BMW M3e36 3.0 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW M3e36 3.0 Turbo
Då har jag köpt mig en BMW Turbo igen. Bilen har följande spec just nu:
* S50B30 originalbotten med avsvarvade kolvar
* SPA grenrör med Tial 44mm wastegate
* Rosenkrantz dump
* Bosch 1200 spridare
* Garrett Gt35 1.06A/R Turbo
* 3" rostfritt med två ljuddämpare
* Maxxecu med VAG spolar och MAC ventil installerat och mappad på e85 med aktiv vanos av AG:s till 461 whp / 539 wnm vid 1.1 bar (skenande laddtryck till 1.45 dock...)
* M20 svänghjul med Sachs 618 och fyrpuckad sinter
* XS Intercooler
* Walbro GST450 intank med 10 mm matarledning
* K-sport chassi (inte listat ut vilken variant än)
Bilens koppling slirar vid gaspådrag, vilket enligt tidigare ägare beror av att man svarvat av M20 svänghjulet lite väl mkt. Har surfat runt lite gällande kopplingsrecept för S50 och de flesta verkar köra på M20 svänghjul + Sachs 618 eller M30 svänghjul + Sachs 765, dock har jag inte läst att någon svarvat av sitt M20 svänghjul som tidigare ägare påstår att man måste göra? Någon som vet?
Vill ha ett kopplingskitt som är "bolt-on" och utan större modifikationer. Kommer se över kopplingen snarast och kommer fortsätta på samma recept dock med en fjädrad sinterlamell för mjukare gång, är duktig trött på huggande kopplingar. Är fjädrad fyrpuckad eller fjädrad sexpuckad att föredra? Kopplingskittet skall tåla framtidens planerade 600 whp.
Planen med bilen är att fixa till kopplingen, det skenande laddtrycket och besiktiga. Sen köra den i sommar och finjustera diverse saker. Om jag beslutar mig för att behålla den så blir det smidd maskin och kanske en 6266 för att nå 600 whp.
Tanka gas i V70n på väg hem. Kom som kortast 12 mil på en gastank då de 140 hk i V70n fick slita hårt
Hemma i garaget för och undersöka lite vad man köpt
Den goaste av e36 inredningar - svart m-skinn med vader stolarna fram
Motorrummet som skall snyggas till
Spa-gremrör och lågt där nere gömmer sig turbon. Skall tydligen vara besiktad två gånger i detta utförandet
Bromspappret
* S50B30 originalbotten med avsvarvade kolvar
* SPA grenrör med Tial 44mm wastegate
* Rosenkrantz dump
* Bosch 1200 spridare
* Garrett Gt35 1.06A/R Turbo
* 3" rostfritt med två ljuddämpare
* Maxxecu med VAG spolar och MAC ventil installerat och mappad på e85 med aktiv vanos av AG:s till 461 whp / 539 wnm vid 1.1 bar (skenande laddtryck till 1.45 dock...)
* M20 svänghjul med Sachs 618 och fyrpuckad sinter
* XS Intercooler
* Walbro GST450 intank med 10 mm matarledning
* K-sport chassi (inte listat ut vilken variant än)
Bilens koppling slirar vid gaspådrag, vilket enligt tidigare ägare beror av att man svarvat av M20 svänghjulet lite väl mkt. Har surfat runt lite gällande kopplingsrecept för S50 och de flesta verkar köra på M20 svänghjul + Sachs 618 eller M30 svänghjul + Sachs 765, dock har jag inte läst att någon svarvat av sitt M20 svänghjul som tidigare ägare påstår att man måste göra? Någon som vet?
Vill ha ett kopplingskitt som är "bolt-on" och utan större modifikationer. Kommer se över kopplingen snarast och kommer fortsätta på samma recept dock med en fjädrad sinterlamell för mjukare gång, är duktig trött på huggande kopplingar. Är fjädrad fyrpuckad eller fjädrad sexpuckad att föredra? Kopplingskittet skall tåla framtidens planerade 600 whp.
Planen med bilen är att fixa till kopplingen, det skenande laddtrycket och besiktiga. Sen köra den i sommar och finjustera diverse saker. Om jag beslutar mig för att behålla den så blir det smidd maskin och kanske en 6266 för att nå 600 whp.
Tanka gas i V70n på väg hem. Kom som kortast 12 mil på en gastank då de 140 hk i V70n fick slita hårt
Hemma i garaget för och undersöka lite vad man köpt
Den goaste av e36 inredningar - svart m-skinn med vader stolarna fram
Motorrummet som skall snyggas till
Spa-gremrör och lågt där nere gömmer sig turbon. Skall tydligen vara besiktad två gånger i detta utförandet
Bromspappret
Last edited by -AL- on 02 Dec 2019, 09:25, edited 12 times in total.
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Svarvningen som vanligtvis görs på m20 hjulet är på baksidan för att gå fritt mot sumpen. alltså inte på kopplingsytan. det finns dock tidiga m20 motorer som har ett svänghjul med plan baksida som inte behöver svarvas. men det är ett väldigt enkelt jobb som inte är mer noga är att slänga ett ögonmått och fimpa kanten bakpå. och sen balansering på det förstås...
har de svarvat framtill så kan det vara för att få snygg yta på ett äckligt svänghjul. har de då inte svarvat motsvarande på ytan där man spänner in tryckplattan så är det inte rätt tryck längre. och då lär det lukta koppling.
så det kan vara lönt att mäta på nuvarande svänghjulet och se om ovan beskrivna tankevurpa är gjord.
har de svarvat framtill så kan det vara för att få snygg yta på ett äckligt svänghjul. har de då inte svarvat motsvarande på ytan där man spänner in tryckplattan så är det inte rätt tryck längre. och då lär det lukta koppling.
så det kan vara lönt att mäta på nuvarande svänghjulet och se om ovan beskrivna tankevurpa är gjord.
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Tänk vad en redig tvätt och lite riktiga fälgar kan göra på en bil. E36ans kaross är verkligen linjeskön.
En saxlyft har köpts till hemma garaget så snart skall kopplingen fixas till.
/AL
En saxlyft har köpts till hemma garaget så snart skall kopplingen fixas till.
/AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Snygg
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
var den som såldes i västervik va? nu vet jag inte vad du betalade men den var ju prisvärd redan från början
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Stämmer bra det!affe wrote:var den som såldes i västervik va? nu vet jag inte vad du betalade men den var ju prisvärd redan från början
Fanns ju dock en del att göra vilket priset också avspeglade. Har redan fixat mkt på den så nu börjar den närma sig bra bruksskick. Gillade inte dakargul först men den börjar växa på mig
/AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Nu är bilen uppe för att få växellådan och kopplingen fixad.
Gjorde slag i saken och köpte en saxlyft ifrån http://www.anabint.se" onclick="window.open(this.href);return false;. Lyfter 99 cm högt och trots min låga takhöjd på 2.35 m i garaget blir det mycket plats under bilen. Grymt skönt!
Sen skall lite annat smått fixas
- Saknades bultar i växellådan
- Läckande grenrör
- Dra om vakumslangar
- Svetsa på en ljuddämpare till (tonårsvrålet har jag ledsnat på) och dra om avgassystemet
- Fixa två nya innerskärmar fram
- Tvätta underredet
- Dra om tryckrör
- Nya handbromsbackar och nya skivor bak
- Hjulinställning
- Besiktiga och sen köra en bit in på hösten
En massa grejor som får vänta tills den "stora" uppgraderingen.
//AL
Gjorde slag i saken och köpte en saxlyft ifrån http://www.anabint.se" onclick="window.open(this.href);return false;. Lyfter 99 cm högt och trots min låga takhöjd på 2.35 m i garaget blir det mycket plats under bilen. Grymt skönt!
Sen skall lite annat smått fixas
- Saknades bultar i växellådan
- Läckande grenrör
- Dra om vakumslangar
- Svetsa på en ljuddämpare till (tonårsvrålet har jag ledsnat på) och dra om avgassystemet
- Fixa två nya innerskärmar fram
- Tvätta underredet
- Dra om tryckrör
- Nya handbromsbackar och nya skivor bak
- Hjulinställning
- Besiktiga och sen köra en bit in på hösten
En massa grejor som får vänta tills den "stora" uppgraderingen.
//AL
Last edited by -AL- on 02 Dec 2019, 09:26, edited 1 time in total.
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Då var växellådan nertagen. Dock hittar jag inget självklart fel till varför den slirat. Allt verkar rätt dvs svänghjulet är avsvarvat ca 1 mm för att kompensera att den fyrpuckade sintern är ca 8mm och Sachs 618 plattan önskar 9,25mm. Växlingsgaffeln är utschimad ca 7-8mm på "passagerarsidan" och kopplingspinnen är förlängd ca 8mm.
Så här ser lamellen ut, glaserad (är det den som är hela problemet?)
Är denna lamell slut eller kan man "laga" den?
En annan detalj -
Om jag skall sätta EN avgastempgivare, vart sätter jag den då bäst? Avgashuset på turbon? Downpipe eller någon annan stans?
//AL
Så här ser lamellen ut, glaserad (är det den som är hela problemet?)
Är denna lamell slut eller kan man "laga" den?
En annan detalj -
Om jag skall sätta EN avgastempgivare, vart sätter jag den då bäst? Avgashuset på turbon? Downpipe eller någon annan stans?
//AL
Last edited by -AL- on 02 Dec 2019, 09:27, edited 1 time in total.
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Jag tycker lamellen ser ok ut, den kan ju omöjligen se helt ny ut när man kört med den. Några av mina lameller har sett betydligt sämre ut och ändå fungerat i alla fall.
Mvh
Danne
Mvh
Danne
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Blir väl fel med förlängd pinne? ska väl vara 2st klackar svetsade på gaffeln?
1111
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Hm, lite pissig effektkurva men är väl inte riktigt "rätt" grejer som sitter på känns det som.
Man brukar svarva svänghjulet eller schimsa tryckplattan beroende på vars tryckplattan har högsta trycket, och räkna in lamelltjockleken. Läs den klistrade tråden under "transmission" på sävarturbo.
Man brukar svarva svänghjulet eller schimsa tryckplattan beroende på vars tryckplattan har högsta trycket, och räkna in lamelltjockleken. Läs den klistrade tråden under "transmission" på sävarturbo.
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Mobil: 073-845 96 31
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Både Pinnen och mothållet till växlingsgaffel är ju "utflyttat" ca 8mm, vilket får samma funktion som 2 st klackar.Johanswe wrote:Blir väl fel med förlängd pinne? ska väl vara 2st klackar svetsade på gaffeln?
//AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Ja effektkurvan kan allt snyggas till Dock har jag hittat flera luftläckage vilket borde gett laddtrycksstyrningen spader.Pitabroed wrote:Hm, lite pissig effektkurva men är väl inte riktigt "rätt" grejer som sitter på känns det som.
Man brukar svarva svänghjulet eller schimsa tryckplattan beroende på vars tryckplattan har högsta trycket, och räkna in lamelltjockleken. Läs den klistrade tråden under "transmission" på sävarturbo.
Har läst den tråden på sävarturbo och den känns bra om man inte har någon större koll på tryckplattan. Nu VET man ju att 618 önskar 9,25mm lamell för att funka korrekt och min lamell är ca 8mm vilket inte borde skapa några funderingar.
//AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Sen kan man även läsa att varje tryckplatta är individuell och det är inte säkert att 2 st nya 618 plattor kräver samma mått. Så iom att det slirar och lamellen ser bra ut, så skulle jag nog vilja kolla vars maxtrycket är..
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Mobil: 073-845 96 31
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Här syns hela kopplingspaketet och även avsvarvningen på svänghjulet för att kompensera den tunnare lamellen.
//AL
//AL
Last edited by -AL- on 02 Dec 2019, 09:27, edited 1 time in total.
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Tänkte göra ett oljebyte i motor och låda. Vad rekommenderar expertisen?
//AL
//AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW M3e36 3.0 Turbo
Alla oljor enligt BMW tycker jag funkar bra. Har alltid kört Castrol TWS 10w60 Motorsport i motorn. I lådan rekommenderar BMW Castrol Transmax Z 75W-80.-AL- wrote:Tänkte göra ett oljebyte i motor och låda. Vad rekommenderar expertisen?
//AL
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar