sofie wrote:Tjena jag menar när hela familjen e ledig , e ju lediga 2 dagar ihop en månad ,då vill man ju göra så mycket umgås det ska fixas med hus mm så garage kommer sist tyvärr
jobbar sommartid 7-16 så det e jag som hämtar grabben på dagis å hon e hemma sällan före 20 men vintern jobbar man ganska konstiga tider typ 12-21 8-17 ses lika lite ändå
har tänkt på det som bullen skrev ,jobba mindre vore fint ,går säkert att spara på massa onödiga kostnader jobba 3dagar det skulle man må bra av
det där med pension tror jag snart man kan skita i enligt röda pappret skulle jag nog jobba till 75 så det känns som det kvittar
vet inte vad jag vill komma fram till? bara kul å se hur andra gör
sen skulle man haft ett nytt hus så man slipper renovera på det också, med det e ju också kul
Om man nu inte trivs riktigt fullt ut och inte har sitt drömjobb så kanske några ansökningar till andra ställen med normala arbetstider eller med förmånligare tider+lön vore något att föredra?
Är mycket som Bullen skriver, när man är ung så värdesätter man pengarna mer framför tiden.. något som oftast ändras radikalt genom livet, ju äldre du blir ju mer värdesätter du tiden som du inte kan få tillbaks.
Det är ändå DIN tid som arbetsgivaren betalar, finns inget vettigt argument alls för att lägga din mer eller mindre dyrbara tid som egentligen är oersättlig för en spottstyver.
Något som är tragiskt i detta samhälle är att man skall arbeta så fort man kan och så länge som möjligt, man ser rätt tragiska fall där barn på någon månad skickas in på dagis för att föräldrar måste arbeta för att ha råd med bostad och mat på bordet.. visst, det kan vara svårt men värdesätter inte folk tiden mer och letar något bättre arbete och boende?
Man behöver även inte i många fall det allra senaste prylarna m.m.. m.m.. och SPAR till sakerna! Ha en buffert över för oförutsedda utgifter!
De första åren med sitt/sina barn är något man aldrig får igen heller och där man behövs som mest, jag värdesätter då det mer än mitt egna intresse i första hand.
Sedvanlig pension är inte så värst mycket att hurra för så ska man tänka så långt som vissa började spåna iväg med pga förkortad arb.tid så är ett separat sparande att föredra och det behöver inte kosta stora pengar så länge du lägger ned lite energi i det.
Kalla mig sedan gammalmodig, men jag tillhör f.ö den gamla skolan som föredrar kontanter och spar till det jag vill ha.
Har jag inte råd, då är det så.. lån kommer inte på tal för något köp av tv, möbel, bil etc etc.. avbetalning och ränta är en ren förlustaffär långsiktigt då du betalar mer för varan.
I en investering där du går in kortsiktigt för att sälja med profit kan jag förstå.. eller större kostnad som ett hus.
De enda som tjänar på dessa lån och avbetalningar är just den du tog det från.
För ca 4år sedan kunde folk på detta forum läsa ett bra tips, *HOST* Bullen kan vara den skyldige till tipset! *HOST*
"har en tummregel om att minst ha en årslön i cash över"..
Fördelen är att du alltid har kapital för oförutsedda kostnader/händelser och kan unna dig saker då när du har överskott!
En till tumregel när lönen dimper in på kontot, PAY YOURSELF FIRST!! dvs, för över slantar till sparande / investeringskonto, betala räkningar och ha en fast summa varje månad du skall leva på, så märker och ser du rätt omgående när du börjar "strö" iväg slantar på skitsaker.. många bäckar små!
Allt går bara man vill och har rätt upplägg, man behöver inte leva på vatten och bröd!
Nu blev det lite mycket off topic mot slutet dock..!