HJÄLP! byte av silentblock E30

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Henke_325_JKPG

HJÄLP! byte av silentblock E30

Post by Henke_325_JKPG »

tjenna undrar om det finns någon här inne med lite erfarenheter av att byta silentblocken i en E30

har aldrig gjort det innan
va ska man tänka på och hur gör man det lättast..

tack på förhand

mvh henke
_Kalle_

Post by _Kalle_ »

Det finne ett Bosse Bildoktorn-avsnitt där dom gör de:) Dock så är de på en e36:a har jag för mig.
Ximon

Post by Ximon »

Eftersom du inte får något direkt konkret så kan jag väl ge dig några tips, då jag tog ner hela bakvagnen i förra veckan.

Lossa allt du ser :) nämen typ kardan, diffen från karossen, handbromsvajer, bromsledningar, stötdämpare. Glömde säkert nåt..
Sen sitter det ju en vertikal bult på båda sidorna som hela bakvagnsbryggan hänger på. Där finns det även en sorts stopp som sitter med 2 st insex (Du förstår när du ser det).

När du ser att allt är löst och du ska sänka der den kan det kärna mot kardan, då måste du lossa den mot växellådan också, eller kanske bara där den är ledad...
Sen bör du komma ihåg att inte bara släppa klumpen rakt ner, för då blir det en ojämn viktfördelning, så det kan kärva vid de där vertikala bultarna. Sänk klumpen lite, sen tar du ett spett och bänder lite, så bryggan börjar kliva av lite. Sen är det bara att akta fötter och händer, annars kan det bli en sväng förbi skolsyster för omplåstring :wink:

Detta är väl en början hoppas jag.. lycka till
bubbel

Post by bubbel »

har bytt på 535 e28, då gick det bra att byta på plats, bara att värma mycke med gas, men på e30 skulle jag nog ta ner bakvagn då tanken sitter så tätt in på..
Henke_325_JKPG

Post by Henke_325_JKPG »

så det är bara att börja plocka ner bakvagnen då

tack för alla svar..
peppe
Moderator

Post by peppe »

Jag plockade ned hela min bakvagn på oranga faran.

- Dock så satt den värre än snore, bröt i 30 min innan den trillade ned. Till min förtjusning så hade siletblockarna gått av i hålen där man pressar in dom, i bilen alltså.

Var bara att slita fram getingen och börja fila ursch. Sedan som tidigare nämts elda på med gasen, full fräs :P
fulingbusen

Post by fulingbusen »

jag skulle inte ta ned bakvagnen om man bara ska byta silentbussningarna. Blir lite dyrare i material, räkna med att du får köpa nya handbromsajrar iaf
E21_Rille

Post by E21_Rille »

kan lägga till att dom vertikala bultarna går att banka "upp" i karossen då dom är splines:ade... ifall silentbussningen skulle ha erjat (rostat) fast... fick göra så för ca 2timmar sedan då jag tog dän en hel bakvagn...

mvh
markus

Post by markus »

E21_Rille wrote:kan lägga till att dom vertikala bultarna går att banka "upp" i karossen då dom är splines:ade... ifall silentbussningen skulle ha erjat (rostat) fast... fick göra så för ca 2timmar sedan då jag tog dän en hel bakvagn...

mvh

Säger samma sak det funkar bra om det har erjat fast i bussningen... skruva på bulten så att du inte förstör gängorna för du lär få slå HÅRT.. :wink:
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
JohanE

Re:

Post by JohanE »

E21_Rille wrote:kan lägga till att dom vertikala bultarna går att banka "upp" i karossen då dom är splines:ade... ifall silentbussningen skulle ha erjat (rostat) fast... fick göra så för ca 2timmar sedan då jag tog dän en hel bakvagn...

mvh
Mina har så klart gått av mot skruven. Följer "locket"till skruven, den som är nedstoppad i hålet med upp inne i bilen eller lär jag borra bort den först?
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
TheMan

Re: HJÄLP! byte av silentblock E30

Post by TheMan »

Enklast är o banka upp bulten, gänga m12 eller om de är m16 underifrån, skruva i en bult underifrån, välj ett verktyg som går ner i hålet och håller för våld, slå till ordentligt.

då släpper den ifrån karossen och är bara o sänka ner :)
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
JohanE

Post by JohanE »

Den har redan släppt från karossen. Det är bara det att inre hylsan i silentblocket gått av i hålet karossen... :?
Är det skallen på skruven man ser inifrån kupen om man pillat bort karosserikittet i hålet eller är det någon form av lock?
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Det är skallen, gör bara som Theman skriver :) Gänga hylsan! Jag slår direkt på gängsnittet haha :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply