BMW E36 325 Turbo TEAM ARG
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
BMW E36 325 Turbo TEAM ARG
Spec på bilen just:
2014: 413whp/522wnm @ 1,2bar
Chassit:
XYZ supersport coilovers
Strongflex bussningar i både fram å bakvagn
Redstuffbromsbelägg bak
Hydraliskhandbroms
E46 bärarmar
Totten adaptrar för mer styrvinkel
Förstärkt upp bakvagnen med svetsade 3mm plattor i karossen
Svetsad original diff som sitter fast med m16 genomgående bult
Motor:
Coopering topppackning
ARP toppbultar
Planad topp
Gjutet grenrör
Kina snurra
38mm wastegate
Driftworks kylare
Elfläkt
Oljekylare 15 rader (?)
Servokylare 13 rader
VEMS styrsystem
Precision 1200cc spridare
DW intankpump
62graders termostat
ZF-låda med shortshift
765 tryckplatta
4-puck sinter
m30 svänghjul
Egengjorda kuddar till motor och växellåda (hårda)
Interiör:
Sparco Sprint stolar
Sportratt
RSS 4-punktsbälten
7" surfplatta blåtand till VEMS
Planer inför 2015:
Helbur godkänd för drifting samt lite extra rör - Beställd
STÖRRE kylare (allstar)
Spal 414mm fläkt
Precision 39mm WG
Alu motor och växelådskuddar
Rensa bort allt onödigt (kablar,fästen osvosv)
Sen får vi se lite hur mycket tid jag kommer ha ett bygga bil men troligtvis blir det ungefär såhär:
Smidda stakar
2,8l vev
Catch tank med två 044 fram till motorn
Ännu mera styrvinkel
Större turbo
Hej.
Tanken med denna bilen jag införskaffade i september i år (2013) är att det ska bli mitt första riktiga bilprojekt. Jag har som plan att turbo-ladda BMW´n och förbättra väghållning med allt vad det innebär. Eftersom att det är mitt första projekt med en bil så får vi se hur det kommer gå och om jag får den rullande, hehe.
Jag har tänkt att göra ett "budget-bygge" men ändå så att det ska hålla. Planen är att inte öppna motor (förutom att byta till ARP bultar till toppen och Copperringpackning) då dessa motorer tydligen ska klara att turboladdas utan att man gör allt för mycket.
Kommer uppdatera så ofta jag hinner när det händer något nytt med bilen. Just nu inväntar jag vinter så att jag kan ställa in bilen i garaget och börja skruva ner den, passar på att köra så mycket som möjligt med den nu så att jag ser att motorn iallafall är okej innan jag börjar göra något så att den inte rasar direkt när jag startar den i vår..
Slänger upp en lista på vad jag kommer att använda mig av för grejer senare när jag har bestämt mig vad jag vill använda mig av, vissa grejer är redan inhandlade, så som intercooler, turbo, dump, WG, tryckrör, grenrör, oljekylare och lite annat.
Här kommer några bilder på hur bilen såg ut när jag köpte den:
Den stora GT-vingen är borta lika så M-emblemet då jag tycker E36orna passar bäst och ser rååare ut utan vinge.
Har även som plan att köpa nya framskärmar utan "gälarna" för jag tycker den ska se ut så original ut som möjligt!
När jag köpte bilen märkte jag att båda styrlederna var glappa så jag beställde nya direkt, damaskerna som ska skydda lederna var även dom dåliga så blev nya såna också!
Passade även på att rensa lite kablar till stereon/ljud/tv-skärm som den förra (eller någon innan) dragit helt fel.. grön/gul kabel gick till plus osv.. Men nu är allt som det ska igen!
Fick hem några paket med posten igår, dels ett par beggade originallycktor sedan nya original dimljus från Schmeidmann som jag ska lägga på gultoningsfilm. Ska beställa nya blinkers också för dom jag fick med lycktorna var till en sedan och åka till skroten och köpa några kontakter till originallycktorna.
Så MYCKET bättre med originallysen!!!!! (Dock är det fel blinkers, ska beställa till coupe!)
