Frågor kring att byta till en äldre m20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
l3erG

Frågor kring att byta till en äldre m20

Post by l3erG »

Tjena grabbar!
Min fråga är vad som behövs göras för att jag skall kunna sätta i en äldre m20 i min bil som är från -88 vet att det skiljer sig i styrsystem men Behöver jag bara byta till den andra boxen från den äldre motorn?

Hittar inte det jag söker efter varken här på forumet eller på Google så skulle vara riktigt schysst ifall någon sitter inne på svar!
Mvh Andreas
bmw-slangen

Re: Frågor kring att byta till en äldre m20

Post by bmw-slangen »

Jag har försökt belysa eventuella skillnader man kan stöta på i den här tråden - dock ingen respons från trådskaparen ännu.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=84447" onclick="window.open(this.href);return false;

Ovanstående frågeställning ställdes även i denna tråden nedan (där jag hänvisade till PPF-tråden), ej heller där någon respons från trådskaparen.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=279093" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu var ju det åt andra hållet men alla punkter är ändå av vikt.
E30 323i -85 : 100% track day car
l3erG

Post by l3erG »

bmw-slangen wrote:Jag har försökt belysa eventuella skillnader man kan stöta på i den här tråden - dock ingen respons från trådskaparen ännu.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=84447" onclick="window.open(this.href);return false;

Ovanstående frågeställning ställdes även i denna tråden nedan (där jag hänvisade till PPF-tråden), ej heller där någon respons från trådskaparen.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=279093" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu var ju det åt andra hållet men alla punkter är ändå av vikt.
Tack för den informationen då blev jag mycket klokare! Men är det kanske lättare att montera dit ett eftermarknads sprut istället eller blir det bara knas då!?
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Nejdå, det blir absolut inte något knas med ett eftermarknadssprut - det finns många kompetenta system (beror ju lite på vad du vill få ut av systemet).

Men du måste ju tänka på den extra kostnaden i form av själva systemet, eventuella givare som måste ersättas/läggas till och mappningskostnaden (om det inte finns färdiga mappar till din motor - än en gång beror det på vad dina objectives är).

Men bilen kommer att få underkänt på besiktningen med ett eftermarknadssprut, beroende såklart hur uppenbar installationen är samt vem som besiktigar bilen. Gör man det snyggt så borde chansen vara minimal för att det ska upptäckas och tas upp i protokollet. Men enligt regelverket får man dock inte ha eftermarknadssprut.

Men styrsystemet är ju bara en del av de saker som skiljer, se mitt inlägg i den andra tråden. Du löser ju inte de problemen med ett eftermarknadssprut.

Dessutom saknas en del information, du nämner bara "äldre M20" i min "-88". Nu gissar jag på att det rör sig om en E30, men det kan ju vara i princip vadsomhelst.
En "äldre M20" kan ju vara tex en från -87, eller en från -83. Det är skillnader mellan dessa. Dessutom är det ju högst intressant vad som sitter i din "-88" idag! Om det är en E30 318i med en M40 motor så är det lite mer skillnader! :-)

Missförstå inte all info, det är inga problem att byta en nyare M20 mot en äldre - det går utan större problem. Men man ska vara medveten om att det är lite mer än att bara byta styrboxen.

Hur lätt/svårt det är beror ju såklart på hur mycket av den äldre M20-motorn du har. Har du bara blocket och toppen? Komplett motor? Eller ännu bättre en komplett donatorbil, då är det ju bara att plocka de delarna som behövs.
l3erG

Post by l3erG »

bmw-slangen wrote:Nejdå, det blir absolut inte något knas med ett eftermarknadssprut - det finns många kompetenta system (beror ju lite på vad du vill få ut av systemet).

Men du måste ju tänka på den extra kostnaden i form av själva systemet, eventuella givare som måste ersättas/läggas till och mappningskostnaden (om det inte finns färdiga mappar till din motor - än en gång beror det på vad dina objectives är).

Men bilen kommer att få underkänt på besiktningen med ett eftermarknadssprut, beroende såklart hur uppenbar installationen är samt vem som besiktigar bilen. Gör man det snyggt så borde chansen vara minimal för att det ska upptäckas och tas upp i protokollet. Men enligt regelverket får man dock inte ha eftermarknadssprut.

Men styrsystemet är ju bara en del av de saker som skiljer, se mitt inlägg i den andra tråden. Du löser ju inte de problemen med ett eftermarknadssprut.

