AndersJ E30 335
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
AndersJ E30 335
Har byggt till och från på den här bilen i tre år och känner att det hade varit kul att få ut den på vägen snart. Jag har bara kört bilen hem från säljaren och sen har den stått i garaget och blivit ombyggd. Nu börjar den bli klar. Jag väntar på en coiloversats och sen ska bakre skivorna svarvas och borras om för M3-medbringarna och fästet för kylaren ska byggas om. Sen är det bara lackering kvar.
Jag hade planer på att turbokonvertera motorn, men de planerna är lagda på is. Annars får jag nog inte igång bilen till denna sommaren.
BMW 318 -85
Motor
M30b35 från en E28 M535
Schrick kam, vet ej vilken då den satt i när jag köpte motorn
Megasquirt 3.0 för soppan och tändningen
Drivlina
Getrag 260 från E28 528
Bakre kardan från 318, främre från 528 E28
M535 diff
Bakflyttat fäste för stödlagret
Kortat spakställ
Chassi
Framvagnen:
Ombyggda E36-fjäderben med coilovers och utbytbara dämpare
M3 3.2 främre bärarmar
325 krängningshämmare
Delrinbussningar till främre bärarmsbussningar
Stålomspunna bromsslangar
Bakvagnen:
Bärarmar från 318is
Medbringare från E30 M3
Stålomspunna bromsslangar
Kaross
M3 bakre glasfiberskärmar från Adolfsson
Evo främre glasfiberskärmar
Ombyggda Evo-spoilers
M3-speglar
Uppkapad i fronten för att få plats med 740-kyl
Ni får hålla till godo med bilder tagna i garaget än så länge
Hade vart kul att få höra vad ni tycker om EVO-skärmar fram och M3 bak.
Jag hade planer på att turbokonvertera motorn, men de planerna är lagda på is. Annars får jag nog inte igång bilen till denna sommaren.
BMW 318 -85
Motor
M30b35 från en E28 M535
Schrick kam, vet ej vilken då den satt i när jag köpte motorn
Megasquirt 3.0 för soppan och tändningen
Drivlina
Getrag 260 från E28 528
Bakre kardan från 318, främre från 528 E28
M535 diff
Bakflyttat fäste för stödlagret
Kortat spakställ
Chassi
Framvagnen:
Ombyggda E36-fjäderben med coilovers och utbytbara dämpare
M3 3.2 främre bärarmar
325 krängningshämmare
Delrinbussningar till främre bärarmsbussningar
Stålomspunna bromsslangar
Bakvagnen:
Bärarmar från 318is
Medbringare från E30 M3
Stålomspunna bromsslangar
Kaross
M3 bakre glasfiberskärmar från Adolfsson
Evo främre glasfiberskärmar
Ombyggda Evo-spoilers
M3-speglar
Uppkapad i fronten för att få plats med 740-kyl
Ni får hålla till godo med bilder tagna i garaget än så länge
Hade vart kul att få höra vad ni tycker om EVO-skärmar fram och M3 bak.
Last edited by AndersJ on 15 Feb 2007, 21:17, edited 2 times in total.
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
Det är skivor från en 325 E36. Tror de mäter 280 mm.
Vad kör du för setup på din motor?
Vad kör du för setup på din motor?
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
ser ut att bli lite motortvätt sedan
trevligt bygge!
trevligt bygge!
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
www.lyckselebildemontering.se
jag kör med egna motorfästen orörd torpedplåt kortat spakställ/kardan
egenbyggt grenrör gt45a 60mm wg skapligt stor alu ic orörd bottendel änsålänge sitter ju kattkolvar i min är från en 89a vet du/någon hur mycket man kan ladda? okej använder du orginal bromsok då eller? har du borrat om bult cirkeln på skivan då eller kör du 5bult?
mv erik
egenbyggt grenrör gt45a 60mm wg skapligt stor alu ic orörd bottendel änsålänge sitter ju kattkolvar i min är från en 89a vet du/någon hur mycket man kan ladda? okej använder du orginal bromsok då eller? har du borrat om bult cirkeln på skivan då eller kör du 5bult?
mv erik
Det är svårt att se skillnaden på bärarmar från m3 3.2 och original E30. Här har du en bild på båda två, http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... 145/05.jpg . Som sagt
Det skiljer lite längst ut på bärarmen vid kulleden.
Ang fjäderbenen så har jag fått borra om övre fästet, d.v.s den plattan som bultarna sitter i. Bromsoken och skivorna är original så de har jag inte behövt röra. Bakskivorna däremot ska svarvas upp och borras om. Jag har inte hittat någon fembultad skiva som passar rakt på M3 medbringarna bak där trumman inte är för stor för bromsbackarna till handbromsen, så därför kör jag med modifierade originalskivor bak än så länge.
@Fanzy: €Hela bilen är täckt i slipdamm Ska bli kul att tvätta av den och se glansen
Det skiljer lite längst ut på bärarmen vid kulleden.
Ang fjäderbenen så har jag fått borra om övre fästet, d.v.s den plattan som bultarna sitter i. Bromsoken och skivorna är original så de har jag inte behövt röra. Bakskivorna däremot ska svarvas upp och borras om. Jag har inte hittat någon fembultad skiva som passar rakt på M3 medbringarna bak där trumman inte är för stor för bromsbackarna till handbromsen, så därför kör jag med modifierade originalskivor bak än så länge.
