Hallå där, håller på och demonterar en M52b28/b25 och nyss fått av toppen och ser att de står 2,5 på den. Hittar inget liknande på blocket. Finns de något sätt att kolla detta på innan ja fått ur vev och kolvar och se om ja blivit lurad eller ej?
Hälsningar lagom förbannad kille
Ja de vet jag allt men tänkte om ja kan se på någotvis om bottendelen är en 2,8 då toppen är ifrån en 2,5 i detta fall troligen ifrån en e36 323. Slaglängden kanske?
m52b28 toppen har 2,5 gjutet på sidan så det säger inte att toppen skulle vara från någon annan bil.
Om botten är 2,8 är ju lätt att mäta på hur lång slaglängden är.
Tackar! Blev lite orolig för ett tag, 84mm i slag så då ska de vara rätt Första motorbygget på g så lite novis men tack ännu en gång!
Hälsar en mycket gladare kille
Men TU i M52 står väl just för att man införde VANOS även på avgaskamaxeln om jag förstår det hela rätt.
Det var därför jag var lite extra tydlig och skrev upp endast M52TU-motorerna.
Men är ändås lite överraskad om det skulle visa sig vara samma topp på samtliga motorer, det skiljer ju 0.7 liter på minsta och största. Antingen har 2.3 extra stora ventiler eller så har 3.0 extra små ventiler, eller så kanske gör VANOS att det inte är lika känsligt det där med ventilstorlekar.
Alla m52b2xTU motorer har topplock som inte passar på m50 så planerar man på att använda toppen i sig då får man titta efter en tidigare m52b2x motor.
TU motorn har även triggern invändigt i motorn och saknar därför denna på remskivan i fram.
Alla m52 tu motorer jag sätt har även dubbelvanos vad jag sett. I stort sett en tidig m54
Intressant att du nämner att så många använder samma topp med, det fick mig att kolla upp lite kamaxlar och kan se att den fina insugskammen som ligger i m54b30 även finns i mindre motorer och därmed kan bli lättare att få tag i.
Varför denna kam? Jo för att den har högre lyft än de andra vanoskammarna och ger lite trevligare register. Har en sån i min turbomotor och den svarar mycket bra på ladd