Dessutom saknas en del information, du nämner bara "äldre M20" i min "-88". Nu gissar jag på att det rör sig om en E30, men det kan ju vara i princip vadsomhelst.
En "äldre M20" kan ju vara tex en från -87, eller en från -83. Det är skillnader mellan dessa. Dessutom är det ju högst intressant vad som sitter i din "-88" idag! Om det är en E30 318i med en M40 motor så är det lite mer skillnader! :-)

Missförstå inte all info, det är inga problem att byta en nyare M20 mot en äldre - det går utan större problem. Men man ska vara medveten om att det är lite mer än att bara byta styrboxen.

Hur lätt/svårt det är beror ju såklart på hur mycket av den äldre M20-motorn du har. Har du bara blocket och toppen? Komplett motor? Eller ännu bättre en komplett donatorbil, då är det ju bara att plocka de delarna som behövs.
Okej, jodå är medveten om att det blir mer kostnader med ett eftermarknads sprut men tänkte att det kanske vore en lättare lösning bara, bilen ska turbomatas så småningom!

Bilen i fråga är en e30 årgång -88 med en m20b20 och den andra motorn som jag skall byta till är m20b27 från om jag inte minns helt fel -85 och motorn är komplett!
Det jag lite lätt kan se skiljer motorerna åt är att b27an har fler givare till termostaten samt att det sitter 2 rör som går på sidan vid blocket vid grenrören som jag faktiskt inte riktigt vet vad det är!
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Lättaste borde ju vara att bara ta komplett kablage och styrdon (styrenheten för bränslet och styrenheten för tändningen) samt allt runtomkring och hiva ned i din E30 -88. Eftersom det är en 85'a så utgår jag ifrån att den har L-Jetronic systemet (där ligger styrningen för bränsle och tändning i två separata enheter till skillnad från Motronic där det ligger i en och samma enhet).

Om du tar precis allting från M20B27-motorn så löser ju det sig automatisk om det är lite olika givare, antalet, var de är placerade och så vidare. Är ju tex ett helt annat triggersystem och tändsytem mellan Motronic och L-Jetronic. Ja, det är mycket som skiljer sig. Så varför inte göra det som är enklast - ut med allt som har med M20B20 att göra och dit med allt som har med M20B27 att göra. Det här förutsätter att du verkligen har allt från M20B27-motorn som hör till. Grenrören kan skilja sig ned mot byxrören, men du lär ju inte vilja ha pulse-air om du sedan ska turbomata så du kan du lika gärna haka på nuvarande M20B20-grenrör och när det är dags för turbo måste du ändåså sätta dit helt andra grenrör. Kylarsystemet får du se över, fördel om du har allt detta från M20B27-motorn.

Som du säger så vill du nog ändåså sätta ett eftermarknadssprut senare när du uppgraderar till turbo. Så ta det i steg och lägg inte ut för mycket pengar på en gång (projektet kan ta en annan riktning eller avslutas plötsligt - har liksom hänt förr). Fast om du är ekonomisk oberoende och har mycket tid över så är det såklart mest praktiskt att ta allt på en gång när man ändåså håller på. Du får helt enkelt lägga upp en plan vad som är rimligt inom dina egna ekonomiska och tidsmässiga ramar.

M20B27 - äkta eta eller bara en strokad M20?

Jupps, de där två rören är det som jag beskrivit i den första tråden (http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=84447" onclick="window.open(this.href);return false;) som går under namnet "pulse air". Vid kallstart öppnas en ventil och frisk luft sugs in i grenrören (mha det vakuum som bildas bakom avgastryckpulserna) och skapar en exoterm reaktion (en kemisk reaktion där värme avges) varvid främst HC och CO förbränns genom oxidation. Nu närmare avgasventilerna friskluften appliceras, desto bättre. Därav placeringen i grenrören, det är faktiskt små rör som går ned i grenröret och släpper ut luften väldigt nära avgasventilen.

Har själv rivit borta detta system på min E30 323i -85 och hoppas på att det inte uppmärksammas på besiktningen (man får inte ta bort det enligt regelverket).

Fast jag vet inte hur dina goal & objectives ser ut med avseende på besiktningsbarheten. Fast med turbo och eftermarknadssprut så låter det som att besiktning inte är aktuellt. Fast du har ju öppningen via E85-konverteringen. Men då måste bilen modifieras såpass mycket att den klassas som ombyggt fordon OCH du kommer aldrig förbi 15kW/100kg regeln - alltså i runda slängar 250 hk för en 1200 kg tung bil. Men det går ju såklart att ställa ned laddtryck med mera temporärt, men det blir svårt att komma in med en löjligt stor turbo och säga att den här setupen ger bara max 250 hk :-)
l3erG

Post by l3erG »

bmw-slangen wrote:Lättaste borde ju vara att bara ta komplett kablage och styrdon (styrenheten för bränslet och styrenheten för tändningen) samt allt runtomkring och hiva ned i din E30 -88. Eftersom det är en 85'a så utgår jag ifrån att den har L-Jetronic systemet (där ligger styrningen för bränsle och tändning i två separata enheter till skillnad från Motronic där det ligger i en och samma enhet).

