E36 fjäderben och nav på e30..!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E36 fjäderben och nav på e30..!
Har för mej jag sett några som kört så, men hamnar hjulet längre fram i hjulhuset fast man använder icke m3 nav..? Vill inte ha ett omsvetsad e30 ben när jag kör coilisar sen får man ju 5-bult på köpet därav funderingen..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Re: E36 fjäderben och nav på e30..!
Excentriska bussning på länkarmen bak och e46 bärarm är det som ska funka för att centrera och samtidigt bredda lite
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: E36 fjäderben och nav på e30..!
Ett par frågor kring denna setupen
Stötdämpare/Fjäderben : Tas alltså från standard E36?
Länkarm : Tas alltså från standard E46?
Spindel : Tas denna från standard E36 eller E46?
Bussning Länkarm Bak : Excentrisk
E46-bärarmarna har ju sexkant form (inte rund som E30), finns det excentriska sexkant-bussningar? Var?
Vilken topplagring skall isåfall användas? E36'ans hålbild stämmer ju inte överens med E30'ans.
Stötdämpare/Fjäderben : Tas alltså från standard E36?
Länkarm : Tas alltså från standard E46?
Spindel : Tas denna från standard E36 eller E46?
Bussning Länkarm Bak : Excentrisk
E46-bärarmarna har ju sexkant form (inte rund som E30), finns det excentriska sexkant-bussningar? Var?
Vilken topplagring skall isåfall användas? E36'ans hålbild stämmer ju inte överens med E30'ans.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: E36 fjäderben och nav på e30..!
bmw-slangen wrote:Ett par frågor kring denna setupen
Stötdämpare/Fjäderben : Tas alltså från standard E36?
Länkarm : Tas alltså från standard E46?
Spindel : Tas denna från standard E36 eller E46?
Bussning Länkarm Bak : Excentrisk
E46-bärarmarna har ju sexkant form (inte rund som E30), finns det excentriska sexkant-bussningar? Var?
Vilken topplagring skall isåfall användas? E36'ans hålbild stämmer ju inte överens med E30'ans.
bärarmar kan tas m3 e36 3.2 och excentriska bussningar. då kommer hjulet rätt i hjulhuset men breddar inget nämnvärt.
Övriga delar kan man ta standard e36 typ 325.
Har för mig att 2 av 3 bultar på topplagringen passar så du får borra 1 nytt hål , är dock inte helt hundra om de är 2 som passar eller ej.
// P
Projekt: E46 m3 s65
Projekt: E46 m3 s65
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: E36 fjäderben och nav på e30..!
Ja, "E36 M3-lösningen" har jag också sett förslag på.
Fast det är ju inte samma som "E46-lösningen" som föreslås.
När det gäller "E36 M3-lösningen" så har jag läst att spindeln MÅSTE även den vara M3 3.2 - annars får du inte rätt vinklar och centrering. Dvs det är följande som behövs
E36 M3 3.0/3.2 fjäderben/dämpare (för att lösa infästningen av krängsningshämmaren)
E36 M3 3.2 bärarmar
E36 M3 3.2 spindlar
E30 M3 bake bärarmsbussning (för att den är excentrisk - vilken eftermarkandsexcentrisk bussning fungerar också såklart)
Precis, har också läst att topplagringen måste modifieras på några eller alla pinnskruvar. Fast väldigt få nämner det när man diskuterar denna typ av konvertering. Fast det kanske är inte mindre problem i sammanhanget.
Fast det är ju inte samma som "E46-lösningen" som föreslås.
När det gäller "E36 M3-lösningen" så har jag läst att spindeln MÅSTE även den vara M3 3.2 - annars får du inte rätt vinklar och centrering. Dvs det är följande som behövs
E36 M3 3.0/3.2 fjäderben/dämpare (för att lösa infästningen av krängsningshämmaren)
E36 M3 3.2 bärarmar
E36 M3 3.2 spindlar
E30 M3 bake bärarmsbussning (för att den är excentrisk - vilken eftermarkandsexcentrisk bussning fungerar också såklart)
Precis, har också läst att topplagringen måste modifieras på några eller alla pinnskruvar. Fast väldigt få nämner det när man diskuterar denna typ av konvertering. Fast det kanske är inte mindre problem i sammanhanget.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: E36 fjäderben och nav på e30..!
E36-bärarmar har jag läst att det inte centrerar som det ska även om man använder excentriska bussningar. Har inte provat själv men läst på ett antal ställen att det inte blir helt bra. Någon som kan verifiera?
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT
M3, M3-replika, 325i, 320iT
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: E36 fjäderben och nav på e30..!
@JohanE : Kan heller inte verifiera, men kan däremot försöka återberätta vad jag läst på flera olika ställen.
