TJa!
Jag håller på att turbokonvertera min 320-89 och har lite frågor kring placeringen av turbon... de flesta sätter ju turbon uppe vid toppen. Jag har bestämt mej för att inte göra de och vill ha den nere vid blocket istället. Jag vet att det är trångt där nere men det borde ju inte va nån omöjlighet... eller? Finns det nån anledning till att alla bygger där uppe förutom platsbristen eller har de bara blivit en "följa john" effekt över det?? Turbon jag ska använda är en väldigt liten pjäs, så liten att ni nog skrattar åt den, men de skiter ja i, Mitsu TF035. Så jag ska nog få plats... Jag har också funderat på om motorfästet på avgassidan kommer sitta i vägen för rören till inloppet så det kanske blir att bygga nytt fäste, nån gjort det och som behövt göra det? Nån som har ett fäste man kan få låna...
Till grenröret ska ja bygga en adapter ner till turbon och motorn sitter i ett stativ så det är ju lätt att mäta.
powerpak wrote:Tänk på att du lär ha tillräckligt fall på oljereturen från turbon ner i tråget bara.
hur viktigt är det egentligen med bra fall på oljereturen?
finns det inte nog mycket tryck för att den 'nya oljan' som kommer in i turbon trycker ut 'den gamla' eller måste det verkligen rinna ner?
Hmmm... jo de man ju ha ändå. Om man tar olja från oljetryckvakten, och så stort tryckfall bör man ju inte få över turbo eller? Men fall ska ja ju se till att den får. Några andra problem som kan uppstå men min tänkta placering??
Clew wrote:Oljan har inget tryck efter turbon, den måste rinna ner i tråget.
Tänkte mest att oljan har väl tryck innan turbon?
Och den trycksatta oljan borde väl skapa ett visst tryck på andra sidan turbon då tycker jag. Men det kanske inte alls fungerar så.
Ja tror också att oljan har tryck efter turbon, annars bör ju oljan bli näst intill stillastående inne i turbon och koks kan bildas i lagren... eller??
Och den trycksatta oljan borde väl skapa ett visst tryck på andra sidan turbon då tycker jag. Men det kanske inte alls fungerar så.
tänk att du sprutar vatten på handen från en vattenslang.
vattnet har ett visst tryck när det lämnar slangen/i slangen, men när de rinner/faller mot backen så har de ju inget tryck.
samma sak händer i turbon kan man säga, blir turbon fylld med olja dvs. stillastående så har man för dårlig retur och trycket går ut genom tätningar mm.
inte värdens bästa exempel, men jag fattar iallafall hur de funkar
tänk att du sprutar vatten på handen från en vattenslang.
vattnet har ett visst tryck när det lämnar slangen/i slangen, men när de rinner/faller mot backen så har de ju inget tryck.
samma sak händer i turbon kan man säga, blir turbon fylld med olja dvs. stillastående så har man för dårlig retur och trycket går ut genom tätningar mm.
inte värdens bästa exempel, men jag fattar iallafall hur de funkar
Närå, nog förstår jag hur det funkar, men fan ditt exempel var dåligt
Erik B: Anledningnen till att jag vill ha turbon där nere är att jag vill ha ett så disktret bygge som möjligt, jag ska t ex lacka alla tryckrör och ic:n svarta. Jag tycker heller inte om att ha blåa slangar och röda dumpventiler överallt ... men det är en smaksak! Jag vill ha ett bygge så likt orginal som möjligt helt enkelt!
Warum nicht som tysken sa...? turbon i sig fungerar mer som en ljuddämpare än tvärt om, så ljudet är väl sej likt. Jag tänker inte ha ett stuprör där bak eller dekaler över hela bilen heller... och en återcirkulerande dumpventil så där rök lite av pyset också!
Det finns så många som gör på det uppenbara sättet, och jag vill göra nått annorlunda...