Gultonade dimljus blir fint!!
Var till skroten igår och hämtade några motorkåpor till bilen då ägaren innan tyckte det var coolt att lacka alla kåpor i en väldigt ful blå kulör. (kommer bild sen )
Lite godis till bygget, IC, WG, dumt, BTR, oljekylare och en kina-turbo
Monterade dit nya dimljusen igår, dock är dom inte inkopplade med lampor då jag ska börja plocka ner bilen om nån vecka så det är inte värt att dra nya kablar!
Idag fick jag tag på både blinkers (coupe) och en beggad koppling till bilen som jag ska hämta nästa vecka. Är ett lättat m20 svänghjul från PPF, 618 tryckplatta och 6 puckad sinterlamell, har suttit på en m50b25 turbo så blir nog toppen de där!
Kommer att beställa ARP toppbultar, DW300 bränslepump (320lph, behövs då jag ska köra på e85), copperringpackning och eventuellt ett gjutet grenrör inom närmsta dagarna. Är riktigt sugen på att börja plocka ner bilen nu!
Men tills det är dags att ställa in BMW'n för vintern så passar jag på att elda lite gummi.........
Blinkers + styrvinkeladaptrar kom hem för någon dag sedan, så man kanske kan åka lite brett nästa sommar!
Nu var det ett tag sen jag uppdaterade men det har hänt vääääldigt mycket! Bilen har stått i garaget i en vecka nu (15/11-13) och jag har rivit ut nästan ALLT, baksäte, bälten, framsäte, reservhjul osv. Börjat rensa den på asfaltsmatta och diverse onödigt skit! Började med att lossa alla vattenslangar, kontakter, servoslangar samt ta bort kylare OSV. Motorn är nu ur lyft ur bilen och ska ställa upp på motorstativ och börja skruvas isär! Kommer skicka upp massa bilder under helgen på när jag plockade isär bilen invändigt samt vid motorlyftet!
Har också köpt mig e46 bärarmar som jag ska ha tillsammans med adaptrarna så får jag nog rätt schysst styrvinkel!
Har även fått hem ARP bultar, Coopperringpackning och soppa pumpen! Ska beställa gjutetgrenrör, s50 oljefilterhus, större IC och lite annat smått o gott dom närmaste dagarna!
På plats i garaget
Rensat lite asfaltsmatta.. massor kvar dock!
Har tagit bort passagerarstolen också! Allt ska rensas och göras rent sen lacka allt inuti bilen svart!
Började med att montera bort fronten
På pallbockar!
Kylaren och det mesta i fronten borta!
15-18/11-13
Lådan + motor + kardan + avgasrör borta!
Nu återstår bara massor av rengöring samt plocka isär toppen på motorn sedan är det bara att börja bygga tryckrör, oljeretur och allt annat skoj! Blir nog garaget en sväng ikväll (fredag 15/11-13) och montera upp motorn på motorstativet!
Motorn uppsatt på stativ och börjat plocka isär toppen! Ska även bort med vattenpump, oljefilterhus och lite annat!
Har tagit bort kammar, lyftare (tryckare) från toppen och sedan tog jag av hela toppen. Skickade idag (19/11) iväg toppen på planing hos en kille i Sala som nog ska kunna få den riktigt plan
Har rensat bort all asfaltsmatta som ska bort nu och ska senare i veckan köpa färg så att jag kan måla den mattsvart innuti!
Fick hem lite godis till bilen idag, nytt gjutet grenrör och ett S50 oljefilterhus så att jag kan få ut oljan till en oljekylare!
2014: 413whp/522wnm @ 1,2bar
Chassit:
XYZ supersport coilovers
Strongflex bussningar i både fram å bakvagn
Redstuffbromsbelägg bak
Hydraliskhandbroms
E46 bärarmar
Totten adaptrar för mer styrvinkel
Förstärkt upp bakvagnen med svetsade 3mm plattor i karossen
Svetsad original diff som sitter fast med m16 genomgående bult
Motor:
Coopering topppackning
ARP toppbultar
Planad topp
Gjutet grenrör
Kina snurra
38mm wastegate
Driftworks kylare
Elfläkt
Oljekylare 15 rader (?)
