Biltema shortshift

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Emilius

Biltema shortshift

Post by Emilius »

Jag lade märke till att Biltema fått in en shortshift till BMW, alldeles ypperligt då jag nyss införskaffat en sådan automobil.
Så jag tänkte att för 329kr finns väl inget att förlora. Står att den passar E30, E36, E39 och E46 har jag för mig.
Då det stod i affären på en lapp vid skyltexemplaret att den även passade E34,
och jag vill minnas att växelanordningen ser rätt lika ut på de flesta äldre BMW, så tog jag en chansning.
Min bussning eller vad man ska kalla plasten som sitter original var så kack så det gick knappt att få i växlarna ändå.

Tänkte bara hojta till om att den passar även E34 och verkar rätt okej för priset. Det är ju bara metallklumpar med bussningar iofs,
men ändå. Sitter väldigt tight i växelspakshuset, även om den med låsringen i verkar glappa pyttelite tyckte jag det såg ut som.
Inget man känner dock. Växlingarna är mer distinkta och den har behaglig vikt.

Så om ni absolut inte måste ha en svindyr historia för att flasha med kartongen,
och bara vill ha lite kortare växellägen så är den ett mycket prisvärt köp.
Pacman

Re: Biltema shortshift

Post by Pacman »

Kan skvallra om att det just kommit in en längre version av samma spak för racing/drifting nu med. Beräknas vara i butikerna senare i höst.
Rätt skalt att de missat skriva att den passar på E34 då produktansvarig inköpare som tagit in den i sortimentet just äger en 530/40 E34 som han provade spaken på ;-)
Emilius

Re: Biltema shortshift

Post by Emilius »

Vafan, kunde de inte sagt det innan jag köpte min? :evil:
Nåväl, jag är nöjd med växellägena iallafall, och att slippa ta spjärn mot stolen eller ratten för att tvinga i växlarna.

Ska väl påpeka att min E34 har växelhus i aluminium också, vet inte hur det ser ut för de andra versionerna.
Post Reply