hejsan är ny på detta forum, men fick tips av en vän att ni är väldigt behjälpliga här nu till min fråga.
Det är så att ja byggt en folkracebil av en bmw compakt.
Det är en 316 från början där ja slängt i en 323 motor samt 323 växellåda.
Behöll dock 316 klumpen på . å bilen varvar mkt å har inte så snabb fart så att säga.
Skulle behöva lite mer power å lite mindre varv.
Men samtidiigt så vill ja ändå inte ha den som en orginal 323.
så ja undrar hur ja kan gå till väga?
då compakten har en annan bakvagn än en vanlig e36 så passar ju inte en 323 klump på min osv.
passar e30 klumparna på något vis eller så?
enligt mina tankar så kanske en 320 klump hade varit bättre. då får ja ju mer fart men ändå lite mer varv än orginal
eller är jag helt ute och cyklar?
alla tips och tankar är väldigt välkomna!
Tack så länge!
316 compact med m52b25 motor i. drivlina frågor.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: 316 compact med m52b25 motor i. drivlina frågor.
Du kan använda diffar från E36 Compact, Z3 och E30.
Det finns två storleker på diffarna i dessa modeller, 168 och 188 (syftar på kronhjulets diameter).
Du lär ha 168 nu (tror jag) och den tål inte mycket stryk.
Du kan även i de flesta fall flytta över utväxlingar från andra modeller som inte passar rakt på, om du behåller ditt hus.
Kolla upp vad du har för utväxling nu så du vet vad du letar efter, sedan finns det massor med info på nätet om vilka modeller som har vilken utväxling.
Det finns två storleker på diffarna i dessa modeller, 168 och 188 (syftar på kronhjulets diameter).
Du lär ha 168 nu (tror jag) och den tål inte mycket stryk.
Du kan även i de flesta fall flytta över utväxlingar från andra modeller som inte passar rakt på, om du behåller ditt hus.
Kolla upp vad du har för utväxling nu så du vet vad du letar efter, sedan finns det massor med info på nätet om vilka modeller som har vilken utväxling.
Lars Lengstrand