Ferkens 965a 2jz

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Ferken
Posts: 11
Joined: 15 Jun 2008, 01:32
Location: Fagersta

Ferkens 965a 2jz

Post by Ferken »

Huj, tänkte göra min första projekt tråd, vi prövar å ser hur det slutar..

Säsongen 2014 vart lyckat, mycket skruva blev det och modifieringar

Motor effekten landade på 779whp / 904wnm

koncept 2014 2jz gte motorn
# Original topp euro spec
# Original block, stakar, kolvar ( nya lager )
# nå hemma byggt insug fick det med motor vid köp ( inte nöjd )
# ross tuffbond harmonic balancer (remskiva) original brukar tydligen kunna separera i gummit

# kopplings paketet består av
Act ultra lätt svänghjul
Act 6puck lamell
Act tryckplatta 1100nm
Arp bult
# växellåda v160
# HKS Grenrör ( fick med vid köp av motorn, riktigt fint gjort )
# Precision turbo 6766
# Precision westgate 66mm
# Avgasystem 4tums rost fritt med 1 egen gjort rostfri ljudämpare

Motorstyrning
Maxxecu
Racetronic 1600cc spridare
volvo 850 tps
vag spolar

soppasystem
Weldon 2035-A
Weldon förfilter
Allstarfilter efterfilter
Weldon BTR
PTFE slang
Rostfri tank men inbyggt catch tank, (blev lite tung, står på listan å fixa nå annat)

Kardan ihop svetsat
Supra till volvo
volvo till supra
supra hardy skiva på klumpen adapter till bmw klump
bmw m3 3,2 klump
volvos driv axlar (höll inte så värst länge) ombyggt med bmw m5 nav vid hjulen
bmw m5 drivaxlar med adapter då bmws drivaxlar var kortare ej provat blir utav ev ( 2015 )
Volvo 760 multilink bryga

tidigare körde jag volvos 1031 axel, körde slut på 20 drivaxlar ungefär (2014)


körde på mantorp gatebil på sista träffen i september vilket slutade i ras av olje pumpen vilket resulterade i en hel del prylar gick till skrot bingen



Image

2014 vintern någon gång, inte så många som trodde man skulle få snurr på bilen tills sommaren
Image

lacka bilen invändigt
Image


Bänkning / mappning hos PPF
Image

motorn
Image


Driftbash Eskilstuna
Körde hela dagen, (min första gång på bana) men på slutet av dagen såg jag något konstig svart rand på kamremmen, slog av motor och konstaterade att kamremmen var väldigt slapp, slutkört för den dagen...
kikade närmare på bilen i garaget och då visade det sig att löprulls hållaren gått av, vilket jag läst om men tänkt byta den till 2015 års säsong,
klarade motorn med lite tur :D
blev billet hållare
ny kamremm
ny löphjul

Image

Image

Mantorp
Image

Raset på mantorp slutade så här, ruggigt nära stor ras, tack vare original olje pump, vinter 2015 lutar det åt torrsump
Image

en halv dåligt bild på bakvagnen
Image
Öj Performance / Facebook
User avatar
STRANGLED
Posts: 238
Joined: 15 Feb 2006, 22:37

Re: Ferkens 965a 2jz

Post by STRANGLED »

Ballt att du också kör med en gammal äcklig multilink :) Hur länge höll org drivaxlarna?
Ferken
Posts: 11
Joined: 15 Jun 2008, 01:32
Location: Fagersta

Re: Ferkens 965a 2jz

Post by Ferken »

Väldigt svårt att säga, kanske 10-15mil gata med massa bus körning

Det small nå jävulsk när det gick av, den gick av där drivknuts genomföring vid hjulet går igenom där man drar åt centrum bulten för att spänna lagret :P
Öj Performance / Facebook
User avatar
STRANGLED
Posts: 238
Joined: 15 Feb 2006, 22:37

Re: Ferkens 965a 2jz

Post by STRANGLED »

Ja jag kan tänka mig det! Ritar den fint eller var det en massa hjulstuds? Min 945:a med helt orginal mk1 bakvagn hoppade och studsade som en lösballe och det är ju inte så skonsamt för drivlinan.
Ferken
Posts: 11
Joined: 15 Jun 2008, 01:32
Location: Fagersta

Re: Ferkens 965a 2jz

Post by Ferken »

Inte så värst mycket, så länge det går på sladd gåre fint, har gjort egna bussningar nästan överallt så gott som stumt...
sitter gamla orginal automat reglerings dämpare från 1988 nästan så man får skämas :p men budgeten räckte inte till detta år, för man vill ju köra :lol:
lutar åt bilstein coilovers
Öj Performance / Facebook
Ferken
Posts: 11
Joined: 15 Jun 2008, 01:32
Location: Fagersta