Servokylare 13 rader
VEMS styrsystem
Precision 1200cc spridare
DW intankpump
62graders termostat
ZF-låda med shortshift
765 tryckplatta
4-puck sinter
m30 svänghjul
Egengjorda kuddar till motor och växellåda (hårda)
Interiör:
Sparco Sprint stolar
Sportratt
RSS 4-punktsbälten
7" surfplatta blåtand till VEMS
Planer inför 2015:
Helbur godkänd för drifting samt lite extra rör - Beställd
STÖRRE kylare (allstar)
Spal 414mm fläkt
Precision 39mm WG
Alu motor och växelådskuddar
Rensa bort allt onödigt (kablar,fästen osvosv)
Sen får vi se lite hur mycket tid jag kommer ha ett bygga bil men troligtvis blir det ungefär såhär:
Smidda stakar
2,8l vev
Catch tank med två 044 fram till motorn
Ännu mera styrvinkel
Större turbo
Hej.
Tanken med denna bilen jag införskaffade i september i år (2013) är att det ska bli mitt första riktiga bilprojekt. Jag har som plan att turbo-ladda BMW´n och förbättra väghållning med allt vad det innebär. Eftersom att det är mitt första projekt med en bil så får vi se hur det kommer gå och om jag får den rullande, hehe.
Jag har tänkt att göra ett "budget-bygge" men ändå så att det ska hålla. Planen är att inte öppna motor (förutom att byta till ARP bultar till toppen och Copperringpackning) då dessa motorer tydligen ska klara att turboladdas utan att man gör allt för mycket.
Kommer uppdatera så ofta jag hinner när det händer något nytt med bilen. Just nu inväntar jag vinter så att jag kan ställa in bilen i garaget och börja skruva ner den, passar på att köra så mycket som möjligt med den nu så att jag ser att motorn iallafall är okej innan jag börjar göra något så att den inte rasar direkt när jag startar den i vår..
Slänger upp en lista på vad jag kommer att använda mig av för grejer senare när jag har bestämt mig vad jag vill använda mig av, vissa grejer är redan inhandlade, så som intercooler, turbo, dump, WG, tryckrör, grenrör, oljekylare och lite annat.
Här kommer några bilder på hur bilen såg ut när jag köpte den:
Den stora GT-vingen är borta lika så M-emblemet då jag tycker E36orna passar bäst och ser rååare ut utan vinge.
Har även som plan att köpa nya framskärmar utan "gälarna" för jag tycker den ska se ut så original ut som möjligt!
När jag köpte bilen märkte jag att båda styrlederna var glappa så jag beställde nya direkt, damaskerna som ska skydda lederna var även dom dåliga så blev nya såna också!
Passade även på att rensa lite kablar till stereon/ljud/tv-skärm som den förra (eller någon innan) dragit helt fel.. grön/gul kabel gick till plus osv.. Men nu är allt som det ska igen!
Fick hem några paket med posten igår, dels ett par beggade originallycktor sedan nya original dimljus från Schmeidmann som jag ska lägga på gultoningsfilm. Ska beställa nya blinkers också för dom jag fick med lycktorna var till en sedan och åka till skroten och köpa några kontakter till originallycktorna.
Så MYCKET bättre med originallysen!!!!! (Dock är det fel blinkers, ska beställa till coupe!)
Gultonade dimljus blir fint!!
Var till skroten igår och hämtade några motorkåpor till bilen då ägaren innan tyckte det var coolt att lacka alla kåpor i en väldigt ful blå kulör. (kommer bild sen )
Lite godis till bygget, IC, WG, dumt, BTR, oljekylare och en kina-turbo
Monterade dit nya dimljusen igår, dock är dom inte inkopplade med lampor då jag ska börja plocka ner bilen om nån vecka så det är inte värt att dra nya kablar!
