BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
Köpte mig en e30 m3 i jordbro sommarn 2011, Bilden var rätt röjd och använd på ett sätt inte ens en 740 är värd.
Bilen såg ut så här när vi tittade på den för första ggn
Och när vi fått hem den för att kika lite närmare under allt damm
[img]http:/www1.garaget.org/archive/7/6606/253416/253416-2393035.jpg[/img]
Inte så värst fräsh..Hundhår överallt, rosthål längsmed vänstra bakskärmskanten och en motor som bara gick på 3cylindrar.
Skickade iväg karossen till en plåtkille som tennspacklade och la igen lite antennhål i taket samt all den rost som vi fann. Och resultatet blev detta!
Har också vart i kontakt med bmw och fått lite rabatt på bla :
Ny front
Ny bakdel
Nya framskärmar
clips till allt i plastväg,rutor osv...
Saker jag redan köpt/hade är :
En ny evo II frontspoiler.
En kolfiber kopia utav evo vingen, med det ställbara vingbladet samt det bra mycke större som DTM bilarna hade.
Grupp N ställbara coilovers fram, från Bilstein, komplett med bromsar och skivor. Dessa användes i DTM innan Magnesium benen tog över.
K-sport dämpare och fjäder i bak.
Z3M Bakvagn komplett med allt.
osv osv
Drivlinan som ska på kommer allt från samma bil
S50b30 med tillhörande vxlåda
Komplett Avgassystem
Kylare
Strandholm här på forumet fick ju igenom sin e30 touring som hade en tjänstevikt på 1330kg godkänd med en s50b30.
Formeln som då ska användas är ju 210 kw som motorn levererar mot 15kw effektökning per 100kg
Alltså 210/15= 14
Alltså skall bilen väga 1400kg. En vanlig e30 325 coupe väger inte mer än 1260kg. Alltså måste en sådan fetta på sig 140kg, och det är nog inte ett allt för lätt jobb...
Som tur är väger en m3 1987-88 1360kg, 1989-92 1370kg ja du läste rätt.. Hela 100-110kg mer än en 89:ans 325 coupe, trots en 4 cylindrig motor emot en stor 6:a och att konceptet som borde gå åt en lättare håll då det ska va en sportigare version. Men icke:)
Därav innebär det att jag endast har 40kg jag behöver fetta på bilen, nått som bara motorbytet gör.
Original s14 motor väger 106kg emot 152kg som s50 = ca 1408kg bara via motorbytet, Sen är ju bakvagnen kralligare och lägger på vikt mm så marginalerna borde vara åt den säkra sidan.
Som tur är ju Z3 bilarna byggda på e30:s bottenplatta och det innebär att bakvagnen är mer eller mindre bolt on.
Min som är ifrån en M coupe hade en s54 på 325hk och bör absolut ses som en värdig ersättare ifrån originalet som är byggt för 195hk, iom att man måste ha en värre drivlina än original för att bilen skall gå igenom med den kraftfullare motorn.
Mer bilder osv kommer!
Bilen såg ut så här när vi tittade på den för första ggn
Och när vi fått hem den för att kika lite närmare under allt damm
[img]http:/www1.garaget.org/archive/7/6606/253416/253416-2393035.jpg[/img]
Inte så värst fräsh..Hundhår överallt, rosthål längsmed vänstra bakskärmskanten och en motor som bara gick på 3cylindrar.
Skickade iväg karossen till en plåtkille som tennspacklade och la igen lite antennhål i taket samt all den rost som vi fann. Och resultatet blev detta!
Har också vart i kontakt med bmw och fått lite rabatt på bla :
Ny front
Ny bakdel
Nya framskärmar
clips till allt i plastväg,rutor osv...
Saker jag redan köpt/hade är :
En ny evo II frontspoiler.
En kolfiber kopia utav evo vingen, med det ställbara vingbladet samt det bra mycke större som DTM bilarna hade.
Grupp N ställbara coilovers fram, från Bilstein, komplett med bromsar och skivor. Dessa användes i DTM innan Magnesium benen tog över.
K-sport dämpare och fjäder i bak.
Z3M Bakvagn komplett med allt.
osv osv
Drivlinan som ska på kommer allt från samma bil
S50b30 med tillhörande vxlåda
Komplett Avgassystem
Kylare
Strandholm här på forumet fick ju igenom sin e30 touring som hade en tjänstevikt på 1330kg godkänd med en s50b30.
Formeln som då ska användas är ju 210 kw som motorn levererar mot 15kw effektökning per 100kg
Alltså 210/15= 14
Alltså skall bilen väga 1400kg. En vanlig e30 325 coupe väger inte mer än 1260kg. Alltså måste en sådan fetta på sig 140kg, och det är nog inte ett allt för lätt jobb...
Som tur är väger en m3 1987-88 1360kg, 1989-92 1370kg ja du läste rätt.. Hela 100-110kg mer än en 89:ans 325 coupe, trots en 4 cylindrig motor emot en stor 6:a och att konceptet som borde gå åt en lättare håll då det ska va en sportigare version. Men icke:)
Därav innebär det att jag endast har 40kg jag behöver fetta på bilen, nått som bara motorbytet gör.
Original s14 motor väger 106kg emot 152kg som s50 = ca 1408kg bara via motorbytet, Sen är ju bakvagnen kralligare och lägger på vikt mm så marginalerna borde vara åt den säkra sidan.
Som tur är ju Z3 bilarna byggda på e30:s bottenplatta och det innebär att bakvagnen är mer eller mindre bolt on.
Min som är ifrån en M coupe hade en s54 på 325hk och bör absolut ses som en värdig ersättare ifrån originalet som är byggt för 195hk, iom att man måste ha en värre drivlina än original för att bilen skall gå igenom med den kraftfullare motorn.
Mer bilder osv kommer!
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
Regga med s50b30 är att ta den enkla vägen och göra bort sig (enligt mig såklart). Du kommer förlora värdet på bilen.
Köp istället detta
https://www.pureperformancemotorsport.c ... r-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Min har 2,7 liters kit och det finns inte nån annan M-bil innan 2006 som har en susning. Köra hårt med en e30m3 med S14 är en fröjd.
Om du nu ändå får för dig att sälja sin s14 maskin - hör av dig till mig.
/AL
Köp istället detta
https://www.pureperformancemotorsport.c ... r-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Min har 2,7 liters kit och det finns inte nån annan M-bil innan 2006 som har en susning. Köra hårt med en e30m3 med S14 är en fröjd.
Om du nu ändå får för dig att sälja sin s14 maskin - hör av dig till mig.
/AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
Gjort är tyvärr gjort.
Hade gladeligen kört original maskinen men när varken maskinen gick på alla 4 så vågade jag inte öppna och se om det var en katastrof eller ej.
Delarna är pissdyra om det ens är möjligt i vissa fall att få tag i en topp tex. Och IOM att bilen inte var direkt en entusiast bil som din du hade tyckte jag att det nog inte gör något.
Fan bara en sotningssats går ju loss på närmare 6papp:)
Och efter jag pratat med en massa som sålt sina m3 just pga av utav att effekten blir ganska tam fort. Och lägga ut 10tals tusenlappar för att öka en 3-50 sughästar och IOM
Ta motorn till det yttre är jag inte intresserad av.
Nu kan jag i vilket fall byta till 3,2an efter besiktning och ingen kommer se nån skillnad.
S14 i all ära men tyvärr har brist på delar och priserna gjort det klart för mig.
Gav ju piss och ingenting egentligen för bilen så jag förlorar nog ingenting, kan bara gå plus.
Maskinen är tyvärr redan såld. Låg ute på rejsa för 2 år sedan.
Hade gladeligen kört original maskinen men när varken maskinen gick på alla 4 så vågade jag inte öppna och se om det var en katastrof eller ej.
Delarna är pissdyra om det ens är möjligt i vissa fall att få tag i en topp tex. Och IOM att bilen inte var direkt en entusiast bil som din du hade tyckte jag att det nog inte gör något.
Fan bara en sotningssats går ju loss på närmare 6papp:)
Och efter jag pratat med en massa som sålt sina m3 just pga av utav att effekten blir ganska tam fort. Och lägga ut 10tals tusenlappar för att öka en 3-50 sughästar och IOM
Ta motorn till det yttre är jag inte intresserad av.
Nu kan jag i vilket fall byta till 3,2an efter besiktning och ingen kommer se nån skillnad.
S14 i all ära men tyvärr har brist på delar och priserna gjort det klart för mig.
Gav ju piss och ingenting egentligen för bilen så jag förlorar nog ingenting, kan bara gå plus.
Maskinen är tyvärr redan såld. Låg ute på rejsa för 2 år sedan.
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
Regga med m50 turbo istället, sen kanske det råkar ramla ner en s50 turbo, vem vet
Johan Kihls e30 med laglig s50 turbo är bra god den
Johan Kihls e30 med laglig s50 turbo är bra god den
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
Ja man kan ju kalla det ett Barnfind utav dess like! Och verkade inte vara ett större lik heller
Kör med S50, alla gillar M-powwra
Kör med S50, alla gillar M-powwra
Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
måste ha missat Johans projekt tråd.. Är den helt sfro besiktad med en laglig s50 med turbo?! Shit måste ha vart bra mycket jobb isåfall?:)
Ja men precis, är ju ingen Volvo motor Jag slänger i, utan den är ju en en M-motor
Ja men precis, är ju ingen Volvo motor Jag slänger i, utan den är ju en en M-motor
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
detta barnfind er jo helt supert!!
S50b30 derimot
Turbo eller s38 skulle du hatt.... S50 går lite dåligt... men klart, s14 går enda dårligere.
S50b30 derimot
Turbo eller s38 skulle du hatt.... S50 går lite dåligt... men klart, s14 går enda dårligere.
- E30 DAILY DRIVER M20B27 60mm Holset, z45, 1BAR, snikturbo tuned by myself
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
Samma sak med s38:an.. Hade en tidigare och sålde den. Byggd på samma motor som s14 och lika svår och få tag i delar tyvärr inte kul och bygga en bil med utrotningshotade delar
S50b30 är ju bara en engångsföretelse, 3,2 blir uppdateringen efter besiktningen gått igenom då ett otränat öga omöjligt ser skillnad på dom.
Sen blir det sugtrim då bankörning/konbana är inriktningen.
S50b30 är ju bara en engångsföretelse, 3,2 blir uppdateringen efter besiktningen gått igenom då ett otränat öga omöjligt ser skillnad på dom.
Sen blir det sugtrim då bankörning/konbana är inriktningen.
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
Jo det var lite pyssel, men nu är den dyr
S38 ska man INTE ha i en e30, tungt as!
S50 is the shit i det här fallet!
S38 ska man INTE ha i en e30, tungt as!
S50 is the shit i det här fallet!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
Men då borde ju ett kopierat recept utav han mer eller mindre!? Det vore ju spiken i kistan men blir nog bara en sugmotor till en början.. Fan har inte råd att bygga snurrbo också
Last edited by e30Tompa on 15 Nov 2014, 12:45, edited 1 time in total.
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
Bild på fjäderbenen,bakvagnen och hjulen som ska på längre fram.
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
Det är dags att uppdatera oss lite.
Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
varför inte byggt på en 318 med m3 breddare om man ändå ska bygga om allt? förstår mig inte riktigt på den idén faktiskt..
Svetsare
Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
Håller på och väntar på en en hel hög med delar ifrån BMW som kommer nu i februari som det verkar, annars har annat tyvärr tagit upp tiden. Men mer info kommer så fort som möjligt!
Ang att jag inte bygger en 318 är då att den måste byggas om med composit delar som jag smått allergisk emot. Sen går det inte att regga en 318 coupémodell genom ombyggt fordon utan måste då bli ett amtörbyggt fordon. Är bara e30m3 och e30 325 touring som har möjligheterna att regga en s50b30 motor pga av vikt vs standard effekt, det har jag förklarat med formlerna ovan.
Sen var detta inte ett planerat köp och motorn hade aldrig heller byts om det inte hade varit för att den inte var helt schysst och därför inte värd att enligt mig att renovera,,
Och en m3 är alltid en m3 litar mer på att BMW gjort sitt yttersta i passform osv än att jag ska hålla på att skära upp halva bilen för att göra en efternarknadsupplaga.
Ang att jag inte bygger en 318 är då att den måste byggas om med composit delar som jag smått allergisk emot. Sen går det inte att regga en 318 coupémodell genom ombyggt fordon utan måste då bli ett amtörbyggt fordon. Är bara e30m3 och e30 325 touring som har möjligheterna att regga en s50b30 motor pga av vikt vs standard effekt, det har jag förklarat med formlerna ovan.
Sen var detta inte ett planerat köp och motorn hade aldrig heller byts om det inte hade varit för att den inte var helt schysst och därför inte värd att enligt mig att renovera,,
Och en m3 är alltid en m3 litar mer på att BMW gjort sitt yttersta i passform osv än att jag ska hålla på att skära upp halva bilen för att göra en efternarknadsupplaga.
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
Rätt motor i rätt bil enligt mig blir nog skitbra!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
Va är det för skillnad på bakvagnarna? Du skriver att den är rejälare?
e30 V8
E36 328ti
tele:0706620227
E36 328ti
tele:0706620227
Re: BMW E30 M3 Goes s50b30 SFRO godkänd
Drivaxlar,knutar,bromsar, samt har bärarmarna ett extra snedstag.
Tack och jag håller med Fredde!
Tack och jag håller med Fredde!
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;