Provar fälgar på E34 520 1989.
På bilen satt plåtfälgar, tog loss dem och provade montera E46 M3 kopior. Går inte på vad jag än gör.
Provar montera tillbaka plåtfälgarna som satt på bilen sedan innan, det går inte heller på!
Notera att jag fick lägga mig under bilen och slå bort plåtfälgarna med stor slägga bakifrån.
E39 fälgar går naturligtvis på, då de är 74mm navhål.
När jag kontrollerar navhålet på internet så påstås det att alla 5x120 ska passa på min bil.
Då mäter jag navhålet på bilen och på fälgarna, 72,1 ser det ut som på fälgarna som inte passar men det är väl 72,5 antagligen. Svårt att se en halv mm.
På bilen mäter jag upp 73 och inte mindre.
Jag undrar bara om jag missat något special som gäller för just min typ av bil tillverkade den dagen då min tillverkades så inget passar?
Eller om det bara är att navhålet blivit ett med plåtfälgarna innan då de troligtvis inte tagits loss på 10 år, och därmed byggt på lite material som inte ska vara där?
Navhål, har jag missat något?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Navhål, har jag missat något?
Jag har borstat med stålborste, efter detta mätte jag upp 73-74mm på navet.
Det som känns konstigt är att med E39 fälgar (74mm navhål) så känns det inte som det är någon glipa alls?
Passar utomordentligt, går inte att rucka på. Därför jag undrade om det var något jag missat, jag trodde på rost men ändå.
Passar utomordentligt, går inte att rucka på. Därför jag undrade om det var något jag missat, jag trodde på rost men ändå.
Det är inte så att det sitter någon centreringsring i stål på navet då som blivit ett med navet?
De brukar för det mesta vara gjorda i aluminium, och den skulle ju vara 1.5mm tunn så det känns inte som något som borde fungera,
har varit däckmontör ett tag och aldrig varit med om dylikt, men ska inspektera lite idag var det tänkt.
har varit däckmontör ett tag och aldrig varit med om dylikt, men ska inspektera lite idag var det tänkt.