slirande 765 + sinter

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Tom Gunnarsson
Posts: 89
Joined: 06 Oct 2011, 14:01
Location: Gotland

slirande 765 + sinter

Post by Tom Gunnarsson »

Åker med 430whp och 580wnm.

kopplingen är en sachs 765 och en sachs 4-p sinter på m30 hjul med 1.2mm upphöjd lamell.

Och kopplingen slirar ibland mellan 3-4 och 4-5 och de är med gatdäck!

Finns spel till urtrampningslagret så de är inte de som ligger på...

Kopplingen har nu gått 250mil sen ny o har slirat till o från i 200 mil.

Fler än jag som har svårt o förstå vad som är galet?
User avatar
suprated
Posts: 547
Joined: 17 Sep 2007, 15:03
Location: Helsingborg

Re: slirande 765 + sinter

Post by suprated »

Olja på lamellen?
BMW E30 mtech2 S50B32 turbo.... 0702088526
Tom Gunnarsson
Posts: 89
Joined: 06 Oct 2011, 14:01
Location: Gotland

Re: slirande 765 + sinter

Post by Tom Gunnarsson »

nej lamellen är torr.
User avatar
Anderss50
Posts: 167
Joined: 16 May 2010, 21:19
Location: Vetlanda

Re: slirande 765 + sinter

Post by Anderss50 »

Vilket märke på lamell?
Pitabroed
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 21:36
Location: Örnsköldsvik

Re: slirande 765 + sinter

Post by Pitabroed »

Schimsat tryckplattan efter vars just ditt exemplar har mest tryck?
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Tom Gunnarsson
Posts: 89
Joined: 06 Oct 2011, 14:01
Location: Gotland

Re: slirande 765 + sinter

Post by Tom Gunnarsson »

Sachs lamell. nej endast gått på vad alla andra kör på. men ska provtrycka plattan nu och se vart den ger mest. sen åka på den tills den är slut.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: slirande 765 + sinter

Post by bmw_fredde »

Sachs lamell är väl 9mm? då ska svänghjulet bara ha 0.2mm utstick
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: slirande 765 + sinter

Post by Nisse Järnet »

Nåt måste vara galet iaf, har åkt på min sen 2009 med 480whp som minst och aldrig slirat.

Posta gärna vad trycktestet ger :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Re: slirande 765 + sinter

Post by Ronnie AVR »

Du lär ha plant svänghjul om du åker med sachs lamell. Tror sachs är 9mm keps lamell är 7.8 därav man bör ligga på runt 1.2 i uppstick men din tryckplatta borde va överspänd isf men som sagt trycktesta och räkna blir de aldrig fel :)
Tom Gunnarsson
Posts: 89
Joined: 06 Oct 2011, 14:01
Location: Gotland

Re: slirande 765 + sinter

Post by Tom Gunnarsson »

Sachs lamellen var 8.45mm tjock när den var ny. Nu är den nere på 7.95mm.

Ska se om jag hinner trycktesta plattan i helgen
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: slirande 765 + sinter

Post by Carlsson »

jag har dödat två kep lammeler en 6puck en 4puck och en dumpkopieraren 6puck fjädrad men då har min bil gått nästan bara på bana
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Re: slirande 765 + sinter

Post by JonasH88 »

Jag kör 930wnm med m30 svänghjul, kep 4-puckslamell och 765. Svänghjulet är svarvat så greppytan för lamellen är 1,8mm högre, efter att fått tryckplattan testad ihop med lamellen.

Om Sachs lamellen är tjockare så ska du nog ha nära plant svänghjul för att få ut mest av tryckplattan.
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Post Reply