Om du tar precis allting från M20B27-motorn så löser ju det sig automatisk om det är lite olika givare, antalet, var de är placerade och så vidare. Är ju tex ett helt annat triggersystem och tändsytem mellan Motronic och L-Jetronic. Ja, det är mycket som skiljer sig. Så varför inte göra det som är enklast - ut med allt som har med M20B20 att göra och dit med allt som har med M20B27 att göra. Det här förutsätter att du verkligen har allt från M20B27-motorn som hör till. Grenrören kan skilja sig ned mot byxrören, men du lär ju inte vilja ha pulse-air om du sedan ska turbomata så du kan du lika gärna haka på nuvarande M20B20-grenrör och när det är dags för turbo måste du ändåså sätta dit helt andra grenrör. Kylarsystemet får du se över, fördel om du har allt detta från M20B27-motorn.

Som du säger så vill du nog ändåså sätta ett eftermarknadssprut senare när du uppgraderar till turbo. Så ta det i steg och lägg inte ut för mycket pengar på en gång (projektet kan ta en annan riktning eller avslutas plötsligt - har liksom hänt förr).

Fast om du är ekonomisk oberoende och har mycket tid över så är det såklart mest praktiskt att ta allt på en gång när man ändåså håller på. Du får helt enkelt lägga upp en plan vad som är rimligt inom dina egna ekonomiska och tidsmässiga ramar.

M20B27 - äkta eta eller bara en strokad M20?

Jupps, de där två rören är det som jag beskrivit i den första tråden (http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=84447" onclick="window.open(this.href);return false;) som går under namnet "pulse air". Vid kallstart öppnas en ventil och frisk luft sugs in i grenrören (mha det vakuum som bildas bakom avgastryckpulserna) och skapar en exoterm reaktion (en kemisk reaktion där värme avges) varvid främst HC och CO förbränns genom oxidation. Nu närmare avgasventilerna friskluften appliceras, desto bättre. Därav placeringen i grenrören, det är faktiskt små rör som går ned i grenröret och släpper ut luften väldigt nära avgasventilen.

Har själv rivit borta detta system på min E30 323i -85 och hoppas på att det inte uppmärksammas på besiktningen (man får inte ta bort det enligt regelverket).

Fast jag vet inte hur dina goal & objectives ser ut med avseende på besiktningsbarheten. Fast med turbo och eftermarknadssprut så låter det som att besiktning inte är aktuellt. Fast du har ju öppningen via E85-konverteringen. Men då måste bilen modifieras såpass mycket att den klassas som ombyggt fordon OCH du kommer aldrig förbi 15kW/100kg regeln - alltså i runda slängar 250 hk för en 1200 kg tung bil. Men det går ju såklart att ställa ned laddtryck med mera temporärt, men det blir svårt att komma in med en löjligt stor turbo och säga att den här setupen ger bara max 250 hk :-)
Ok, ja det måste väll vara det absolut lättaste som du säger att bara slita ut allt b20 och in med b27!
Det är en strokad m20!
Motorn borde förhoppnings vis ligga runt 200-250hk sug när jag satt ihop den då det är ganska mycket gjort på den!

Riktigt kul att man får riktigt utförliga förklaringar på sina frågor det uppskattas grymt mycket!

Mitt mål är att ha en laglig bil med runt 700whp på E85 eller ja besiktad med turbo kanske är ett bättre ord, så att behöva bygga som ombyggt fordon har jag redan räknat med! Planen är ju att slänga dit skottsäker bakvagn, 6vxl zf låda, 5bult konvertering fram med e36 prylar då med bromsar och hela köret!
Är dock riktigt osäker på att det kommer gå om jag bygger på m20!
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Kul, 200-250 hk sug är ju helt ok! Gissar på att det är en gammal M20B25 block+topp i grunden till den M20B27 - eller hur? Har glömt bort vilka komponenter som behövs, kanske det är möjligt att borra upp ett M20B20/M20B23-block också. Men toppen måste ju rimligtvis vara en M20B25 885 topp annars borde det ju bli en begränsning (man kanske kan utgå från en M20B20 topp också men det låter som man behöver massera den ganska ordentligt isåfall).

Ren nyfikenhet, vad kan man ha för sustained redline på denna typ av motor (kolvaccelerationen blir ju en aningens högre med denna setup)?