Idag fick jag tag på både blinkers (coupe) och en beggad koppling till bilen som jag ska hämta nästa vecka. Är ett lättat m20 svänghjul från PPF, 618 tryckplatta och 6 puckad sinterlamell, har suttit på en m50b25 turbo så blir nog toppen de där!
Kommer att beställa ARP toppbultar, DW300 bränslepump (320lph, behövs då jag ska köra på e85), copperringpackning och eventuellt ett gjutet grenrör inom närmsta dagarna. Är riktigt sugen på att börja plocka ner bilen nu!
Men tills det är dags att ställa in BMW'n för vintern så passar jag på att elda lite gummi.........
Blinkers + styrvinkeladaptrar kom hem för någon dag sedan, så man kanske kan åka lite brett nästa sommar!
Nu var det ett tag sen jag uppdaterade men det har hänt vääääldigt mycket! Bilen har stått i garaget i en vecka nu (15/11-13) och jag har rivit ut nästan ALLT, baksäte, bälten, framsäte, reservhjul osv. Börjat rensa den på asfaltsmatta och diverse onödigt skit! Började med att lossa alla vattenslangar, kontakter, servoslangar samt ta bort kylare OSV. Motorn är nu ur lyft ur bilen och ska ställa upp på motorstativ och börja skruvas isär! Kommer skicka upp massa bilder under helgen på när jag plockade isär bilen invändigt samt vid motorlyftet!
Har också köpt mig e46 bärarmar som jag ska ha tillsammans med adaptrarna så får jag nog rätt schysst styrvinkel!
Har även fått hem ARP bultar, Coopperringpackning och soppa pumpen! Ska beställa gjutetgrenrör, s50 oljefilterhus, större IC och lite annat smått o gott dom närmaste dagarna!
På plats i garaget
Rensat lite asfaltsmatta.. massor kvar dock!
Har tagit bort passagerarstolen också! Allt ska rensas och göras rent sen lacka allt inuti bilen svart!
Började med att montera bort fronten
På pallbockar!
Kylaren och det mesta i fronten borta!
15-18/11-13
Lådan + motor + kardan + avgasrör borta!
Nu återstår bara massor av rengöring samt plocka isär toppen på motorn sedan är det bara att börja bygga tryckrör, oljeretur och allt annat skoj! Blir nog garaget en sväng ikväll (fredag 15/11-13) och montera upp motorn på motorstativet!
Motorn uppsatt på stativ och börjat plocka isär toppen! Ska även bort med vattenpump, oljefilterhus och lite annat!
Har tagit bort kammar, lyftare (tryckare) från toppen och sedan tog jag av hela toppen. Skickade idag (19/11) iväg toppen på planing hos en kille i Sala som nog ska kunna få den riktigt plan
Har rensat bort all asfaltsmatta som ska bort nu och ska senare i veckan köpa färg så att jag kan måla den mattsvart innuti!
Fick hem lite godis till bilen idag, nytt gjutet grenrör och ett S50 oljefilterhus så att jag kan få ut oljan till en oljekylare!
Last edited by Loostrom on 24 Oct 2014, 10:22, edited 5 times in total.
BMW E36 325 Turbo Projekt
Tjena. Har tyvärr inte haft tid och lust att uppdatera denna tråd då jag under vintern varit iväg och rest samt åkt rullstol några månader efter en ofrivillig flygtur på hojen så jag har med hjälp av kompisar fått ihop bilen så att den fungerar och vi har kört en del bankörningar.
Bilen mappades på Dahlbäck Racing för ca 1,5 månad sen och har fungerar klockrent sen dess.
Kommer att lägga upp bilder och text från bygget senare när jag får tid men slänger upp några bilder här nu!
Mappning hos Dahlbäck!
Vi la oss på 413whp med 1,2 i ladd! Fanns mer att hämta men ville safa lite!
Nytvättad BMW E36 Turbo!
Bild från första driftbash med bilen
Bilen mappades på Dahlbäck Racing för ca 1,5 månad sen och har fungerar klockrent sen dess.
