Billigaste sättet att få m52b28 på e85?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
daniel.e

Billigaste sättet att få m52b28 på e85?

Post by daniel.e »

Hejsan, länge sen man var "aktiv" här :)

Har funderat på att bygga om till e85 förut, men har inte haft lust att riva av toppen och plana av den men nu så misstänker jag att topplockspackningen har farit lite illa då den pissar kylarvätska därifrån när motorn är varm.
Och jag vet att man ska köpa nytt sprut och mappa om man ska göra det ordentligt, men det kommer kosta ungefär vad bilen är värd så det känns inte som ett alternativ. Även om man såklart kan använda det i "nästa bil". Men jag känner mig själv så bra att jag vet att om jag vill sälja den kommer jag inte byta tillbaka till org sprut ändå.

Så till min fråga:
Kan man använda org sprutet om man köper m3 spridare (205 vs 254cc) och en justerbar bränsletrycksregulator? Och kanske kan flytta fram tändningen någon grad?
Jag vet att den kommer bli svårstartad som f*n när det är kallt, men det kan ju lösas med startgas eller en extra spridare med bensin för kallstarterna.

Fråga 2:
Hur mycket kan man ta av toppen innan det blir problem med något? Och vilket komp borde man isf lägga sig på med e85?
Det är väl 10.2:1 org har jag för mig.

Jag vet inte om jag kanske borde ha frågat på något annat forum, men jag vet att det finns folk som kan sin sak här! :)
Joachim

Re: Billigaste sättet att få m52b28 på e85?

Post by Joachim »

Fekzen fixar nog e85 chip, kostar inte så mycket. Hör med honom... Han är här på forumet, sen har han en egen sida, fekzen.se
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
FekZen

Post by FekZen »

Hallå hallå,

Jag kan ordna E85 program till den motorn och mappa in det efter dina spridare. Jag fixar även kallstarten då. Finns en hel del att hämta med vassare tändning och E85 på dessa. Vill du ha ut ytterliggare effekt skulle jag även rekommendera M50-insug, men då bör du gå upp till tex Volvos 315 cc spridare iaf för att inte bottna spridarna.

Skicka mig ett PM för mer info kring det. :)

Med vänlig hälsning//
A.Fekzen
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Andy_b

Post by Andy_b »

jag har b25 insug och volvo t5 spridare på 315cc @ 3,8bar
kör dom dock på org 3bar i min b28

fruktansvärt jävla svårstartad är den. 1,5-2min tar det ibland
men har inte gjort nått alls annars
strax under 1,3liter milen drar den nu mot ca 1liter innan
svårt att avgöra om den går såmre eller bättre då det är en automat och växlar så fort man gasar det minsta. men efter 4000rpm går den grymt bra

planen är väll chipp och annat grenrör till sommaren.
pm om det är nått
Post Reply