Lagliga 700whp lär du få SVÅÅÅRT med. Det är väl i runda slängar 630kW, vilket betyder att din bil måste väga MINST 4200 kg! 4.2 ton! :-) Du får bygga om och förstärka på ett par ställen isåfall :-)

Men som du säger så måste du oavsett byta såpass mycket att det inte bör vara några problem att få den registrerad som ombyggd. Men effektsiffran måste ner rejält för att få den laglig. Eller att montera mindre turbo och utan intercooler vid registreringsbesiktning och sedan montera dit de större doningar. Sen vid den årliga besiktningen så får du ju montera tillbaka den lilla turbon och tex ta bort intercoolen. För om du kör in med en turbo-anläggning god för 800-900 hk så finns det ju stor risk att de inte köper att den där motorn ger endast max 250-280 hk.
l3erG

Post by l3erG »

bmw-slangen wrote:Kul, 200-250 hk sug är ju helt ok! Gissar på att det är en gammal M20B25 block+topp i grunden till den M20B27 - eller hur? Har glömt bort vilka komponenter som behövs, kanske det är möjligt att borra upp ett M20B20/M20B23-block också. Men toppen måste ju rimligtvis vara en M20B25 885 topp annars borde det ju bli en begränsning (man kanske kan utgå från en M20B20 topp också men det låter som man behöver massera den ganska ordentligt isåfall).

Ren nyfikenhet, vad kan man ha för sustained redline på denna typ av motor (kolvaccelerationen blir ju en aningens högre med denna setup)?

Lagliga 700whp lär du få SVÅÅÅRT med. Det är väl i runda slängar 630kW, vilket betyder att din bil måste väga MINST 4200 kg! 4.2 ton! :-) Du får bygga om och förstärka på ett par ställen isåfall :-)

Men som du säger så måste du oavsett byta såpass mycket att det inte bör vara några problem att få den registrerad som ombyggd. Men effektsiffran måste ner rejält för att få den laglig. Eller att montera mindre turbo och utan intercooler vid registreringsbesiktning och sedan montera dit de större doningar. Sen vid den årliga besiktningen så får du ju montera tillbaka den lilla turbon och tex ta bort intercoolen. För om du kör in med en turbo-anläggning god för 800-900 hk så finns det ju stor risk att de inte köper att den där motorn ger endast max 250-280 hk.
Stämmer bra att det är en m20b25 med block och topp, dieselvev och 320 kolvar och stakar!
Vet faktiskt inte om det går att borra upp b20/b23orna men om det går så lär det bli ganska så tunt med material i cylindrarna!
Har faktiskt ingen aning vad det går att köra för sustained redline! Borde väll inte bli så mycket mer i kolvacceleration skulle jag tro iaf!

Nja lagliga 700whp går kanske inte riktigt men besiktningen är ju tänkt att man ska försöka klara med att slänga dit den minsta turbo man kan hitta sen får man väll försöka hitta nån färdig mappning som bara gör så att bilen går runt i princip!
Sen när den väll är besiktad med turbo så ska det väll inte vara några problem igentligen med bestigningen i värsta fall får man väll slänga åt dom nån tårta eller nått sånt :p
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Jo, precis - för registreringsbesiktningen så är det som sagt enklast att montera en liten turbo och snåla med laddet och mappen.

Monterar man sedan en rimligt stor turbo så bör det inte vara några problem vid den årliga besiktningen.

Men du kan ju inte klämma dit hur stor turbo som helst, en turbo för 800-900 hk lär ju sticka ut rejält och kan ifrågasättas om du har otur. Annars kan det bli smått farsartade konversationer vid besiktningen...

Ehhh, va den här lilla turbon? Nej nej, jag lovar att den ger bara 40-50 hästkrafter extra...

Image

Angående kolvacceleration, räknade på det snabbt igår - tror det skiljde i runda slängar 2 m/s^2 vid 6000 rpm (typ 18.5 för M20B25 och typ 20.5 för M20B27 - kommer inte ihåg exakta siffror).

Nog dags att ta död på fikabröds- och tårtmyten. Nej, man får inga dyra tjänster eller produkter mot ett fikabröd. Nu vet jag inte hur det är norr om Stockholm, men här nere i Malmö fungerar det inte iallafall. Och det fungerar definitivt inte på besiktningen. :-)

Förutom om du jobbar som målvakt, då kan du få igenom massor av bilar. Fast då har du såklart en helt annan typ av "support" som backar upp dig... :-)
Bmw*Alex

Post by Bmw*Alex »

Jag har ett sprut ja Andreas som jag har haft på en m20b27 som jag ska sälja.

Ett haltek e6k komplett med allt du kan ju om om du är intresserad :) får ja 3k så är ja nöjd går att diskutera :)

Mvh alex
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply