BMW E28 528i M54B30 turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
TheRoadrunner
Posts: 65
Joined: 25 Nov 2010, 14:34
Location: GGVV-regionen

BMW E28 528i M54B30 turbo

Post by TheRoadrunner »

Tjena alla PPF:are!

Efter att ha hängt här på forumet ett antal år, så kände jag att det var dags att få tummen ur & starta en egen projekttråd. :)

Bilen i fråga är en Alpinvit BMW E28 528i -87 med M535 kjolpaket och skärmbreddare.

Receptet blir följande..

Block & topp:
M54B30 med nya vevlager, bortplockad & låst vanos, matchportade insugskanaler för M50 insug, M54/M52 TU oljepumpsuppgradering, E34 M50 oljetråg, Stewart Racevattenpump, S50 oljefilterhus & oljekylare. I övrigt orörd.

Motorstyrning & tändning:
EcuMaster EMU standalone med PnP M50 vanos kabelhärva. Kommer att köra med E36 M50B25 vanos härva samt M50 tändspolar.

Bränslesystemet:
Bosch EV14 900cc spridare, Deatschwerks DW301 intank pump, BAP 3 liters catchtank, KL Racing fuelrail, TB btr, TB "044" huvudpump & AN8 teflonslangar till matning samt retur. Bränslet blir E85.

Trycksidan:
TB60-02 Billet, TB 60mm WG samt PPF 50mm dumpventil.

Avgas:
PPF grenrör. Rostfritt 3,5" hela vägen med en Apple ljuddämpare i slutet.

Drivlina:
Växellåda - ZF från E34 525i
Koppling & svänghjul - Sachs 618 tryckplatta med 6-puck sinterlamell samt M20 svänghjul svarvat för rätt inspänning.
Kardan - Original E28 528i
Bakaxelklump/Diff - E28 535i 25% lamelldiff

Chassi:
XYZ Super Sport coilovers
E28 M5 krängningshämmare
Framvagn - HD Meyle E34 bärarmar, stabilisatorstag, styrstag och centerstag.
Bakvagn - Powerflex Black Series silentblock, resten blir nya original.

Bromsar:
Fram - Brembo 6-kolvsok från VW Touareg och 348mm E60 545i bromsskivor.
Bak - E34 M5 3,6 bromsok och E34 540i bromsskivor.

Interiör:
Recaro stolar fram från Lancer Evo 6, mockaratt, shortshift-spak, Innovate MTX-L bredbandslambda, Innovate MTX-D oljetryck och oljetemp mätare och STRI X-LINE 52mm laddtrycksmätare.
I övrigt original.

Fälgar:
18" E90 M3 Style 260. Fram: 8,5x18 & bak: 9,5x18.

Kommer uppdatera tråden så ofta jag kan och hinner. :)

Obs! Bilder kommer så småningom.

Hej så länge!
Last edited by TheRoadrunner on 12 Oct 2018, 13:07, edited 5 times in total.
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

BMW E28 M528i M54B30 turbo
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: BMW E28 528i M54B30 turbo

Post by Clew »

Det här gillar jag! Bilder tack! :)

Tänker själv bygga M54 nästa gång i min E28 (sitter M50 där nu så det bör bli ett smidigt byte).
Vad är det som är uppgraderat i oljepumpen? Varför har du blockat vanos?
Lars Lengstrand
User avatar
TheRoadrunner
Posts: 65
Joined: 25 Nov 2010, 14:34
Location: GGVV-regionen

Re: BMW E28 528i M54B30 turbo

Post by TheRoadrunner »

Clew wrote:Det här gillar jag! Bilder tack! :)

Tänker själv bygga M54 nästa gång i min E28 (sitter M50 där nu så det bör bli ett smidigt byte).
Vad är det som är uppgraderat i oljepumpen? Varför har du blockat vanos?
Kul att det gillas! :D Bilder kommer förhoppningsvis under veckan. Har tyvärr inga i varken mobilen eller datorn just nu.

Okej. Låter inte som en dum idé. :) Ja, såg det när jag kikade in ditt projekt. Riktigt nice bygge tycker jag.

M54B30 motorerna bl.a. har en tendens att "tappa" oljepumps muttern samt att axeln går av tids nog om man har muttern svetsad.

Så jag ville vara på den säkra sidan. :wink:

En länk till PPF shopen: http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanosen var bortplockad redan när jag köpte motorn, och nästan redan från början var tanken att köra med M50 vanos härva. Då det inte fanns/finns PnP kabelhärva till M54 så blev valet detta.
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

BMW E28 M528i M54B30 turbo
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: BMW E28 528i M54B30 turbo

Post by Clew »

TheRoadrunner wrote:
Clew wrote:Det här gillar jag! Bilder tack! :)

Tänker själv bygga M54 nästa gång i min E28 (sitter M50 där nu så det bör bli ett smidigt byte).
Vad är det som är uppgraderat i oljepumpen? Varför har du blockat vanos?
Kul att det gillas! :D Bilder kommer förhoppningsvis under veckan. Har tyvärr inga i varken mobilen eller datorn just nu.

Okej. Låter inte som en dum idé. :) Ja, såg det när jag kikade in ditt projekt. Riktigt nice bygge tycker jag.

M54B30 motorerna bl.a. har en tendens att "tappa" oljepumps muttern samt att axeln går av tids nog om man har muttern svetsad.

