer begagnat om nån har. (=
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Köpråd väghållning E30
Alltid intressant och se vilka prisvärda alternativ som finns.
Vad är dina mål? Är det att kapa de där sista tiondelarna på Kinnekulle eller är det mer show/utseende/bruksanvändning du är ute efter (och egentligen inte är såvärst intresserad av stötämparnas absoluta prestanda)?
Vad är dina mål? Är det att kapa de där sista tiondelarna på Kinnekulle eller är det mer show/utseende/bruksanvändning du är ute efter (och egentligen inte är såvärst intresserad av stötämparnas absoluta prestanda)?
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Köpråd väghållning E30
Mina mål är att få en gatbil som ligger som ett strykjärn i kurvorna. Det går ju att ordna genom att byta ut till originaldelar då dessa bilar går väldigt bra standard. Men när jag ändå ska byta allt vore det kul att pröva ett sådant kit med hårdare dämpare och styvare och lägre fjädrar. Men först och främst tycker jag att det roligaste är att meka. (=bmw-slangen wrote:Alltid intressant och se vilka prisvärda alternativ som finns.
Vad är dina mål? Är det att kapa de där sista tiondelarna på Kinnekulle eller är det mer show/utseende/bruksanvändning du är ute efter (och egentligen inte är såvärst intresserad av stötämparnas absoluta prestanda)?
Jag är ej intresserad av Stance och snedslitna däck men skulle hemskt gärna släppa ned bilen lite i fram också. Jag har för mig att en 40/40 sänkning påverkar väghållningen minimalt till det sämre utan behöva ändra cambern.
Jag har en bekväm vardagsbil så denna får gärna bli hård och lagom obekväm.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Köpråd väghållning E30
Ok, kan man säga att du är ute efter ett "ekonomi-M-Sports-suspension" helt enkelt? Har M Sports suspension på min 120i och gillar det skarpt! Gokart/strykjärnskänsla infinner sig direkt
Om det är bekvämt över alla förbannade fartgupp som förökar sig som kackerlackor här nere i Skåne? Absolutely NOT!
Bekvämt på Sveriges motorvägar aka grusvägar? Absolutely NOT!
Får man fingret från både cyklister och bilister när man måste köra långsamt över ett fartgupp? You BET!
Också intresserad om någon har erfarenhet av Lowtec.
Just det du länkar till verkar ju lite aggresivt med hela 60 där fram (och 35 där bak).
>> Jag har för mig att en 40/40 sänkning påverkar väghållningen minimalt till det sämre utan behöva ändra cambern.
Nu tänkte du nog fel. Ökad negativ camber (som du får framförallt bak på E30/E34 pga dess bakåtriktade bärarmar) är generellt sett bara positivt för väghållningen, framförallt på framhjulen (fast nu är vi mer inne på lågprofil/r-däck och bankörning). Däremot är det negativt för däcken pga ojämnt däckslitage.
Om det är bekvämt över alla förbannade fartgupp som förökar sig som kackerlackor här nere i Skåne? Absolutely NOT!
Bekvämt på Sveriges motorvägar aka grusvägar? Absolutely NOT!
Får man fingret från både cyklister och bilister när man måste köra långsamt över ett fartgupp? You BET!
Också intresserad om någon har erfarenhet av Lowtec.
Just det du länkar till verkar ju lite aggresivt med hela 60 där fram (och 35 där bak).
>> Jag har för mig att en 40/40 sänkning påverkar väghållningen minimalt till det sämre utan behöva ändra cambern.
Nu tänkte du nog fel. Ökad negativ camber (som du får framförallt bak på E30/E34 pga dess bakåtriktade bärarmar) är generellt sett bara positivt för väghållningen, framförallt på framhjulen (fast nu är vi mer inne på lågprofil/r-däck och bankörning). Däremot är det negativt för däcken pga ojämnt däckslitage.
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Köpråd väghållning E30
Finns ju en hel del eftermarknadsalternativ - men jag har inte sett något typ av test de senaste 20 åren.
Eller är det ingen som orkar läsa sådana artiklar längre och därför är det ingen som gör det?