Kommer att lägga upp bilder och text från bygget senare när jag får tid men slänger upp några bilder här nu!
Mappning hos Dahlbäck!
Vi la oss på 413whp med 1,2 i ladd! Fanns mer att hämta men ville safa lite!
Nytvättad BMW E36 Turbo!
Bild från första driftbash med bilen
- Attachments
-
- ImageUploadedByTapatalk1407394296.848086.jpg (922 Bytes) Viewed 20680 times
-
- ImageUploadedByTapatalk1407394267.535002.jpg (883 Bytes) Viewed 20680 times
-
- ImageUploadedByTapatalk1407394240.428492.jpg (888 Bytes) Viewed 20680 times
-
- ImageUploadedByTapatalk1407394207.361319.jpg (956 Bytes) Viewed 20680 times
Last edited by Loostrom on 16 Aug 2014, 18:19, edited 5 times in total.
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
Riktigt cleant stuk!
Håller med om originalljusen fram - skall byta till original på min med.
//AL
Håller med om originalljusen fram - skall byta till original på min med.
//AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
Såg den på Västerås träffen... Fin bil !
Men gälarna i framskärmarna var väl sådär
Lycka till !
Men gälarna i framskärmarna var väl sådär
Lycka till !
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
TackarTreLingon wrote:Såg den på Västerås träffen... Fin bil !
Men gälarna i framskärmarna var väl sådär
Lycka till !
Ja, framskärmarna tycker jag själv inte alls är fina, men dom får duga tills dom går sönder eller när jag ska bredda den!
BMW E36 325 Turbo Projekt
Hej igen,
Tänkte försöka uppdatera lite då å då om hur jag har byggt i vinter. Slänger upp en del bilder också Kommer säkert komma lite i fel ordning men det blir som det blir!
Nyplanad topp.
Coopering och ARP på plats!
Toppen på plats och dragen!
Kammarna på plats!
Lackat oljetråg och stooort inlopp 32mm för oljeretur svetsad!
Tänkte försöka uppdatera lite då å då om hur jag har byggt i vinter. Slänger upp en del bilder också Kommer säkert komma lite i fel ordning men det blir som det blir!
Nyplanad topp.
Coopering och ARP på plats!
Toppen på plats och dragen!
Kammarna på plats!
Lackat oljetråg och stooort inlopp 32mm för oljeretur svetsad!
Last edited by Loostrom on 18 Aug 2014, 11:23, edited 2 times in total.
BMW E36 325 Turbo Projekt
Bild på hur min oljeretur blev samt egengjorda stumma motor och växellådskuddar! Samt en 328 kardan som passar på ZF lådan jag köpte!
Köpte ett S50 oljefilterhus som jag gängade själv och satt i AN kopplingar med kopparbricka för att få ut olja till en oljekylare!
Före montage av XYZ SuperSport coilovers, e46 bärarmar, nya bussningar och styrvinkeladaptern!
Efter blev lite schysstare med svart body-spray i hjulhusen samt borttagna innerskärmar!
Går att fickparkera lättare nu!
Last edited by Loostrom on 18 Aug 2014, 11:23, edited 1 time in total.
BMW E36 325 Turbo Projekt
Motorn nästan helt ihop för att kunna lyftas ner i karossen igen! Målade ventilkåpan med Wrinklepaint från Mekonomen, blev riktigt schysst!
Bussningar till hela bakvagnen så att det ska bli lite stumt!
Detta är hur jag löste tryckröret ut från turbon till IC, deog det precis under grenröret för att slippa dra det neråt under styrväxeln!
Hämtade en ZF låda samt en till m50b25 så jag har lite reservdelar!
Blev tvungen att laga lite rost fram i motorutrymmet slipade, grundade å lackade efter denna bilden togs.
Några bilder på hur jag löste det med fäste för den hydraliska handbromsen! Förlängde spaken med ett aluminiumrör sen, blev perfekt precis brevid ratten!
Last edited by Loostrom on 18 Aug 2014, 11:24, edited 1 time in total.