Så jag ville vara på den säkra sidan. :wink:

En länk till PPF shopen: http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanosen var bortplockad redan när jag köpte motorn, och nästan redan från början var tanken att köra med M50 vanos härva. Då det inte fanns/finns PnP kabelhärva till M54 så blev valet detta.
Aha okej då är jag med. Använder det kittet någon annan lösning än splines?
Finns ju liknande problem med M50 också, men jag har bara satt en svetsloppa där och hoppas på det bästa :P
Lars Lengstrand
User avatar
TheRoadrunner
Posts: 65
Joined: 25 Nov 2010, 14:34
Location: GGVV-regionen

Re: BMW E28 528i M54B30 turbo

Post by TheRoadrunner »

Clew wrote:
TheRoadrunner wrote:
Clew wrote:Det här gillar jag! Bilder tack! :)

Tänker själv bygga M54 nästa gång i min E28 (sitter M50 där nu så det bör bli ett smidigt byte).
Vad är det som är uppgraderat i oljepumpen? Varför har du blockat vanos?
Kul att det gillas! :D Bilder kommer förhoppningsvis under veckan. Har tyvärr inga i varken mobilen eller datorn just nu.

Okej. Låter inte som en dum idé. :) Ja, såg det när jag kikade in ditt projekt. Riktigt nice bygge tycker jag.

M54B30 motorerna bl.a. har en tendens att "tappa" oljepumps muttern samt att axeln går av tids nog om man har muttern svetsad.

Så jag ville vara på den säkra sidan. :wink:

En länk till PPF shopen: http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanosen var bortplockad redan när jag köpte motorn, och nästan redan från början var tanken att köra med M50 vanos härva. Då det inte fanns/finns PnP kabelhärva till M54 så blev valet detta.
Aha okej då är jag med. Använder det kittet någon annan lösning än splines?
Finns ju liknande problem med M50 också, men jag har bara satt en svetsloppa där och hoppas på det bästa :P
Har inte fått hem kittet så vet ej än. Men om man tittar på VAC Motorsports hemsida så ser axeln annorlunda ut än original.

Länk från VAC Motorsports:

http://store.vacmotorsports.com/vac---m ... p1077.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Javisst är det så. Hehe. Funkar nog bra med svetsat också. :wink: Jag var så nojig att jag köpte den lösningen istället. :)
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

BMW E28 M528i M54B30 turbo
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: BMW E28 528i M54B30 turbo

Post by Nisse Järnet »

Det är inga splines utan typ som en oval axeltapp eller hur man ska förklara det hela, syns på bilden rätt bra :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
TheRoadrunner
Posts: 65
Joined: 25 Nov 2010, 14:34
Location: GGVV-regionen

Re: BMW E28 528i M54B30 turbo

Post by TheRoadrunner »

Nisse Järnet wrote:Det är inga splines utan typ som en oval axeltapp eller hur man ska förklara det hela, syns på bilden rätt bra :)
Helt rätt Nisse Järnet som du säger. :)
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

BMW E28 M528i M54B30 turbo
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: BMW E28 528i M54B30 turbo

Post by Bäckis »

Svetsad axel går tyvärr av både nu och då, har sett det för många ggr sista året för att göra det igen, denna åker i allt vi bygger iaf.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
TheRoadrunner
Posts: 65
Joined: 25 Nov 2010, 14:34
Location: GGVV-regionen

Re: BMW E28 528i M54B30 turbo

Post by TheRoadrunner »

Bäckis wrote:Svetsad axel går tyvärr av både nu och då, har sett det för många ggr sista året för att göra det igen, denna åker i allt vi bygger iaf.
Okej. Med andra ord bara en tidsfråga innan den ger upp. Tur att denna smidiga lösning finns att köpa. :)
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

BMW E28 M528i M54B30 turbo
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: BMW E28 528i M54B30 turbo

Post by Clew »

Bäckis wrote:Svetsad axel går tyvärr av både nu och då, har sett det för många ggr sista året för att göra det igen, denna åker i allt vi bygger iaf.
Några idéer om varför detta händer? Har aldrig hört talas om att det hänt på en sugmotor och varvar man inte mer så borde den ju hålla lika bra/dåligt med turbo?
Jag lär nog köpa kittet också, vore jävligt surt om det skulle orsaka att motorn sket sig...
Lars Lengstrand
User avatar
TheRoadrunner
Posts: 65
Joined: 25 Nov 2010, 14:34
Location: GGVV-regionen

Re: BMW E28 528i M54B30 turbo

Post by TheRoadrunner »

Clew wrote:
Bäckis wrote:Svetsad axel går tyvärr av både nu och då, har sett det för många ggr sista året för att göra det igen, denna åker i allt vi bygger iaf.
Några idéer om varför detta händer? Har aldrig hört talas om att det hänt på en sugmotor och varvar man inte mer så borde den ju hålla lika bra/dåligt med turbo?
Jag lär nog köpa kittet också, vore jävligt surt om det skulle orsaka att motorn sket sig...
Enligt amerikanska BMW forum...

Så är det tydligen ganska vanligt, alla fall om man håller på med bankörning. Har med varvtal att göra,
på bland annat M54B30 motorerna så uppstår det harmoniska svängningar efter 6000rpm och uppåt.

Detta problem lösar man med en ATI damper. Alternativt att man bara gör oljepumpsuppgraderingen.

Jag tänkte inte varva så mycket, då effektkurvan på M54B30 motorn original dalar en del efter 6000rpm.
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

BMW E28 M528i M54B30 turbo
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: BMW E28 528i M54B30 turbo

Post by jorgen »

att köra på varvstopp är nog en stor orsak till mycket
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
TheRoadrunner
Posts: 65
Joined: 25 Nov 2010, 14:34
Location: GGVV-regionen

Re: BMW E28 528i M54B30 turbo

Post by TheRoadrunner »

jorgen wrote:att köra på varvstopp är nog en stor orsak till mycket
Precis. Sant som du säger. :)
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

BMW E28 M528i M54B30 turbo
Post Reply