BMW E36 325 Turbo TEAM ARG

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Loostrom

BMW E36 325 Turbo Projekt

Post by Loostrom »

Dagen efter mappningen var jag så sjukt sugen på att dra ut och testa bilen mera så jag började direkt att riva ner diffen för att byta difflocket!
Image

Med nytt difflock var bilen redo att köras igen :D
ImageImage

Efter någon dag senare lyckades tändninglåset gå sönder och rattlåset låg naturligtvis i... Så fick ta en bärgare tillbaka till garaget.... Haha! Men åkte till skroten någon dag efter och lycksdes hitta exakt en sån cylinder jag behövde, så det var bara att sätta igång å byta! :D
Image

Här en den förbaskade prylen som gick sönder!
Image

Sedan lyckades jag spräng ett diffflock till pga att hela bakvagnsbryggan var sne så då fick jag nog och började göra iordning nya bakvagnen med strongflexbussningar!
Image
Image

Skickat från min iPhone med Tapatalk
selllle

Re: BMW E36 325 Turbo Projekt

Post by selllle »

detta kommer följas!
Loostrom

Post by Loostrom »

Sååå efter att ha sprängt ett till difflock och nu till och med drivaxeln så fick det bli dax att byta ut bakvagnen!

Bilen på plats på lyften! Så sjukt nice att ha tillgång till lyft i garaget, utan den hade detta inte varit roligt!
Image

Eftersom att jag skulle svetsa dit förstärklingar uppe i karossen fick vi riva ner tanken så att det inte skulle finnas någon risk att det skulle kunna börja brinna!
ImageImage

Gjorde egna 3mm (tror dom var 3mm) plattor som jag svetsade fast i karossen vid dom fyra infästningspunkterna för bakvagnen! :)
ImageImage

Sådär nya bakvagnen samt alla strongflexbussningar på plats! :D Slängde på drivaxlarna sedan tog vi en provsväng och det fungerade! Sen dess har jag kört en jädra massa och det har hållt!
Image

Last edited by Loostrom on 23 Aug 2014, 11:22, edited 1 time in total.
Loostrom

Post by Loostrom »

Var tvungen att testa så att det fungerade ;-)
https://vimeo.com/104169959

Loostrom

Post by Loostrom »

Med bakvagnen fixad var det dax för min första ban/drifting körning som fick bli driftbash på Gröndal. Så blev en del däckkrängande och fin justeringar sedan var det bara att lasta bilen å köra :D

Image

Monterade även dit 2 st fläktar på intercoolern för att kanske få lite bättre kylning på allt, men det blev varken bättre eller sämre tror jag!
Image

Image

Eftersom att det var typ 1000 grader varmt ute gick bilen lite varmt så vi testa en massa olika grejer å tog av huven till å med men det hjälpte inte så mycket! Så jag fick ösa 2 varv, kyla 1, ösa 2, kyla 1 osv..
Image
ImageImageImage

Filmsnutt: https://vimeo.com/104219642

Loostrom

Post by Loostrom »

Sådär! Det var en väldigt snabb sammanfattning av bygget hittils! Har inte tagit med exakt allt jag har hunnit gjort med bilen men det viktigaste är nog med. Kommer troligvis att uppdatera tråden med mer text och bilder senare någon gång men då skriver jag ett inlägg om det.

Så nu kan jag börja uppdatera med det som jag gör för studen vilket känns kul. :D Börjar med att slänga upp några bilder som Jimmy Larsson tog på min bil för några veckor sedan!

ImageImageImageImage

Last edited by Loostrom on 26 Aug 2014, 07:59, edited 1 time in total.
Loostrom

Post by Loostrom »

Satt på motorkåpan över spolarna som jag lackade mattsvart, blev rätt schysst! :)
ImageImage

Eftersom att förra ägaren hade satt på nå äckliga huvlås tidigare så fick jag sätta dit snygga istället! Mätte ut sedan var det bara att kapa! ;-)
Image

Loostrom

Post by Loostrom »

Hjälpte en kompis göra dörrsidor i 0,9mm tjocka aluminum ark. Samtidigt passade jag på att göra några alu "paneler" till min bil där jag ska sätta diverse knappar. Just nu sitter det launch control till vänster och fläkarna till IC'n till höger! :)

ImageImage

Såhär blev dörrsidorna!
ImageImage

JonasH88

Post by JonasH88 »

Riktigt fin E36 du har. Gör sig bra i blå kulör :)
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Loostrom

Post by Loostrom »

JonasH88 wrote:Riktigt fin E36 du har. Gör sig bra i blå kulör :)
Tackar :D

Loostrom

Post by Loostrom »

Har under veckan köpt pch krängt en hel del däck så att jag ska kunna sladda mycket på driftbash på lördag ;-)
Har även gått igenom bilen och kollat så allt ser bra ut och sitter fast!

ImageImage

Last edited by Loostrom on 29 Aug 2014, 07:58, edited 1 time in total.
Loostrom

Post by Loostrom »

Har sedan länge tänkt att köpa en surfplatta så jag kan se all viktig info från styrboxen, (använt mig av mobilen innan) så som laddtryck, exakt temp, varvtal osv. Kan även logga allt så jag kan kolla på det i efterhand!
Köpte en hyfsat billig surfplatta och så hade jag ett fäste för bil som jag byggde om lite så det blev riktigt fint :D
Image

Loostrom

Post by Loostrom »

Lastade igår kväll och nu är vi påväg till driftbash! :D
Image

selllle

Post by selllle »

Loostrom wrote:Lastade igår kväll och nu är vi påväg till driftbash! :D
BILD

vi vill se mycket bilder och film där ifrån sen :D
Loostrom

Post by Loostrom »

vi vill se mycket bilder och film där ifrån sen :D[/quote]

Kommer lägga upp några här strax :D

Loostrom

Post by Loostrom »

Igår var det driftbash på gröndal igen, riktigt bra förutsättningar med molnigt och lagom varmt väder! Med bilen besiktad och nya sulor på så var det bara att ösa! :D
Jennifer Larsson var där och tog kort och så lånade mina kompisar min kamera å tog en del kort! :) Slänger upp några här! :)

ImageImageImageImageImage

Även en lite film ;) (filmat på dataskärm, kommer bättre sen!)
https://vimeo.com/104840931

Loostrom

Post by Loostrom »

Har inte skruvat så mycket med bilen sen sista driftbash, bara tagit ut den å kört några svängar i stan samt till jobbet någon gång.
Märkte då att kopplingen slirade rätt rejält på 4an.
Så bestämde mig att plocka ner lådan och kopplinen för att se hur slitet det var.
Det visade sig att både lamell, tryckplatta och svänghjul hade tagit lite stryck :D så kan det gå när man #körhårtochhållerkäften

Så jag lämnade iväg svänghjul och tryckplatta på slipning samt köpte reperationssats till sinterlamellen! Men eftersom att jag endå hade tänkt att uppgradera till en 765 + 4-puckad sinter + m30 svänghjul till nästa säsong så tänkte jag att jag kunde köpa det direkt nu så att jag vet att det håller :D så sitter i bilen påväg mot Uppsala (22.57) för att hämta 765 tryckplatta + 4puck sinter och svänghjulet ska jag hämta imorgon! :D

ImageImageImage

Post Reply