tanke kring luftflöde till kylare i skuffen

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

tanke kring luftflöde till kylare i skuffen

Post by Dajb »

Tja

vart i garaget igår med nya elfläktar till kylaren och efter en hel del svordommar så vart de bara att öppna skuffen och börja kapa
kylaren måste sitta i skuffen, finns ingen plats för både kylarrör och fläktar framtill

nu till min fråga, krävs det ett luftflöde av fartvinden till kylaren eller räcker det med uppöppnad skuff så att det är cirkulation av luft i skuffen sen tillsammans med 2st sugande 10" och 2st tryckande 10" fläktar?

Hur har ni gjort som flyttat bak kylet?

även en tanke om pump, klarar original s38 vattenpump av att pumpa runt det eller bör man montera en elektrisk på returen?


mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
martin.j0hansson
Posts: 402
Joined: 20 May 2011, 20:21
Location: Nybro

Re: tanke kring luftflöde till kylare i skuffen

Post by martin.j0hansson »

JAg håller på med samma procedur som du fast kör m60 och söker som du tips och ideer. Jag tänker köra original vattenpump samt elektrisk. Min tanke är att bygga så att jag tvingar luften att gå genom kylaren för att ta sig ut, för får man ingen luftgenomströmning genom kylaren så gör den ju inte sitt jobb. alltså är det viktigt att även luften kan ta sig ut "efter" kylaren så man inte stänger den inne. Jag har tänkt att ta luft genom båda mina sidorutor bak samt från bagageluckan.
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: tanke kring luftflöde till kylare i skuffen

Post by Dajb »

Okej, ja jag funderade också på att ta de antingen från taket eller luckan, men gissar på att om man försöker ta de från luckan så missar mycket av luftströmmen från taket
men så tänkte jag även på push & pull effekten med en sugande och en tryckande fläkt på vardera sida, på så sätt tvingar man luften igenom och ut genom hål där vid reggskyltsplaceringen och sen att man håller luften cirkulernade i skuffen så den inte blir instängd och varm därbak

Hurvida de funkar i praktiken vet jag ej, men i teorin så borde den trycka igenom gott om luft tycker jag

Push & pull är bevisat i andra sammanhang att fungera extremt bra
hurvida de funkar på en bil vet jag ej
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: tanke kring luftflöde till kylare i skuffen

Post by Ripper »

En tanke till er diskussion....Om du skall köra 4st fläktar så hade jag nog hellre valt att köra alla sugande och monterat 2 som suger in friskluft genom ex bagaget sen 2 som suger ut genom kylaren.

Tror dock du lär behöva ta luft och leda in även från ex sidorutorna...
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: tanke kring luftflöde till kylare i skuffen

Post by Dajb »

Okej, jag tror nog jag testar push & pull först, skulle inte de funka så lär jag fundera på annan lösning
men att ta luft från sidorutor ex kanske krävs , isf får man göra det isf, tänkte mest hur de skulle funka utan och köra fläktarna konstant
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
kakiiis
Posts: 144
Joined: 09 Dec 2006, 23:33
Location: Kalmar

Re: tanke kring luftflöde till kylare i skuffen

Post by kakiiis »

Klart att du måste ha luftgenomströmning genom kylaren, bara att sätta naca ducts i bakrutorna och leda luften bakåt. Skulle även köra 2st sugande fläktar på kylaren som suger igenom luften ordentligt. Och du bord eäven köra en elektrisk vttenpump för att få lite fart på vattnet..
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: tanke kring luftflöde till kylare i skuffen

Post by Dajb »

Genomströmning blir de ju genom dubbla fläktar

och bara och bara, jag har inga planer på plastrutor

får titta närmre på lufttillförslen då antagligen då ni påpekar att det är ett måste :)

En el pump kommer monteras på returen då de är lätt att montera och kostar inte så mycket så de var dumt att ens fundera på att köra utan :)

Tack
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: tanke kring luftflöde till kylare i skuffen

Post by Ripper »

Dajb wrote:Okej, jag tror nog jag testar push & pull först, skulle inte de funka så lär jag fundera på annan lösning
men att ta luft från sidorutor ex kanske krävs , isf får man göra det isf, tänkte mest hur de skulle funka utan och köra fläktarna konstant
Se verkligen till att ha bra flöde av luft till bagaget med din Push and pull metod för annars kommer du skapa ett undertryck typ....
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: tanke kring luftflöde till kylare i skuffen

Post by Dajb »

Jo får titta på dedär och se vad som funkar smidigast

tack
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply