Hur mycket vågar man ladda med det här?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Hur mycket vågar man ladda med det här?
Som sagt är lite osäker på hur långt det här konceptet kommer att orka med
M30B35
Svarvade katt kolvar till ~8.2-8.4
ARP Bultar
Pyramidringar
Oljesprut på kolvarna
Kommer kolvarna att ge upp direkt med lite laddtryck 1.3bar+ känns som ett rimligt tryck jag vill ha =)
Eller kommer ändå andra saker att gå först?
M30B35
Svarvade katt kolvar till ~8.2-8.4
ARP Bultar
Pyramidringar
Oljesprut på kolvarna
Kommer kolvarna att ge upp direkt med lite laddtryck 1.3bar+ känns som ett rimligt tryck jag vill ha =)
Eller kommer ändå andra saker att gå först?
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Det kan säkert hålla länge utan spikningar. Du kanske skulle spara lite slantar och bygga en bottendel med smidda kolvar allt eftersom du har råd så när det smäller i sommar så där lagom en lördagkväll i Juni så kan du byta ut bottendelen på söndagen efter.
Men seriöst så skulle jag köra snik också. Bara att öka laddtrycket allt eftersom så man vet var man borde ha tändning och bränsle när man ökar.
Men seriöst så skulle jag köra snik också. Bara att öka laddtrycket allt eftersom så man vet var man borde ha tändning och bränsle när man ökar.
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Jo det är smidda kolvar av märket Mahle, och dom används framför allt för VW då, men kolvbulten stämmer. Den är väldigt flitigt använd av M10-trimmarna i Norrland och verkar bevisligen hålla för en cylindereffekt över 100 hp utan problem, och säkert långt mer än det.
Problemet kan bli att kompressionshöjden inte stämmer, så man måste hyvla ner blocket någon millimeter. Det medför justerbart kamdrev, men det kanske man redan har då standardkammen bara är att kasta vid de effektuttag som är tänkt med de här kolvarna - åtminstone på en M10.
Problemet kan bli att kompressionshöjden inte stämmer, så man måste hyvla ner blocket någon millimeter. Det medför justerbart kamdrev, men det kanske man redan har då standardkammen bara är att kasta vid de effektuttag som är tänkt med de här kolvarna - åtminstone på en M10.
Kolvar.
Blev det inte väldigt tunnt kolvtak då man svarvade orginalkolvarna på M30?
3riksson:Det var nog jag som pm:ade dig,tror jag!
Komp.höjden skiljer inte mycket mot orginalkolven,något lägre men inget som man behöver plana blocket för.
Edit:kollade ett gammalt pm jag fick från Jens på Sävarforumet,där han skrev såhär om Dalhemskolvarna:vi har laddat fram ca 500hk på 4 cyl och 2l så de borde då gå bra till 750hk på en 6cyl motor.
problemet med dom är att på kolvar spesiellt de större 90.5mm och uppåt är att det är ganska brätt mellan kolvbults delarna på kolven med risk för kolvbultshaveri som följd vid extrema effekter och spikningar. jag och peter i sävar är båda nöjda iallafall.
3riksson:Det var nog jag som pm:ade dig,tror jag!
Mattias Sandgren wrote:Problemet kan bli att kompressionshöjden inte stämmer, så man måste hyvla ner blocket någon millimeter..
Komp.höjden skiljer inte mycket mot orginalkolven,något lägre men inget som man behöver plana blocket för.
Edit:kollade ett gammalt pm jag fick från Jens på Sävarforumet,där han skrev såhär om Dalhemskolvarna:vi har laddat fram ca 500hk på 4 cyl och 2l så de borde då gå bra till 750hk på en 6cyl motor.
problemet med dom är att på kolvar spesiellt de större 90.5mm och uppåt är att det är ganska brätt mellan kolvbults delarna på kolven med risk för kolvbultshaveri som följd vid extrema effekter och spikningar. jag och peter i sävar är båda nöjda iallafall.
Jag körde tidigare med orörd motor och 0.8 i ladd och problem med spikningar. Även på e85.
Nu har jag svarvat av upphöjningen på mina kattkolvar, tagit bort sqichen i toppen, oljepsrut och annan kam. Inga problem eller hörbara spikningar vid 1 bar ladd! Siktar på 1,5 när allt är färdigmappat. Möjligen med hjälp av e85.
Nu har jag svarvat av upphöjningen på mina kattkolvar, tagit bort sqichen i toppen, oljepsrut och annan kam. Inga problem eller hörbara spikningar vid 1 bar ladd! Siktar på 1,5 när allt är färdigmappat. Möjligen med hjälp av e85.
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Re: Kolvar.
Love wrote:Blev det inte väldigt tunnt kolvtak då man svarvade orginalkolvarna på M30?
Kolvarna i M30B28 utan kat (9.4:1) har ordentligt uppstick i förbränningsrummet som man inte ska ta bort, dom brukar kallas flygelkolvar. Blir mindre än 5 mm kvar eller vad jag nu kom fram till.
På andra modeller vet jag inte alls..
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Mer information här:
http://www.dalhems.com/engine/engine.html
http://www.dalhems.com/engine/engine.html
Smidda Mahle kolvar kompletta med ringar och kolvbultar. Säljs i satser med 4st kolvar. Kompressionshöjden är mätt från centrum på kolvbulten till toppen på kolven. Alla kolvarna har flat topp. 22mm kolvbult.