Lmm placering snikkturbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply

Lmm placering

Sugsidan
32
56%
Trycksidan
25
44%
 
Total votes: 57

gr0nb0rg
Posts: 28
Joined: 24 Sep 2008, 22:11

Lmm placering snikkturbo

Post by gr0nb0rg »

Hej jag har försökt söka efter svar men inte funnit. Sökfunktionen verkar inte gilla mig haha så då tänkte jag att jag får väl ta och ställa denna fråga.

Vid snikkturbo bygge vart är de lättast att placera lmm på sug eller trycksidan för att få den att gå bra.
har sett att folk kör på båda sätten.
Men borde de inte vara lättare/bättre att köra på sugsidan?
Så jag vill ha lite kommentarer om vad ni tycker är bästa setupen?
Skriv gärna för nackdelar med dom olika metoderna.


Här är mitt lilla snikkturborecept.
Saab 2,3l turbo garret
535spridare
535lmm
Om jag kör på sugsidan blir de nån återcirkulerande dump, annars öppen.
BTR
Egengjort grenrör.



Frågan kanske har ställts tusen gånger men jag hittade tyvärr inte.
MVH/Ante
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Sug genom turbon...
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Hälften kommer svara sugsidan och resten trycksidan precis som i alla andra trådar i detta ämne :) Jag har alltid kört trycksidan och det funkar fint men det funkar antagligen precis lika bra på sug sidan så det är nog bara köra på det du tror är bäst och det som blir smidigast :)

Nackdel med sugsidan är att det lätt blir trångt och du måste förlänga kablarna.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

kör en sugis med återcirkulerande...

Va faan. gör så du kan köra med bägge å testa lite...

De e ju roligt, trail & error för faan!!!

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Kör trycksidan nära spjäll så gör det inget när dina tryckrör som du svetsade på fyllan förra helgen börjar läcka.

Sen är det ju coolt med öppen dump när man ska svina runt korvmojjen!

Jag trycker på röstknappen för trycksidan!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
gr0nb0rg
Posts: 28
Joined: 24 Sep 2008, 22:11

Post by gr0nb0rg »

okey tackar för alla svar!
ingen som har nå för nackdelar?
kör man på trycksidan får man väl spänna upp lmm ganska mkt?
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Chrille wrote:Kör trycksidan nära spjäll så gör det inget när dina tryckrör som du svetsade på fyllan förra helgen börjar läcka.

Sen är det ju coolt med öppen dump när man ska svina runt korvmojjen!

Jag trycker på röstknappen för trycksidan!
tror du tolkade det som en dumpfråga.=)
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Men det e ju skitsamma var den sitter rent funktionsmässigt..
Lika mycket luft som går igenom oavsett om den sitter på sug eller tryck.

Fördelen med tryck är ju som jag sa tidigare att du kan ha en öppen dump samt att det inte gör så mycket om den 10 år gamla sunkiga saab 9000 IC:n läcker som ett såll...

Bara höja laddet liksom!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

gr0nb0rg wrote:okey tackar för alla svar!
ingen som har nå för nackdelar?
kör man på trycksidan får man väl spänna upp lmm ganska mkt?
Du får spänna upp den vart den än sitter det är ju samma mängd luft som ska igenom ändå.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Vi hade en tråd uppe som hette något i stil med "vad krävs för 0.7bar m20b20?"

Leta upp den, har för mig att det fanns bra beskrivet där. mvh
User avatar
JWSE30
Posts: 812
Joined: 26 Dec 2006, 20:37
Location: Karlskrona

Post by JWSE30 »

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... &start=133

Själv kör jag progressiv 1:2 BTR, LMM på trycksidan, öppen dump.

Funkar fint.

Mvh Jonas
BMW E46 330xd


Jonas Wiktorsson Samuelsson
0733800160
dgyldmark

Post by dgyldmark »

JWSE30 wrote:http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=8760&postdays=0&postorder=asc&start=133

Själv kör jag progressiv 1:2 BTR, LMM på trycksidan, öppen dump.

Funkar fint.

Mvh Jonas
Nu kommer diskussionen, har du provat båda delarna? jag har
gr0nb0rg
Posts: 28
Joined: 24 Sep 2008, 22:11

Post by gr0nb0rg »

klarar lmm:en trycket då?
verkar ju nu som de eftersom hälften av alla som har varit in och kikat i tråden har röstat för trycksidan.

Kör man trycksidan så vart placerar man dumpen blir de nåt i stil med denna, när man dumpar ut luften går väl bilen fett just vid dumptillfället men de gör väl inget?

Image
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Det stämmer som ritningen visar och då dumpar du ut luften innan den går förbi LMM så den käner inte av det... mao inget problem.

Ja LMM klarar trycket.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JWSE30
Posts: 812
Joined: 26 Dec 2006, 20:37
Location: Karlskrona

Post by JWSE30 »

dgyldmark wrote:
JWSE30 wrote:http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=8760&postdays=0&postorder=asc&start=133

Själv kör jag progressiv 1:2 BTR, LMM på trycksidan, öppen dump.

Funkar fint.

Mvh Jonas
Nu kommer diskussionen, har du provat båda delarna? jag har
Nej jag har inte provat båda delarna, men det funkar bra på min.

Var dock med när du justerade in din gröne e30 (sugsidan).

Kommer ihåg att du var skeptiskt till prog btr och lmm på trycksidan när du såg mitt bygge, men sen var det ju inte så illa iaf :)

Säger inte att det är fel att köra sugsidan, men man slipper flytta den och bättre med plats och det funkar fint så känner ingen anledning att flytta den.
BMW E46 330xd


Jonas Wiktorsson Samuelsson
0733800160
A.Larsson
Posts: 8
Joined: 11 Feb 2014, 16:56

Re: Lmm placering snikkturbo

Post by A.Larsson »

Då jag själv undrat över LMM placering hittade jag denna tråd. För att ge lite mer information i tråden vill jag tillägga en mycket bra länk:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798" onclick="window.open(this.href);return false;

I denna tråd står det beskrivet hur LMM är placerad på sugsidan och att den återcirkulerande avlastningsventilens utlopp är kopplat mellan LMM och turbons inlopp.
BMW E39 525i -01 (Brukis)
BMW E36 325i -92 (Turboprojekt)
Post Reply