Getrag 260 + M20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
folkesonn
Posts: 77
Joined: 17 Oct 2011, 19:45

Getrag 260 + M20

Post by folkesonn »

Hejsan

Har två lådor liggande hemma, ena märkt Getrag 260.0.1044.90 och den andra 260.0.1346.90.

Nu till problemet, ena lådan har spräckt sprängkåpa och den andra saknar spakställ.
Infästningen för spakstället är det enda som skiljer de två lådorna åt, i övrigt är dom vad jag kan se på utsidan helt identiska.


Image


Spakstället skall egentligen vara monterat på högra lådan, då den vänstra saknar de två fästen som sitter högst upp på högra lådan.

Frågan är vad för bilar de olika suttit i?
Så jag kan skaka fram spakställ till båda alternativt få reda på vad som skiljer dom åt så jag kan kombinera dom.


Tacksam för hjälp.
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Getrag 260 + M20

Post by bmw-slangen »

Lådan till vänster använder den äldre typen av spakställ (med en stor plåt), fanns i modeller upp till typ 86-87 eller däromkring.

Image



Lådan till höger använder den nya typen av spakställ (med ett lite mindre platskrävande styrstag istället).

Image





Är det kylfenor undertill? Det var bara Getrag 260/6 som hade dessa (denna satt i bland annat E34 535i).

Gissningsvis rör det sig om de vanligare Getrag 260/5 som satt i tex E30 325i och 323i.

Sen kan utväxlingen vara precis vadsomhelst, säkrast är helt enkelt att mäta upp det.
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Getrag 260 + M20

Post by bmw-slangen »

@folkesonn : Hur gick det här då?

Jag har precis gjort den konvertering du eftersökte.
E30 323i -85 : 100% track day car
Post Reply