Här har vi ett test från 1984 med Sachs, H&R Bilstein mfl. Hade gärna sett ett liknande idag!
Eller är det ingen som orkar läsa sådana artiklar längre och därför är det ingen som gör det?
Här har vi ett test från 1984 med Sachs, H&R Bilstein mfl. Hade gärna sett ett liknande idag!
E30 323i -85 : 100% track day car
- Spiralkinder
- Posts: 88
- Joined: 11 May 2013, 21:56
- Location: Mellerud
Re: Köpråd väghållning E30
Jag kör med H&R Cup Kit på min Coupe. Funkar alldeles ypperligt till gata! Visst lämnar det en del att önska om man ska svetta runt på bana hårt, men tycker inte den gjorde bort sig helt på Rudskogen.
Finns att handla här: http://www.bilmodecenter.se/hr-cup-kit- ... c-451.aspx
Finns att handla här: http://www.bilmodecenter.se/hr-cup-kit- ... c-451.aspx
Mvh Andreas Jacobsson
O73O-677279
Pallpocksracer #1 E30 M50B28 Turbo
Pallpocksracer #2 E34 M5 3,8
Brukis E39 540 Touring M-sport -02
O73O-677279
Pallpocksracer #1 E30 M50B28 Turbo
Pallpocksracer #2 E34 M5 3,8
Brukis E39 540 Touring M-sport -02
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Köpråd väghållning E30
Tänk på att det finns två varianter av H&R Cup Kit till E30, Sport och Comfort.
Dämparna är samma, det är fjädrarna som annorlunda (tex ger Sport 60/40 mm medans Comfort ger 35/35 mm).
Håller med Spiralkinder, tror också H&R Cup Kit fungerar finfint för en del bankörning men ska det pressas med r-däck och jaga varvtider så vill man nog efter ett tag ha mer bankörningsinriktade varianter.
Men till gatkörning och lite rondellkörning tror jag Lowtec fungerar alldeles ypperligt (och H&R Cup Kit kommer att fungera utan tvekan). Det viktigaste i denna applikation är att dämparna är anpassade till en sänkning och att de inte är av så urusel kvalitét att de rostar sönder efter två vintermånader eller att de börjar fukta efter två gatbrunnslock
Dämparna är samma, det är fjädrarna som annorlunda (tex ger Sport 60/40 mm medans Comfort ger 35/35 mm).
Håller med Spiralkinder, tror också H&R Cup Kit fungerar finfint för en del bankörning men ska det pressas med r-däck och jaga varvtider så vill man nog efter ett tag ha mer bankörningsinriktade varianter.
Men till gatkörning och lite rondellkörning tror jag Lowtec fungerar alldeles ypperligt (och H&R Cup Kit kommer att fungera utan tvekan). Det viktigaste i denna applikation är att dämparna är anpassade till en sänkning och att de inte är av så urusel kvalitét att de rostar sönder efter två vintermånader eller att de börjar fukta efter två gatbrunnslock
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Köpråd väghållning E30
Nu har jag funderat klart. Det blev ett Lowtec Sport kit beställt idag, 40/35 sänkning, kostnad 3.500kr;
http://www.ebay.com/itm/371082047159?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Hade gärna velat ha en 60/40 sänkning, men jag måste få in armarna till billyften enkelt samt ta mig över massa farthinder på den dagliga pendelsträckan så det blev den lite mildare 40/35 versionen. Nu har dem några nya fartgupp som är som fallgropar i stan, kör man över 30 ens nära dem så "straffas" man genom att det blir en jäkla smäll. Stackars alla motorcyklister som kommer köra ned i dem och slå sönder framgaffeln eller lägga hojen. =/
Nu till nästa fråga. Vad skall man köra på för däck om man vill ha bra grepp i kurvorna utan att köra R-däck? har idag helt slut 205/45 R16.