Re: Ferkens 965a 2jz

Post by Ferken »

Eftersom min oljepump rasade staaa! så är tanken att köra torrsump, aldrig tidigare byggt nå liknade läst runt lite och bygger nå eget på original 2jz tråget, kommer säkert funka, men inte 100% optimalt.. men det finns ju supror som kör original tråg och original pump och plockar ur 1300hk så hoppas detta funkar ;)

Image

AN12 kopplingar med sug filter från PPF
Image

Image
Öj Performance / Facebook
Ferken
Posts: 11
Joined: 15 Jun 2008, 01:32
Location: Fagersta

Re: Ferkens 965a 2jz

Post by Ferken »

En liten update, allt går lite sakta men säsongen är ju över och vinter är lång så det är skönt å tare lungt :o

Svetsat igen olje stickans hål, givar hålet för olje nivå, även svetsat igen sprickor i tråget efter raset, det var lite envist och ville spricka men till slut gick det bra, 2jz gte motorn har annars bra aluminim lätt att svetsa så som tråg, ventilkåpor...

Även svarvat mig ett nytt löphjul som spänner multiremmen, original var plast och började gå sönder

Image

Tillverkade en annan handbroms spak i massiv aluminium :)

Image



Härnäst ska jag lacka tråget men värme beständig klarlack så inte olja m.m fastnar så jävligt
sen ska jag åka å hämta Auto-Verdi torrsumpen och börja tillverka fästen, årdna remdrivning m.m roligt å grejsa med nått nytt :D

En fundering kring torrsumps systemet, hur grov ska slangen vara som kan evakuera ev vevhusgaser som inte pumpen hinner suga? (ev vid ras av kolv eller höga varv) hade tänkt ta en an12 slang ifrån ventilkåpan och dra till en backventil, ska man dra in den i breath tanken? eller rätt ut bara? iof kanske kvittar, finns det nå fina AN backventiler? an12 kanske är alldeles för klent men det är ju nånting iaf
Första gången man bänkar motorn kanske det är bra att kolla så inte motor har för mycket vaccum? max -0,5bar?
Limma alla packboxar så dom inte sugs med in? eller brukar det inte vara något problem?
Öj Performance / Facebook
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Re: Ferkens 965a 2jz

Post by johankihl »

Jag har AN10 på ventilationen i kåpan som går till vevhusventburk men så kör jag även en ventilationsburk med AN10 vid torrsumpstanken eftersom den sitter i bagaget. Jag kör utan backventiler och det funkar klockrent än så länge.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Ferken
Posts: 11
Joined: 15 Jun 2008, 01:32
Location: Fagersta

Re: Ferkens 965a 2jz

Post by Ferken »

Det har väll hänt lite saker iaf,

CP kolvar inköpta första öd
Blocket är borrat
Nytt svänghjul, 2-skivig Tilton rally koppling, med hydraulisk urtappnings lager som ska moddas dit
Verdi stakarna kommer vilket dag som helst
Verdi torrsump 3-stegs
Drivningen är klar på vevaxeln till torrsumpen
Beställd torrsumps tank via ppf, började bygga en men vart så osäker hur dom ser ut invändigt med luft bubblor å skit
så man inte skrotar ur motorn tackvare det
v160lådans såldes och 330D låda inköpt (GS6-53DZ) någon som har koll om axeln brukar glappa upp och ner? 1-2mm?
fick den lådan med nål lager i axeln, är det något negativt? tänkte ta ur lagret och svarva en axel å slå i bara..
Köpt ett skrotat 2jz block för svetsning av växellådan, Fick tag på en supra automat låda för att använda svepet.

Säkert nå jag missat men det händer lite saker iaf, om allt flyter på kanske blocket är ihop i slutet av januari :D

Köpt ny termostat TRD 71 graders, hade problem att hålla ner tempen på mantorp, hoppas detta gör skillnad, termostat huset på bilden är nå egen svarvat

Image

Svänghjulet provmonterat, fick korta av ARP bultarna till svänghjulet då dom stack ut 4mm, väntar på ett original 2jz svänghjul jag ska använda startkransen ifrån
Image

Torrsumpen :D
Image

Byggde ju om till bmw m5 e34 nav på volvons mk2 bakvagn, fick bli distanser så längden stämmer med bmw, bultarna blir lite längre hoppas dom ej vrids av
Image

Invändiga lagret GS6-53DZ
Image
Öj Performance / Facebook
Post Reply