BMW E36 325 Turbo TEAM ARG
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW E36 325 Turbo Projekt
Igår satt jag igång med att montera upp den nya kopplingen jag köpte (bättre begagnad) eftersom att svänghjulet redan var svarvat lagom så behövde det inte göras. Dock probtryckte jag inte tryckplatta utan gick på ett snitt som jag läste på olika forum.
Med den efftekten jag har nu så ska 765an greppa fint hur som! Men till nästa säsong ska allt tryckas å testat ut så att jag får maxtryck!
Eftersom jag kör m30 svänghjul måste jag byta startmotor igen (körde m20 innan) så nu ska jag iväg och hämta startmotor sedan är det uppstart senare idag!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Med den efftekten jag har nu så ska 765an greppa fint hur som! Men till nästa säsong ska allt tryckas å testat ut så att jag får maxtryck!
Eftersom jag kör m30 svänghjul måste jag byta startmotor igen (körde m20 innan) så nu ska jag iväg och hämta startmotor sedan är det uppstart senare idag!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
Jag kör m30 hjul med m20 start å det funkar fint så tror inte du behöver byta!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
Jag åker också m20 start till mitt m30 hjul, löste det med att lägga en bricka mellan startmotorn och styrstiftet på lådan.
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
bmw_fredde wrote:Jag kör m30 hjul med m20 start å det funkar fint så tror inte du behöver byta!
Okej! :ORipper wrote:Jag åker också m20 start till mitt m30 hjul, löste det med att lägga en bricka mellan startmotorn och styrstiftet på lådan.
Dom jag har frågat säger att man ska köra m50 start... Fick fila ut hålen lite (se bild) där man drar fast startmotorn så att den kommer lite mer åt höger (snett uppåt, för att få "grepp" om kransen).
Men det låter förjävligt när man startar... Haha. Får kanske testa att sätta på m20 starten istället! tack för tipsen!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E36 325 Turbo Projekt
Monterade som sagt på m50 startmotor å fick slipa ur lite i hålen så att den kommer lite längre upp/åt höger. Låter fortfarande sjukt illa när man ska dra igång den men det funkar iallafall!
Kanske testar att sätta dig m20 starten innan gatebil, men vi får se! Den är iaf uppstartad och provkörd med nya kopplingen och det fungerade fint. dock ska jag förlänga armen på slavcylindern ca 10-12mm för jag tycker kopplingen tar för långt ner!
https://vimeo.com/106267774
Börjat lägga om däck inför Gatebil, bara 10 dagar kvar
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kanske testar att sätta dig m20 starten innan gatebil, men vi får se! Den är iaf uppstartad och provkörd med nya kopplingen och det fungerade fint. dock ska jag förlänga armen på slavcylindern ca 10-12mm för jag tycker kopplingen tar för långt ner!
https://vimeo.com/106267774
Börjat lägga om däck inför Gatebil, bara 10 dagar kvar
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- cjagenmark
- Posts: 335
- Joined: 15 Jan 2007, 21:02
- Location: Ronneby
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
jag kör också med m30 hjul och m50 start, inga missljud el dylikt
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E36 325 Turbo Projekt
Helt utan modifieringar på startmotorn? du har inte köpt det svänghjulet som PPF säljer utan bara ett vanligt m30?cjagenmark wrote:jag kör också med m30 hjul och m50 start, inga missljud el dylikt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E36 325 Turbo Projekt
Nu har uppladdningen för Gatebil börjat på riktigt. Beställde en Sparco overall idag som förhoppningavis skyddar lite ifall det skulle börja brinna. Ska beställa en Sparco hjälm också men måste testa storlek först! Sedan håller min kompis John på med dekaler till bilen som ska klistras på i helgen förhoppningsvis, kommer bli gryyyyymt!
Bjuder på en bild från driftbash också!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bjuder på en bild från driftbash också!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- cjagenmark
- Posts: 335
- Joined: 15 Jan 2007, 21:02
- Location: Ronneby
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
Bara ovalslipade hål, vanligt m30Loostrom wrote:Helt utan modifieringar på startmotorn? du har inte köpt det svänghjulet som PPF säljer utan bara ett vanligt m30?cjagenmark wrote:jag kör också med m30 hjul och m50 start, inga missljud el dylikt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E36 325 Turbo Projekt
Idag har det blivit mycket gjort!
Förlängt slavcylindern så att kopplingen tar lite högre upp, fixar ett ändrör, kollat över framvagnen, gjort "home-made-special" lister och börjat dekala bilen inför Gatebil! samt lite annat små pill.
Sneak peak ska fixa bättre bilder imorgon.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Förlängt slavcylindern så att kopplingen tar lite högre upp, fixar ett ändrör, kollat över framvagnen, gjort "home-made-special" lister och börjat dekala bilen inför Gatebil! samt lite annat små pill.
Sneak peak ska fixa bättre bilder imorgon.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Last edited by Loostrom on 25 Sep 2014, 20:35, edited 1 time in total.
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
Ang startmotorn, pröva göra så att du bultar dit den löst. Vrid nyckeln så motorn snurrar ett halvvarv eller så, då brukar den sätta sig rätt . Värt ett försök iaf! ( Det är ju så trevligt att skruva startmotor på m50 om inte annat.. )
Nu minns jag inte rikitgt om jag har slipat ur fästöronen eller ej men det är en m50 start och styrpinnen borta!
Nu minns jag inte rikitgt om jag har slipat ur fästöronen eller ej men det är en m50 start och styrpinnen borta!
Nås på 0730970524
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
BMW E36 325 Turbo Projekt
Dååååå var det lång helg och GAAAATEBIL! Allting lastat och klart imorgon förmiddag rullar vi neråt Mantorp! Ska hålla stumt tills däcken tar slut eller bilen går i bitar!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E36 325 Turbo Projekt
På plats nere på Gatebil. Mälarteamet har fixat en grym plats åt oss här i depån, stoart tack till dom!! Det bjöds även på Tacobuffé på restaurengen här! (y)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
Är UHU322 ditt släp? Har tittat lite på ett sådant men sket i det då både främre och bakre delen av lastytan lutar. Funkar det bra? Har du några bilder ifrån sidan när bilen är lastad?
//AL
//AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
Tja, nej det är inte mitt släp. Det är en kompis som äger det slänger upp en bild ändå så att du ser hur det ser ut från sidan och funkar hur bra som hellst, har sagt till honom att jag vill köpa det när han ska sälja-AL- wrote:Är UHU322 ditt släp? Har tittat lite på ett sådant men sket i det då både främre och bakre delen av lastytan lutar. Funkar det bra? Har du några bilder ifrån sidan när bilen är lastad?
//AL
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E36 325 Turbo Projekt
GATEBIL MANTORP!!
Vilken helg!! Skönt väder, bra bana, härliga vänner och massasssa däckrök!
Helgen började bra med 3 fina varv på banan sedan började bilen gå på 5 burkar.. Jaaahapp tänkte jag å svängde in. Började felsöka, spolar? Kabelbrott? Spridare? Tändstift? Visade sig att bilen hade spikat så hårt på tvåans cylinder att det smällt bort en bit på tändstiftet :O
Satt på nya stift bara för att testa om det skulle fungera, vilket det inte gjorde. Letade reda på en komp-provare å visade sig att det var noll komp i 2an cylinder. :/
Vi hade lite olika teorier på vad det kunde vara. Tog av insuget och konstaterade att insugsventilerna iallafall var hela och syndes inget konstigt på kolven!
Det gick några timmar och sedan bestämde jag mig för att iallafall lyfta av toppen och se vad som var trasigt. Detta hade aldrig hänt om inte mina GRYMMA team polare hade pushat på mig!!! Stort tack till dom!
När vi fått av toppen visade det sig att det var en avgasventil som det hade spikat hål i!
Jag började direkt leta delar men såg mörkt ut. Sedan kom vi på att vi hade en fin topp med avgasventiler låg i garaget hemma i Västerås. Åter igen löste några av mina grymma kompisar så att vi fick ner toppen till banan runt 23 tiden på lördagskvällen och vi kunde inleda operation: byta avgasventil!
Efter några timmar slit var bilen uppstartad och varmkörd igen! på söndagsmorgonen gick jag upp tidigt och efterdrog toppen för att sedan få hjälp att ställa om lite i mappen så vi skulle slippa råka ut för samma ska igen!
https://vimeo.com/107517482
Sedan var det bara att ösa på som faaan ute på banan!
Har lärt mig att man aldrig ska ge upp! STORT TACK till alla som hjälpte till!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vilken helg!! Skönt väder, bra bana, härliga vänner och massasssa däckrök!
Helgen började bra med 3 fina varv på banan sedan började bilen gå på 5 burkar.. Jaaahapp tänkte jag å svängde in. Började felsöka, spolar? Kabelbrott? Spridare? Tändstift? Visade sig att bilen hade spikat så hårt på tvåans cylinder att det smällt bort en bit på tändstiftet :O
Satt på nya stift bara för att testa om det skulle fungera, vilket det inte gjorde. Letade reda på en komp-provare å visade sig att det var noll komp i 2an cylinder. :/
Vi hade lite olika teorier på vad det kunde vara. Tog av insuget och konstaterade att insugsventilerna iallafall var hela och syndes inget konstigt på kolven!
Det gick några timmar och sedan bestämde jag mig för att iallafall lyfta av toppen och se vad som var trasigt. Detta hade aldrig hänt om inte mina GRYMMA team polare hade pushat på mig!!! Stort tack till dom!
När vi fått av toppen visade det sig att det var en avgasventil som det hade spikat hål i!
Jag började direkt leta delar men såg mörkt ut. Sedan kom vi på att vi hade en fin topp med avgasventiler låg i garaget hemma i Västerås. Åter igen löste några av mina grymma kompisar så att vi fick ner toppen till banan runt 23 tiden på lördagskvällen och vi kunde inleda operation: byta avgasventil!
Efter några timmar slit var bilen uppstartad och varmkörd igen! på söndagsmorgonen gick jag upp tidigt och efterdrog toppen för att sedan få hjälp att ställa om lite i mappen så vi skulle slippa råka ut för samma ska igen!
https://vimeo.com/107517482
Sedan var det bara att ösa på som faaan ute på banan!
Har lärt mig att man aldrig ska ge upp! STORT TACK till alla som hjälpte till!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E36 325 Turbo Projekt
Har börjat riva ur bilen för att kunna bygga bur om någon månad. Just nu har jag fullt upp med att bygga garage ute hos min föräldrar. kommer kanske köra den sista driftbashen som är nu på söndag, vi får se hur det blir!
Slängde ihop en ny skrikpipa snabbt i lördags då jag tappade mitt flex-rör på Mantorp. När man mecka mitt i natten på så kan inte allt bli 100% så jag måste ha glömt att dra åt den riktigt men detta ska ändå byggas om i vinter.
Bjuder på några bilder till!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Slängde ihop en ny skrikpipa snabbt i lördags då jag tappade mitt flex-rör på Mantorp. När man mecka mitt i natten på så kan inte allt bli 100% så jag måste ha glömt att dra åt den riktigt men detta ska ändå byggas om i vinter.
Bjuder på några bilder till!
Skickat från min iPhone med Tapatalk