Jag kommer rapportera tillbaka när jag monterat det och kört ett tag. (=
http://www.ebay.com/itm/371082047159?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Hade gärna velat ha en 60/40 sänkning, men jag måste få in armarna till billyften enkelt samt ta mig över massa farthinder på den dagliga pendelsträckan så det blev den lite mildare 40/35 versionen. Nu har dem några nya fartgupp som är som fallgropar i stan, kör man över 30 ens nära dem så "straffas" man genom att det blir en jäkla smäll. Stackars alla motorcyklister som kommer köra ned i dem och slå sönder framgaffeln eller lägga hojen. =/
Nu till nästa fråga. Vad skall man köra på för däck om man vill ha bra grepp i kurvorna utan att köra R-däck? har idag helt slut 205/45 R16.
Jag kommer rapportera tillbaka när jag monterat det och kört ett tag. (=
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Köpråd väghållning E30
Bra exempel är Michelin Pilot Sport Cup 2 och Michelin Pilot Super Sport (fast jag tror inga av dessa finns i 16"). Michelin Pilot Sport 3 bör dock finnas i 16".
Men jag vet inte riktigt om du någonsin kommer att utnyttja potentialen i ovanstående däck med en brukispendlare på allmän väg.
Dock osäker på hur däcken klarar sig i andra grenar än torr asfalt (tex blöt asfalt, vattenplaning, hållbarhet). Däck är ju en kompromiss och har man fokuserat på bra grepp på torr asfalt så brukar det vara någon eller några andra områden som fått stryka på foten.
Men jag vet inte riktigt om du någonsin kommer att utnyttja potentialen i ovanstående däck med en brukispendlare på allmän väg.
Dock osäker på hur däcken klarar sig i andra grenar än torr asfalt (tex blöt asfalt, vattenplaning, hållbarhet). Däck är ju en kompromiss och har man fokuserat på bra grepp på torr asfalt så brukar det vara någon eller några andra områden som fått stryka på foten.
Last edited by bmw-slangen on 07 Dec 2014, 15:59, edited 1 time in total.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Köpråd väghållning E30
Michelin Pilot Sport cup är ju just ett R-däck, och helt kasst på blött underlag och väldigt dyrt.
Och med tanke på att du ska pendla med bilen och köra den typen av stötdämpare så spelar det nog inte någon större roll vad du åker på för däck, köper du bara ett lite dyrare alternativ så kommer det att funka.
Och med tanke på att du ska pendla med bilen och köra den typen av stötdämpare så spelar det nog inte någon större roll vad du åker på för däck, köper du bara ett lite dyrare alternativ så kommer det att funka.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Köpråd väghållning E30
Ja, blev fel med Michelin Pilot Sport Cup - det sorteras in under r-däck.
Men min poäng var dock densamma som kakiiis nämner : att med ett kraftigt utpräglat sportdäck förlorar du troligtvis både våtgrepp och slitstyrka - samtidigt som det kostar mer. Å andra sidan kommer man kunna köra ett varv i rondellen kanske 0.1 sekunder snabbare när det är torrt - men är det målet?
Jag skulle rekommendera ett bra däck som klarar alla de viktigaste grenarna utmärkt, dvs bra grepp/broms på torrt/blött, klarar vattenplaning bra och är konsekvent och överraskar inte föraren med plötsliga släpp.
Nu tar jag ett exempel i högen, men Continental PremiumContact 2 tex brukar klara sig mycket bra i de viktigaste delproven. Nokian NRHi är ett annat exempel på ett däck som är genomgående starkt på de viktigaste delmomenten och brukar dessutom inte vara dyra (hade själv dessa på min E30 323i för några år sedan).
Men min poäng var dock densamma som kakiiis nämner : att med ett kraftigt utpräglat sportdäck förlorar du troligtvis både våtgrepp och slitstyrka - samtidigt som det kostar mer. Å andra sidan kommer man kunna köra ett varv i rondellen kanske 0.1 sekunder snabbare när det är torrt - men är det målet?
Jag skulle rekommendera ett bra däck som klarar alla de viktigaste grenarna utmärkt, dvs bra grepp/broms på torrt/blött, klarar vattenplaning bra och är konsekvent och överraskar inte föraren med plötsliga släpp.
Nu tar jag ett exempel i högen, men Continental PremiumContact 2 tex brukar klara sig mycket bra i de viktigaste delproven. Nokian NRHi är ett annat exempel på ett däck som är genomgående starkt på de viktigaste delmomenten och brukar dessutom inte vara dyra (hade själv dessa på min E30 323i för några år sedan).
