Hejsan
Har två lådor liggande hemma, ena märkt Getrag 260.0.1044.90 och den andra 260.0.1346.90.
Nu till problemet, ena lådan har spräckt sprängkåpa och den andra saknar spakställ.
Infästningen för spakstället är det enda som skiljer de två lådorna åt, i övrigt är dom vad jag kan se på utsidan helt identiska.
Spakstället skall egentligen vara monterat på högra lådan, då den vänstra saknar de två fästen som sitter högst upp på högra lådan.
Frågan är vad för bilar de olika suttit i?
Så jag kan skaka fram spakställ till båda alternativt få reda på vad som skiljer dom åt så jag kan kombinera dom.
Tacksam för hjälp.
Getrag 260 + M20
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Getrag 260 + M20
Lådan till vänster använder den äldre typen av spakställ (med en stor plåt), fanns i modeller upp till typ 86-87 eller däromkring.
Lådan till höger använder den nya typen av spakställ (med ett lite mindre platskrävande styrstag istället).
Är det kylfenor undertill? Det var bara Getrag 260/6 som hade dessa (denna satt i bland annat E34 535i).
Gissningsvis rör det sig om de vanligare Getrag 260/5 som satt i tex E30 325i och 323i.
Sen kan utväxlingen vara precis vadsomhelst, säkrast är helt enkelt att mäta upp det.
Lådan till höger använder den nya typen av spakställ (med ett lite mindre platskrävande styrstag istället).
Är det kylfenor undertill? Det var bara Getrag 260/6 som hade dessa (denna satt i bland annat E34 535i).
Gissningsvis rör det sig om de vanligare Getrag 260/5 som satt i tex E30 325i och 323i.
Sen kan utväxlingen vara precis vadsomhelst, säkrast är helt enkelt att mäta upp det.
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Getrag 260 + M20
@folkesonn : Hur gick det här då?
Jag har precis gjort den konvertering du eftersökte.
Jag har precis gjort den konvertering du eftersökte.
E30 323i -85 : 100% track day car