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
Kopplade in launch control här om dagen så var självklart tvungen att testa om det gick att elda däck ställde om inställningar lite sen, så nu smäller/eldar det inte längre!
Film: https://www.youtube.com/watch?v=ykIQsSbz570" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta är hur jag löste det med stolsfästen, finns ju att köpa färdiga men eftersom att jag är så lång och måste ha stolen så långt bak så var jag tvungen att göra egna. Tyckte det blev riktigt bra, ska justeras lite i vinter så att förarstolen blir 100% centrerad mot ratten!
Film: https://www.youtube.com/watch?v=ykIQsSbz570" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta är hur jag löste det med stolsfästen, finns ju att köpa färdiga men eftersom att jag är så lång och måste ha stolen så långt bak så var jag tvungen att göra egna. Tyckte det blev riktigt bra, ska justeras lite i vinter så att förarstolen blir 100% centrerad mot ratten!
Last edited by Loostrom on 18 Aug 2014, 11:24, edited 1 time in total.
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
Servo kylare + pressade slangar och diverse silikonslangar till trycktrör.
Nu till lite roligare grejer. Hade kommit så långt så att det var dax att lyfta i motorn på dom nya motorkuddarna.
När den väl var på plats, gick förvånansvärt lätt (Y) så var det dax att börja plocka på alla roliga delar så som Driftworks kylaren, okjekyl, servokyl osv osv! Beställde en driftworks kylare som jag trodde skulle fungera bra men nu i efterhand så insåg jag att jag lär köpa en RIKTIG STOR kylare från PPF till nästa säsong! Finns inga genvägar i detta
Provmoterat kylaren och byggde ställning för olje- och servokylaren som hamnade mellan IC och vattenkylaren, ska placera om detta till 2015 då jag vill få fram mer luft till vattenkylaren!
IC'n satt jag fast med gängstång å gummibussningar i fronten sedan sitter den fast helt när man slänger på silikonslangarna från turbo/insug!
Nu till lite roligare grejer. Hade kommit så långt så att det var dax att lyfta i motorn på dom nya motorkuddarna.
När den väl var på plats, gick förvånansvärt lätt (Y) så var det dax att börja plocka på alla roliga delar så som Driftworks kylaren, okjekyl, servokyl osv osv! Beställde en driftworks kylare som jag trodde skulle fungera bra men nu i efterhand så insåg jag att jag lär köpa en RIKTIG STOR kylare från PPF till nästa säsong! Finns inga genvägar i detta
Provmoterat kylaren och byggde ställning för olje- och servokylaren som hamnade mellan IC och vattenkylaren, ska placera om detta till 2015 då jag vill få fram mer luft till vattenkylaren!
IC'n satt jag fast med gängstång å gummibussningar i fronten sedan sitter den fast helt när man slänger på silikonslangarna från turbo/insug!
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
Mycke trevligt projekt.
Har skälv införskaffat mig en e36 som de ska byggas på i vinter.
Har skälv införskaffat mig en e36 som de ska byggas på i vinter.
Alexander
Tel: 0768355443
Tel: 0768355443
Re: BMW E36 325 Turbo Projekt
Denna bil vill man gärna slicka på!
Erik Englund - Västerås - 070-73 19 440
BMW E36 325 Turbo Projekt
Påväg att bli bogserad till polarens jobb för att svetsa diffen, sätta upp lådan med dom egengjorda kuddarna och lite annat smått å gott!
Shortshift på plats!
Gjorde egna fästen för fuelrailen då mina spridare var väldigt korta!
Luftfilter!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E36 325 Turbo Projekt
Nu till ännu roligare saker, bygga avgassystem och lite rör till wastegaten! Sånt här tycker jag var sjukt kul att bygga till bilen, kanske inte blir jätte snyggt men det är ju trots allt första gången jag bygger bil samt att jag lärde mig svetsa nån vecka innan jag byggde detta
På plats i det nya garaget som jag har fått hyra in mig i. Finns både lyft och däckmaskin, helt perfekt! Nu var det dax att dra alla vacumslangar från turbon/dump/in i Vemsboxen osv.. Sedan var det bara att börja koppla in allt i boxen!