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: Köpråd väghållning E30
Jag fick hem grejerna idag och har börjat montera. Men det tar tid då rost och tidens tand gått hårt åt underredet. Dem övre fjäderskålarna fram var jag tvungen att förstärka rejält, en hade t.o.m. gått sönder. Bak var fjäderbenslagerna helt slut till den grad att damskyddet blivit söndernött. =/
Lowtec grejerna ger trots det skrikiga färgschemat ett gott intryck av kvalité och utan att ha testkört än så är delarna oändligt mycket bättre än dem som satt där. Så det kan bara bli bättre! (=
Lowtec grejerna ger trots det skrikiga färgschemat ett gott intryck av kvalité och utan att ha testkört än så är delarna oändligt mycket bättre än dem som satt där. Så det kan bara bli bättre! (=
Re: Köpråd väghållning E30
Jag gjorde en missbedömning. Det är originalfjädrar i bak och det "ska" se ut som om bilen hukar sig som en skitnödig hund.
Kan jag behålla originalfjädrarna i bak och montera sportdämparna eller måste jag köra sänkfjädrar i bak med för bästa väghållning?
Har någon användt spacerplattor som dessa? http://www.ebay.com/itm/231034028984?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Så här ser den ut nu med Lowtec-kittet monterat i fram bara och jag är grymt nöjd med den aggressiva framåtlutande vinkeln.
Kan jag behålla originalfjädrarna i bak och montera sportdämparna eller måste jag köra sänkfjädrar i bak med för bästa väghållning?
Har någon användt spacerplattor som dessa? http://www.ebay.com/itm/231034028984?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Så här ser den ut nu med Lowtec-kittet monterat i fram bara och jag är grymt nöjd med den aggressiva framåtlutande vinkeln.
Re: Köpråd väghållning E30
Ibland är faktiskt org fjädrar bättre än de billigaste sänksatserna.
Särskilt om det är nån typ av mtech fjädrar.
Så du kan nog gott testa så.
Särskilt om det är nån typ av mtech fjädrar.
Så du kan nog gott testa så.
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Re: Köpråd väghållning E30
Första intrycket av Lowtec-kittet är att bilen ligger fint i kurvorna och är ganska bekväm ändå. Gokart-känsla beskriver upplevelsen rätt väl.
Trots att det är spinkiga krängningsstag upplever jag minimalt med body-roll och hårda kurvtagningar känns ganska odramatiska.
Har inte upplevt att något skrapar i varken i hjulhusen eller under motorn så ingen funktionalitet verkar ha gått förlorad.
Man känner dock varje ojämnhet i vägen och efter nån timme i stolen skulle det nog bli irriterande, men korta sträckor så är det inget problem. För en bättre vägkomfort hade nog vilket annat väghållningskit som helst varit bättre. Enligt siffrorna om fjäderstyvheten jag hittat är Lowtec överlägset hårdast och företaget är även ovilliga att dela med sig av dessa siffror.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Köpråd väghållning E30
Intressant, kul med en recension
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Köpråd väghållning E30
Jag har Bilstein Grup N "M3" dämpare ihop med H&R fjädrar på min bil som jag använder på bana. Har för mig det var 100N/mm fram och 120N/mm bak, så det måste vara "Sport" versionen.
Detta är ju inte direkt de perfekta banracegrejerna, men sen köpte jag Ireland Engineerings justerbara krängningshämmare med 22mm fram och 19mm bak, och då blev det gött Bilen funkar bra på gatan, men är så klart lite för hård att köra runt med på dåliga gator med brunnslock och spårvagnsspår i Göteborg. Tycker dock att den funkar fint till det jag använder den till. Gata och bana.
Detta är ju inte direkt de perfekta banracegrejerna, men sen köpte jag Ireland Engineerings justerbara krängningshämmare med 22mm fram och 19mm bak, och då blev det gött Bilen funkar bra på gatan, men är så klart lite för hård att köra runt med på dåliga gator med brunnslock och spårvagnsspår i Göteborg. Tycker dock att den funkar fint till det jag använder den till. Gata och bana.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen