1000hk Audi RS2 SEDAN (07K motor)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Sv: 1000hk Audi RS2 SEDAN (nya Audi femman) [CUSTOM PART
Mkt bra jobbat
I live my life a quarter mile at a time
Re: Sv: 1000hk Audi RS2 SEDAN (nya Audi femman) [CUSTOM PART
Hur går det, Robban?
I live my life a quarter mile at a time
- helvetesmaskinen
- Posts: 101
- Joined: 29 Nov 2011, 18:50
Re: 1000hk Audi RS2 SEDAN (07K motor)
Hej på er! Haft fruktansvärt mycket annat att stå i, men bygget kommer absolut inte att läggas ner.
Motorn ska göras klar först och troligtvis köras i motorbänk. Turbo blir 6466 eller en kommande turbo från Precision (en fågel viska i mitt öra )
Jag kommer förmodligen uppdatera tråden, men jag/vi finns också nu på Facebook för att på sikt uppdatera mer frekvent: 07K Motorsport om ni gillar Audi och dessa nya motorer...
Jag har eventuellt 3st 07K Motorer över också om någon är intresserad! Ni ser bak i tråden på vilka som är stora skillnader på dessa och den gamle femman. Fördelarna väger klart upp den, och därav varför jag själv kommer köra denna.
Motorn ska göras klar först och troligtvis köras i motorbänk. Turbo blir 6466 eller en kommande turbo från Precision (en fågel viska i mitt öra )
Jag kommer förmodligen uppdatera tråden, men jag/vi finns också nu på Facebook för att på sikt uppdatera mer frekvent: 07K Motorsport om ni gillar Audi och dessa nya motorer...
Jag har eventuellt 3st 07K Motorer över också om någon är intresserad! Ni ser bak i tråden på vilka som är stora skillnader på dessa och den gamle femman. Fördelarna väger klart upp den, och därav varför jag själv kommer köra denna.
Last edited by helvetesmaskinen on 04 Mar 2016, 02:50, edited 2 times in total.
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
Re: Sv: 1000hk Audi RS2 SEDAN (nya Audi femman) [CUSTOM PART
Äntligen en update
Kämpa på, Robban.
Kämpa på, Robban.
I live my life a quarter mile at a time
Re: 1000hk Audi RS2 SEDAN (nya Audi femman) [CUSTOM PARTS SE
Jag har rs2 mätarhus om du behöver
- helvetesmaskinen
- Posts: 101
- Joined: 29 Nov 2011, 18:50
Re: 1000hk Audi RS2 SEDAN (07K motor)
Du har PMBRUZZE wrote:Jag har rs2 mätarhus om du behöver
Last edited by helvetesmaskinen on 04 Mar 2016, 02:50, edited 1 time in total.
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
- helvetesmaskinen
- Posts: 101
- Joined: 29 Nov 2011, 18:50
Re: 1000hk Audi RS2 SEDAN (07K motor)
Seså, dags att uppdatera lite nu då jag fått lite mer tid och lust att bygga vidare!
Uppdateringar kan komma att bli mer frekventa på våran facebooksida också som sagt: https://www.facebook.com/07kMotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
Märkte också att alla bilder är borta då imageshack lagt ner som det verkar.
Ska lägga upp lite bilder och info senare i natt eller imorgon på vad som är på gång!
Uppdateringar kan komma att bli mer frekventa på våran facebooksida också som sagt: https://www.facebook.com/07kMotorsport" onclick="window.open(this.href);return false;
Märkte också att alla bilder är borta då imageshack lagt ner som det verkar.
Ska lägga upp lite bilder och info senare i natt eller imorgon på vad som är på gång!
Last edited by helvetesmaskinen on 04 Mar 2016, 02:49, edited 1 time in total.
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
Re: 1000hk Audi RS2 SEDAN (nya Audi femman) [CUSTOM PARTS SE
Äntligen en uppdatering
I live my life a quarter mile at a time
- helvetesmaskinen
- Posts: 101
- Joined: 29 Nov 2011, 18:50
Re: 1000hk Audi RS2 SEDAN (07K motor)
Många bilder som är borta märkte jag sedan imageshack la ner...
Kan kanske bli några dubbletter men men, säg till om ni saknar nått av dom gamle bilderna, annars kör jag på från nu.
Hänt lite grann iaf sedan sist och jag väntar på mer delar i skrivande stund till chassit.
Jag har ju haft dom flesta delar till motorn länge och gjort mer med chassit för att det ska folieras snart, så har fått jaga ihjäl mig bland delar till detta (stötfångaren bak bl.a).
Kamaxlarna kom sen sist, och gällande motor så har jag tänkt lite grann på hur jag ska modifiera kamkedjan och skenorna/spännarna, då jag vill ta bort original oljepump. Torrsumpet har jag också mätt ut och jag har inte bestämt mig om jag ska göra om subframe fram för att sänka motor och låda något, och kanske flytta bak dom något, men det kommer i så fall senare.
Lite bilder:
Kammarna från härdning. Egen dimension och profil. Räknande med speciell hänsyn till VVT och kommer dra hårt upp mot 9500rpm, men får se hur turbon flödar på bänkning sen. Tidigt ladd är fortfarande enormt prioriterat så kommer labba mycket med kamtider och avgashus när det blir aktuellt. Dessa topparna är hysterisk mycket bättre än dom gamla, och mycket bättre topp än så här blir det inte Bara hysteriskt knark i den här!
Ska i nya ventiltryckare som shimsas till spec, så blir typ halvhydraulisk
Lite mer bilder på 07K motorn
Insug
Avgas
Från CNC'n
JE kolvar 82.5mm med nitratringar, H-profil och 22mm bult samt lager
Org pumpen ska bort!!!!!! Torrsump väntar
Utmätning av svänghjul, misstänker att det är som gamle 5-cyl, dock är centrum större...
Styrstiften i skyddskåpan gick i fint på 01E lådan efter lite kapning. Samma bultmönster som gamla 5-cyl
Blir mycket plats över i nosen Dom som är vana vid gamle 5-cyl vet nog vad jag menar Får se om det flyttar bak mer sen...
Toppen på med ventilkåpan
Dags att ragga startmotor också nu när man ska orka ta fram svänghjul
Kan kanske bli några dubbletter men men, säg till om ni saknar nått av dom gamle bilderna, annars kör jag på från nu.
Hänt lite grann iaf sedan sist och jag väntar på mer delar i skrivande stund till chassit.
Jag har ju haft dom flesta delar till motorn länge och gjort mer med chassit för att det ska folieras snart, så har fått jaga ihjäl mig bland delar till detta (stötfångaren bak bl.a).
Kamaxlarna kom sen sist, och gällande motor så har jag tänkt lite grann på hur jag ska modifiera kamkedjan och skenorna/spännarna, då jag vill ta bort original oljepump. Torrsumpet har jag också mätt ut och jag har inte bestämt mig om jag ska göra om subframe fram för att sänka motor och låda något, och kanske flytta bak dom något, men det kommer i så fall senare.
Lite bilder:
Kammarna från härdning. Egen dimension och profil. Räknande med speciell hänsyn till VVT och kommer dra hårt upp mot 9500rpm, men får se hur turbon flödar på bänkning sen. Tidigt ladd är fortfarande enormt prioriterat så kommer labba mycket med kamtider och avgashus när det blir aktuellt. Dessa topparna är hysterisk mycket bättre än dom gamla, och mycket bättre topp än så här blir det inte Bara hysteriskt knark i den här!
Ska i nya ventiltryckare som shimsas till spec, så blir typ halvhydraulisk
Lite mer bilder på 07K motorn
Insug
Avgas
Från CNC'n
JE kolvar 82.5mm med nitratringar, H-profil och 22mm bult samt lager
Org pumpen ska bort!!!!!! Torrsump väntar
Utmätning av svänghjul, misstänker att det är som gamle 5-cyl, dock är centrum större...
Styrstiften i skyddskåpan gick i fint på 01E lådan efter lite kapning. Samma bultmönster som gamla 5-cyl
Blir mycket plats över i nosen Dom som är vana vid gamle 5-cyl vet nog vad jag menar Får se om det flyttar bak mer sen...
Toppen på med ventilkåpan
Dags att ragga startmotor också nu när man ska orka ta fram svänghjul
Last edited by helvetesmaskinen on 04 Mar 2016, 02:49, edited 2 times in total.
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
- helvetesmaskinen
- Posts: 101
- Joined: 29 Nov 2011, 18:50
Re: 1000hk Audi RS2 SEDAN (07K motor)
Fick bli ett par schyssta Brembo 6 kolvs-ok fram och 4 kolv-ok bak istället. Min sko på 46 ser liten ut och ok'en är lätta som en fjäder för sin storlek Får se vad för skivor det blir. Ingen brådska med bromsar än
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
- helvetesmaskinen
- Posts: 101
- Joined: 29 Nov 2011, 18:50
Re: 1000hk Audi RS2 SEDAN (07K motor)
Ramen av torrsumpstråget på väg från CNC'n
1000HK RS2 sedan 07K Motorsport
Re: 1000hk Audi RS2 SEDAN (07K motor)
Grym bil o grym maskin.
Tummen upp
Tummen upp
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
- helvetesmaskinen
- Posts: 101
- Joined: 29 Nov 2011, 18:50