Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten startar.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
jadde

Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten startar.

Post by jadde »

Jag har en volvo 850 fläkt på min m30b35 med griffin kylare köpt från ppf. Orginal vattenpump som har gått ca 500mil senaste 4 åren. Orginal generator med nytt 14.5V laddrelä.

Problem 1: När elfläkten startar så blir det rejält spänni gsfall. Man hört klart och tydligt hur bosh 044 pumparna börjar gå betydligt tyngre när fläkten hoppar igång. tomgången dippar även den till en snabbis nästan så att bilen dör just när fläkten slår igång.

Problem 2: bilen går varm när jag står stilla.. även om jag varvar den till ca 1500-2000 barv för att få upp flödet på pumpen så går den ändå varm. Jag hade tänkt lösa detta genom att sätta en elpump från ppf som flödar 115L, men vet inte hur den kommer funka då bilen redan nu dippar som fan i spänning då elfläkten startar.

Den laddar ca 13V när fläkten är av men när den är igång orkar den knappt ladda 12, då ligger den mellan 11.8 och 12 typ.

Är det generatorn de är fel på eller kan de vara något annat? (Är så satans dyrt med ny generator) Jag har testat en exakt likadan generator med samma resultat.
Det sitter nytt 100ah batteri. Någon som har nån aning varför den går varm eller varför den inte orkar hålla uppe volten?
There is a point where the thrill of speed overcomes the fear of death.
TheLeaf

Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star

Post by TheLeaf »

jadde wrote:Jag har en volvo 850 fläkt på min m30b35 med griffin kylare köpt från ppf. Orginal vattenpump som har gått ca 500mil senaste 4 åren. Orginal generator med nytt 14.5V laddrelä.

Problem 1: När elfläkten startar så blir det rejält spänni gsfall. Man hört klart och tydligt hur bosh 044 pumparna börjar gå betydligt tyngre när fläkten hoppar igång. tomgången dippar även den till en snabbis nästan så att bilen dör just när fläkten slår igång.

Problem 2: bilen går varm när jag står stilla.. även om jag varvar den till ca 1500-2000 barv för att få upp flödet på pumpen så går den ändå varm. Jag hade tänkt lösa detta genom att sätta en elpump från ppf som flödar 115L, men vet inte hur den kommer funka då bilen redan nu dippar som fan i spänning då elfläkten startar.

Den laddar ca 13V när fläkten är av men när den är igång orkar den knappt ladda 12, då ligger den mellan 11.8 och 12 typ.

Är det generatorn de är fel på eller kan de vara något annat? (Är så satans dyrt med ny generator) Jag har testat en exakt likadan generator med samma resultat.
Det sitter nytt 100ah batteri. Någon som har nån aning varför den går varm eller varför den inte orkar hålla uppe volten?
Hur många ampere är generatorn på? Den kanske är på gränsen att orka leverera
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
xelerator

Post by xelerator »

Är allt i sin ordning, inget felkopplat osv, så låter det som för låg kapacitet på generatorn.

Räkna på dina förbrukare så har du svaret direkt.. 044:or o Volvo fläkt drar mycket ström bara dem. Sen har du allt annat oxo ;)..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
JonasH88

Post by JonasH88 »

Använder du den inbygda mjukstarten på 850fläkten? De drar in i skogen mkt mer ström har jag läst på andra sidor när den startar "fullt" på direkten och inte med den inbyggda upp-rampningen..

Du förbrukar som sagt väldigt mkt ström, så kolla hur mkt amp generatorn är på, och om kolen är slitna i den.

Kolla så att std vattenpumpen inte fått någon skada eller blivit skadad innan du går vidare tycker jag, då den ska klara av att hålla temp om det inte är något annat galet med maskinen.
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
jadde

Post by jadde »

Nää hur kopplar man i mjukstarten? Finns 2 sätt att koppla fläkten men har för mig de är en hög å en låg typ..

Jag tror generatorn är för liten..

När bilen är kall och fläkten inte går så laddar den 12,8
kopplar jag ur en av 044orna så laddar den 13,3.
När fläkten startar så är vi nere på 12,2. Så att ja tror generatorn jobbar på högvarv. Jag har försökt kolla på generatorn men hittar då inte hur många ampere den är på..

Jag får kolla vattenpumpen och se om de är nå fel på den!
JonasH88

Post by JonasH88 »

Tror jag såg på sävarturbo någon tråd om den fläkten. testa googla lite.

Bilen ska ju ladda 14-14,5V när den står och går,åtminstone med lysen på och utan el fläkten, så kolla laddregulatorn/kolen först. Där har du säkert bekymmret om den inte laddar mer.
Jag har kört med 3st pumpar och 2 elfäktar på en std E30 325 generator och då orkade den med att ladda med frächa kol, tills man slog på lyset, flör då tapapde den till 13V från 14V.
jadde wrote:Nää hur kopplar man i mjukstarten? Finns 2 sätt att koppla fläkten men har för mig de är en hög å en låg typ..

Jag tror generatorn är för liten..

När bilen är kall och fläkten inte går så laddar den 12,8
kopplar jag ur en av 044orna så laddar den 13,3.
När fläkten startar så är vi nere på 12,2. Så att ja tror generatorn jobbar på högvarv. Jag har försökt kolla på generatorn men hittar då inte hur många ampere den är på..

Jag får kolla vattenpumpen och se om de är nå fel på den!
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
St3v3

Post by St3v3 »

Den slirar inte på remmen då?
V8
jadde

Post by jadde »

Nej remmen är ny förra veckan och bra spänd
Post Reply