Affus wrote:Får man vara lite fräck och fråga varför du kör b40 vev? Jag menar eftersom att du kör original stakar kan du ju ändå inte varva mer än 6500 så du tjänar ju inget på de kortare slaget? Och varför såpass lågt komp förhållande?
Sen undrar jag om du har jämfört topparna något? För de sägs ju att man ska få högre komp med m60 toppar på m62 block? Stämmer det?
japp de får du de var så att ja hitta en M62 motor med kass vev så de va därför de blev såhär.
Men efter lite beräkning så tyckte ja de bara var till fördel att kompsänka till 8,6 som de blir med M60 vev i M62 maskin(med m60 toppar), hoppas på en driftsäkrare maskin och även möjlighet att köra bensin.
kompensera med mer ladd och tändning bara
topparna skiljer 2cm3 så knappt något! då var även m60 topparna ja mätte på planade.
tror de kommer lira fint! mindre risk för spikningar och snällare vridkurva! sjävklart hade ja gärna haft H-profil och fjädrar i toppen men man kan inte få allt!
jag har mätt med indikatorklocka på tryckare och ställt efter maxlyft
gradskiva på veven som du har nollat ordentligt så drar du runt motorn sakta så ser du när du har maxlyft på tryckaren, så ska de stämma överens på t.ex 112 grader ATDC på vevaxeln
så gjorde jag men har du inte motorn löst så blir de jobbigare
Så om jag har fattat rätt nu. Dra veven till 112 grader ATDC. Lossa kammarna, dra insugskammen till maxlyft, skruva ihop. Sen göra samma sak med avgaskammen?
Men är det på cylinder 1 och 5 som man mäter på eller?
Sen funderade jag på om ett annat sätt skulle fungera.
Ha motorn nollställd. Säg att insugskammen ska dras fram 10 grader. Så man snurrar veven 20 grader (eftersom att kammen snurrar hälften). Lossar kammen och nollställer veven igen och skruvar fast kammen. Sen göra samma sak med avgaskammen.