Vad pallar en s50b30???

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
DanneL

Vad pallar en s50b30???

Post by DanneL »

Har en fråga angående att överladda en s50b30.Hade tänkt att försiktigt bygga fram en stabil motor.Då bilen ska vara gjord att ha ett bra register med så bred effekt kurva som gör bilen bra för bankörning,timeattack då även på mindre banor som man kanske inte nyttjar topp effekt.Har sökt men inte dykt på direkt hur mycket man törs dra ur en sån maskin,vad jag läst är att s50b30 inte är den kralligaste som standard maskin med org. bottendel,med vad jag hajjar lätta stakar å kolvar för bra respons men då inte idealiska att palla högre cylindertryck...
Någon i detta forum med så många bilbyggare,såklart PPF grabbarna har säkert testat..
Kommer på sikt att bygga en stabil maskin men får ta det lite i taget,beroende på ekonomisk status :)

Tips gärna m vilka delar som lirar bra ihop..

mvh Danne
johankihl
Admin

Re: Vad pallar en s50b30???

Post by johankihl »

Hej, man byter kolvar och stakar och ventiler när man bygger en s50. Original är som du skriver inte bra om man ska ta ut m mer effekt. Min rekommendation är att behålla standard kammar, behåll vanos och köp en kullagrad turbo. Du kommer att få ett riktigt fint register som funkar på även tighta banor. Jag kör Precision 6466bb och är mycket nöjd.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
DanneL

Post by DanneL »

Hejs!!!

Tack för svar.. Precis som du skriver så är ju tanken att bygga upp en stabil maskin,men om man krasst ser vad en helt standard motor skulle palla.Eller är det smartare att plocka ur s50:in och bygga på m50 ist.Är novis på att bygga ihop en turbomaskin,dock hängt här mycket så man snappar ju upp godsaker.Men som alltid saknas likvida medel :( att bygga på de grjer som kanske vore det ultimata...

mvh Danne
bruketsracing

Post by bruketsracing »

Kanske inte har så mycket att säga igentligen. Men hade en s50b30 som jag tänkte sätta turbo på. Men valde vid den tidpunkteb att bygga på en m50 för det skulle bli lindrigar då dom tål rätt bra mos orginal. Men nu med fasit ihandså hade jag lika gärna haft kvar s50in :p så har du ändå tänkt byta kolvar stakar så hade jag provat s50in :)
bmw e39 turbo
jorgen

Post by jorgen »

Är det ekonomin som sätter stopp för att göra det ordentligt så hinka i en standard m50 o bygg s50 motorn under tiden. Börjar motivationen tryta när det kommer till s50 så är det bara o ta en lite sväng med m50 turbon så höjs den garaterat
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com

Stort tack till:

PPF
Peter K
DanneL

Post by DanneL »

Ja,så har väl tankarna gått åxå,att ha s50in på sidan om å bygga när man har ekonomi.Och under tiden ha en m50 som man kanske bygger så basic som det går bara för att ha lite kul under tiden..
Sen så anledningen till att frågan uppkom,hur mycket man effekt man törs köra med oöppnad motor är ju åxå att bygga vintertid då bilen står. Så har jag alltid gjort för som så många andra.Ska tillägga att det är en M3-94..
-AL-

Post by -AL- »

DanneL wrote:Ja,så har väl tankarna gått åxå,att ha s50in på sidan om å bygga när man har ekonomi.Och under tiden ha en m50 som man kanske bygger så basic som det går bara för att ha lite kul under tiden..
Sen så anledningen till att frågan uppkom,hur mycket man effekt man törs köra med oöppnad motor är ju åxå att bygga vintertid då bilen står. Så har jag alltid gjort för som så många andra.Ska tillägga att det är en M3-94..
Min motor är oöppnad och har 461 whp. Upp till 500 borde gå bra och gärna i kombination av E85.

//AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
DanneL

Post by DanneL »

-AL- wrote:
DanneL wrote:Ja,så har väl tankarna gått åxå,att ha s50in på sidan om å bygga när man har ekonomi.Och under tiden ha en m50 som man kanske bygger så basic som det går bara för att ha lite kul under tiden..
Min motor är oöppnad och har 461 whp. Upp till 500 borde gå bra och gärna i kombination av E85.

//AL
Såg projekttråd på din bil... Skitfin med Dakargul och naturligtvis s50.. :-) Ska följa den och hoppas du får till koppling...
Post Reply