Stämmer, med vanliga E36-bärarmar blir det inte några bra vinklar/centreringar.
Det måste vara E36 M3 3.2 bärarmar.
Inte vanliga E36, inte E36 M3 3.0, det ska vara E36 M3 3.2 bärarmar.
Däremot när det gäller E46 bärarmar finns det indikationer på att det fungerar med E46 M Sport 2 länkarmar och vanlig E46 spindel.
Osäker däremot vad det gäller angående bakre bussning, stötdämpare/fjäderben och topplagring.
Stämmer, med vanliga E36-bärarmar blir det inte några bra vinklar/centreringar.
Det måste vara E36 M3 3.2 bärarmar.
Inte vanliga E36, inte E36 M3 3.0, det ska vara E36 M3 3.2 bärarmar.
Däremot när det gäller E46 bärarmar finns det indikationer på att det fungerar med E46 M Sport 2 länkarmar och vanlig E46 spindel.
Osäker däremot vad det gäller angående bakre bussning, stötdämpare/fjäderben och topplagring.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: E36 fjäderben och nav på e30..!
Topplager finns de ju Millway som passar så de ser jag inte som ett problem.. Men man vill ju hjulet centrerat..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: E36 fjäderben och nav på e30..!
@moonzhine : Vilka topplager tänker du på nu (artikelnummer eller länk)?
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: E36 fjäderben och nav på e30..!
En polare kör millway topplager till e30, å då passar m3 e36 sötisen..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: E36 fjäderben och nav på e30..!
@moonzhine : Menar du Millway's justerbara camberplattor till E30 (art.nr 90005 och 90006)?
Men har E36 M3 stötdämparen verkligen 14 eller 16 mm diameter?
Är det M3 3.0 eller 3.2 stötdämpare din kompis använder sig av?
Skulle din kompis kunna beskriva lite mer ingående och mer i detalj hur lösningen ser ut och vilka komponenter som används?
Men har E36 M3 stötdämparen verkligen 14 eller 16 mm diameter?
Är det M3 3.0 eller 3.2 stötdämpare din kompis använder sig av?
Skulle din kompis kunna beskriva lite mer ingående och mer i detalj hur lösningen ser ut och vilka komponenter som används?
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: E36 fjäderben och nav på e30..!
Han körde tydligen e36 coilisar å dom passar, sen m3 3,2 nav och resten e30..
Måste väl vara fler som kör e36 grejer..?
Måste väl vara fler som kör e36 grejer..?
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: E36 fjäderben och nav på e30..!
Tackar! Alltid mycket intressant att få info från personer som verkligen gjort konverteringen.
Ja, med E36 coilovers är det en annan femma. Då bör det ju gå bra med tex Millways justerbara camberplattor för E30.
Coilover är ett ord som blivit lika misshandlat som bult, alla MacPherson-konstruktioner har ju per definition coilovers (coil spring over shock absorber). Men man förstår vad som menas ändåså här.
Nu när jag funderar lite på det, så är det kanske inte diametern på stötdämparen genom topplagringen som är problemet (kan ju vara ett problem det också men är inte 100% säker). Om du försöker använda original E30 topplagring och E36 fjäderben/stötdämpare/fjäder så finns det väl risk att E36-fjädern har för stor diameter och inte passar i original E30 topplagring.
@moonzhine : Så din kompis kör alltså med följande setup
E36 coilovers
E30 justerbara camberplattor
E36 M3 3.2 nav
E30 original bärarmar
E30 original bärarmar bussning bak
Så han kör inte med excentriska bussningar i bärarmarna? Och original E30 styrstag?
Nu till det intressanta, hur blir vinklarna och centreringen med denna setup? Jag tänker främst på caster, camber och centreringen i hjulhuset (även detaljer som KPI och skrubbradien vill man gärna hålla ett öga på också).
Ja, med E36 coilovers är det en annan femma. Då bör det ju gå bra med tex Millways justerbara camberplattor för E30.
Coilover är ett ord som blivit lika misshandlat som bult, alla MacPherson-konstruktioner har ju per definition coilovers (coil spring over shock absorber). Men man förstår vad som menas ändåså här.
Nu när jag funderar lite på det, så är det kanske inte diametern på stötdämparen genom topplagringen som är problemet (kan ju vara ett problem det också men är inte 100% säker). Om du försöker använda original E30 topplagring och E36 fjäderben/stötdämpare/fjäder så finns det väl risk att E36-fjädern har för stor diameter och inte passar i original E30 topplagring.
@moonzhine : Så din kompis kör alltså med följande setup
E36 coilovers
E30 justerbara camberplattor
E36 M3 3.2 nav
E30 original bärarmar
E30 original bärarmar bussning bak
Så han kör inte med excentriska bussningar i bärarmarna? Och original E30 styrstag?
Nu till det intressanta, hur blir vinklarna och centreringen med denna setup? Jag tänker främst på caster, camber och centreringen i hjulhuset (även detaljer som KPI och skrubbradien vill man gärna hålla ett öga på också).
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: E36 fjäderben och nav på e30..!
Jag har kört med följande setup:
E36 coilover
M3e36 3,2 spindel
M3e36 3,2 bärarmar
Excentrisk bärarmsbussning
Ställbara (camber & caster) e30 alutopplager
Tyvärr så blir det inte helt hundra. Hjulet hamnar fortfarande längre bak i hjulhuset. Ett andra problem som följd var "bumpsteer". Hjälpte inte att byta från e30 styrstag till e36.
Sålde av allt. Kör idag med E30 fjäderben konverterade till 5-bult med "Bonjehylsa". Stooor skillnad.
E36 coilover
M3e36 3,2 spindel
M3e36 3,2 bärarmar
Excentrisk bärarmsbussning
Ställbara (camber & caster) e30 alutopplager
Tyvärr så blir det inte helt hundra. Hjulet hamnar fortfarande längre bak i hjulhuset. Ett andra problem som följd var "bumpsteer". Hjälpte inte att byta från e30 styrstag till e36.
Sålde av allt. Kör idag med E30 fjäderben konverterade till 5-bult med "Bonjehylsa". Stooor skillnad.
The Lower Class
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: E36 fjäderben och nav på e30..!
Mycket intressant feedback, RoDe!
Precis, dessa typer av problem vill jag definitivt inte ha.
Märkligt. Du verkar ju ha gjort till punkt och pricka vad som anses (vad jag kunnar läsa mig till iallafall) ge den bästa setupen.
Det är lite av problemet med dessa konverteringar, alla har olika mål med konverteringen. Min bil ska ju endast användas 110% för bankörning, så jag vill definitivt inte ha någon bumpsteer.
Bumpsteer är inte så vansinnigt svårt att mäta (tror jag ska göra det på min 323i någon gång framöver i höst/vinter så man har en slags baseline hur det är original).
För att minimera bump steer så måste ju styrleden vara riktad mot hjulupphängningens instant center. Dessutom måste längden vara rätt för annars så rör sig inte styrleden på samma sätt som hjulupphängningen (dvs styrleden är inte längre riktad mot instant center när väl hjulupphängningen börjar röra sig upp och ner).
Finns ett fint exempel på vad som kan hända i Wheeler Dealers avsnitt med Ford Populär
Precis, dessa typer av problem vill jag definitivt inte ha.
Märkligt. Du verkar ju ha gjort till punkt och pricka vad som anses (vad jag kunnar läsa mig till iallafall) ge den bästa setupen.
Det är lite av problemet med dessa konverteringar, alla har olika mål med konverteringen. Min bil ska ju endast användas 110% för bankörning, så jag vill definitivt inte ha någon bumpsteer.
Bumpsteer är inte så vansinnigt svårt att mäta (tror jag ska göra det på min 323i någon gång framöver i höst/vinter så man har en slags baseline hur det är original).
För att minimera bump steer så måste ju styrleden vara riktad mot hjulupphängningens instant center. Dessutom måste längden vara rätt för annars så rör sig inte styrleden på samma sätt som hjulupphängningen (dvs styrleden är inte längre riktad mot instant center när väl hjulupphängningen börjar röra sig upp och ner).
Finns ett fint exempel på vad som kan hända i Wheeler Dealers avsnitt med Ford Populär
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: E36 fjäderben och nav på e30..!
I mitt fall så är redan framvagns geometrin ändrad då jag sänkt framvagnsbalken 10mm, men man kanske får göra som alla andra å köra org ben med bonjehylsa..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Re: E36 fjäderben och nav på e30..!
Kan garantera att hjulet inte kommer sitta helt centrerat i hjulhuset. Jag fick inte till det trots topplagret som jag kunde ställa caster med utöver allt annat.moonzhine wrote:I mitt fall så är redan framvagns geometrin ändrad då jag sänkt framvagnsbalken 10mm, men man kanske får göra som alla andra å köra org ben med bonjehylsa..
Många fördelar med e30 ben:
-billigare lösning
-bättre/enklare att få till
-möjlighet att byta dämpare separat
-slippa bök med att hitta m3 spindlar och m3 3,2l bärarmar.
Handla hylsorna med mutter och bromsokadapter utav Hartge här på forumet. Så får du på 325mm skivor (330 e46) och m3e36 ok.
The Lower Class