@Fanzy: €Hela bilen är täckt i slipdamm Ska bli kul att tvätta av den och se glansen
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
Vad jag har hört så går det att köra med E30-armarna, men hjulen tar i vid fullt utslag. FearThis som kör med armar från en M3 3.0 säger att bilen blir instabil i högre farter så jag hade nog satsat på 3.2 armar om jag var du. Medbringarna köpte jag begagnade av bäckis. Det var egentligen det som gjorde att jag satte igång med ombyggnaden till fembult, annars hade det aldrig blivit av
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
Blev lite inspirerad av M3Jonas tråd där han byggde om sina fjäderben till ställbara coilovers med millways coiloverkit.
På min bil sitter det fjäderben från E36 som tyvärr har dämpare integrerade med fjäderbenet. Kändes dumt att bränna ett coiloverkit på en och samma dämpare. Om dämparen tar slut måste man dynga iväg hela coiloverpaketet . Av en slump blev en polare påkörd av ett träd med sin volvo 740 så jag kunde få tag på fjäderbenen från den bilen.
Båda fjäderbenen har samma inre och yttre diameter så jag började fundera på om man inte kunde ta den gängade delen från 740-benen och svetsa fast på fjäderbenen från E36. Kan nämna att det fungerade rätt bra, för er som är intresserade har ni här en liten bildserie på hur man gör
Original fjäderben från E36. Borrade ett hål i fjäderbenet för att dränera ut oljan. Det var lite tryck i fjäderbenet så man ska nog inte sätta kapen i det innan man dränerat ut oljan.
Kapat bort fjäderbenstallriken.
Här har jag lagt ett snitt med kapen precis där jag borrade dräneringshålet.
Kapar upp så jag får ett exakt rakt snitt. Det är viktigt för att stötdämparen ska centreras rätt mot muttern som spänner upp den.
Här ser ni fjäderben från en 740. Kapade väck övre delen av den fjäderbenet för att få loss den gängade biten.
Viktigt med precisionen
Här har ni den färdigkapade biten, måttad och klar.
Här har jag svetsat på övre delen med gängor. Viktigt att inpassningen blir rätt, höll på med det i en timme för att få fjäderbenet rakt.
Klart Sitter en original beemerdämpare i fjäderbenet nu som kanske byts ut i framtiden om ekonomin tillåter. Jag får återkomma med coiloverbygget.
På min bil sitter det fjäderben från E36 som tyvärr har dämpare integrerade med fjäderbenet. Kändes dumt att bränna ett coiloverkit på en och samma dämpare. Om dämparen tar slut måste man dynga iväg hela coiloverpaketet . Av en slump blev en polare påkörd av ett träd med sin volvo 740 så jag kunde få tag på fjäderbenen från den bilen.
Båda fjäderbenen har samma inre och yttre diameter så jag började fundera på om man inte kunde ta den gängade delen från 740-benen och svetsa fast på fjäderbenen från E36. Kan nämna att det fungerade rätt bra, för er som är intresserade har ni här en liten bildserie på hur man gör
Original fjäderben från E36. Borrade ett hål i fjäderbenet för att dränera ut oljan. Det var lite tryck i fjäderbenet så man ska nog inte sätta kapen i det innan man dränerat ut oljan.
Kapat bort fjäderbenstallriken.
Här har jag lagt ett snitt med kapen precis där jag borrade dräneringshålet.
Kapar upp så jag får ett exakt rakt snitt. Det är viktigt för att stötdämparen ska centreras rätt mot muttern som spänner upp den.
Här ser ni fjäderben från en 740. Kapade väck övre delen av den fjäderbenet för att få loss den gängade biten.
Viktigt med precisionen
Här har ni den färdigkapade biten, måttad och klar.
Här har jag svetsat på övre delen med gängor. Viktigt att inpassningen blir rätt, höll på med det i en timme för att få fjäderbenet rakt.
Klart Sitter en original beemerdämpare i fjäderbenet nu som kanske byts ut i framtiden om ekonomin tillåter. Jag får återkomma med coiloverbygget.
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
070215
Så här fint kan ett E36-fjäderben bli med ett coiloverkit.
Om jag ställer den på halva höjden hamnar hjulen ungefär så här lågt. Hjulen tar i om man sänker maximalt
Så här fint kan ett E36-fjäderben bli med ett coiloverkit.
Om jag ställer den på halva höjden hamnar hjulen ungefär så här lågt. Hjulen tar i om man sänker maximalt
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
FearThis: Klart du ska köra coilovers
AndreasT: Jo, fast dit orkar man ju inte gå när det är helg
När jag monterade volvokylet blev jag tvungen att plocka bort huvlåset så jag installerade två snabblås istället. Slänger upp lite bilder om nån är intresserad
Vanliga standard huvlås som går att köpa lite överallt.
Dessa passar rakt i hålet där det sitter en gummimuff som justerar huvens höjd. Har sett att många som kör med huvlås förstärker plåten. Antagligen kommer jag också behöva göra det.
Man kapar upp lite i plåten undertill. Huven har knarkat rätt mycket i sina dar så den e rostig som fasen på insidan :S
Ständigt denna inmallning
Klart
AndreasT: Jo, fast dit orkar man ju inte gå när det är helg
När jag monterade volvokylet blev jag tvungen att plocka bort huvlåset så jag installerade två snabblås istället. Slänger upp lite bilder om nån är intresserad
Vanliga standard huvlås som går att köpa lite överallt.
Dessa passar rakt i hålet där det sitter en gummimuff som justerar huvens höjd. Har sett att många som kör med huvlås förstärker plåten. Antagligen kommer jag också behöva göra det.
Man kapar upp lite i plåten undertill. Huven har knarkat rätt mycket i sina dar så den e rostig som fasen på insidan :S
Ständigt denna inmallning
Klart
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335