En jävla massa kablar hit å dit!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
På plats i det nya garaget som jag har fått hyra in mig i. Finns både lyft och däckmaskin, helt perfekt! Nu var det dax att dra alla vacumslangar från turbon/dump/in i Vemsboxen osv.. Sedan var det bara att börja koppla in allt i boxen!
En jävla massa kablar hit å dit!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Last edited by Loostrom on 20 Aug 2014, 13:45, edited 1 time in total.
BMW E36 325 Turbo Projekt
Att bestämma vilka fälgar jag ville ha till bilen var väldigt svårt. Ville först ha Rota fälgar, men tycker även att BBS fälgar passar riktigt bra på BMW. Av en slump fick jag tag på ett par äkta split BBS RC090 (style 5) som var halvt nerslipade och skulle renoveras. Så jag köpte dom och renoverade upp dom själv med riktigt lackspruta och alla olika färg lager..
Blev riktigt nöjd med resultatet!!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blev riktigt nöjd med resultatet!!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW E36 325 Turbo Projekt
Lagt på nya sulor på dom nylackade fälgarna samt provmonterat för första gången!
Nya 6-punkts RRS bälten så att man sitter fast och stolsfäste nr 2 klart!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nya 6-punkts RRS bälten så att man sitter fast och stolsfäste nr 2 klart!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Last edited by Loostrom on 21 Aug 2014, 14:32, edited 1 time in total.
BMW E36 325 Turbo Projekt
Bilen provstartad och varmkörd, allting lirade direkt! Fick hjälp av Erik Englund vid uppstarted sen fixade Viktor på Dahlbäck Racing en mappningtid någon dag efter, stort stort tack för snabba ryck!
Kändes konstigt att tanka e85 första gången, haha!
På plats i bänken hos Dahlbäck!
Efter några timmars mappning av Viktor fick vi ut 413whp och 522wnm vid 1,2 bars ladd. Turbon gick att stressa på lite mer men jag nöjde mig vid dom här siffrorna så att det ska hålla ett tag iallafall
Det enda strulet vi hade under bänkningen var att den helt plötsligt började gå på 5 burkar, trodde först det var problem med tändspolarna så bytte det - ingen skillnad. Testade byta spridare - ingen skillnad. Så till sist kom vi fram till att det måste vara utgången i sprutet som var trasig så vi bytta utgång till den spridaren å whips så fungerade det!
Direkt efter mappningen var man ju tvungen att ta en provtur med bilen den gick som en dröm, helt gaaaalet kul! Ddt slutade tyvärr med ett trasigt difflock, hehehe.
Detta beror på att den bakvagnen jag hade på hade sprukit och var lite sne vilket gjorde att difflocket gick sönder! Köpte sedan en ny bakvagn och satte upp. ( mer om detta i nästa inlägg )
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kändes konstigt att tanka e85 första gången, haha!
På plats i bänken hos Dahlbäck!
Efter några timmars mappning av Viktor fick vi ut 413whp och 522wnm vid 1,2 bars ladd. Turbon gick att stressa på lite mer men jag nöjde mig vid dom här siffrorna så att det ska hålla ett tag iallafall
Det enda strulet vi hade under bänkningen var att den helt plötsligt började gå på 5 burkar, trodde först det var problem med tändspolarna så bytte det - ingen skillnad. Testade byta spridare - ingen skillnad. Så till sist kom vi fram till att det måste vara utgången i sprutet som var trasig så vi bytta utgång till den spridaren å whips så fungerade det!
Direkt efter mappningen var man ju tvungen att ta en provtur med bilen den gick som en dröm, helt gaaaalet kul! Ddt slutade tyvärr med ett trasigt difflock, hehehe.
Detta beror på att den bakvagnen jag hade på hade sprukit och var lite sne vilket gjorde att difflocket gick sönder! Köpte sedan en ny bakvagn och satte upp. ( mer om detta i nästa inlägg )
Skickat från min iPhone med Tapatalk