BMW e30 -->M20 Turbo<--

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Har låtit bilen stå sen sista körningen.
Men ikväll har jag varit ute o skruvat lite.
Tömde ut oljan o tog bort filtret.

Det glittrar lite om oljan, särskilt från filtret.
Vågar jag starta motorn igen eller äre det slutkört?
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by TreLingon »

Jag skulle säga nja...

Testa engine oilflush på närmaste verkstad som pumpar in varm vätska i hela oljesystemet och filtrerar det i ett filter...
Då får man bort skit mkt crap i motorn. Gjorde det efter jag startade min maskin efter ca 10 mil...
Även fast jag inte hade glitter i maskinen !

Om du har möjligheten alltså att göra det.
Fr0zenFr0g
Posts: 40
Joined: 25 Mar 2014, 22:12
Location: Östersund

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by Fr0zenFr0g »

Fina filmer!
Mitt nummer: 076-7770242
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by TheMan »

Har de hänt nått så lär de redan va kört...

Känner igen dedär med glittrande oljor vid dehär laget allt för väl och har slutat i katastrof senaste 2 gångerna...

Men slå på ny olja, varmkör o tappa av den igen o se om du får ur mer skit?

Eller om man är jävligt skruv kåt så tar man ur maskin o lyfter tråg o kollar lager....

Ang oljekyl kan jag ju tipsa om hur jag löste de, köp kyl, kopplingar o slang i england på e-bay så kapar du bara org rören och svetsar på an8 nipplar då dem passar perfekt i rören :)

Image

Såhär sitter den på min, där sitter den lite mer skyddat än org :)
Image
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

TheMan wrote:Har de hänt nått så lär de redan va kört...

Känner igen dedär med glittrande oljor vid dehär laget allt för väl och har slutat i katastrof senaste 2 gångerna...

Men slå på ny olja, varmkör o tappa av den igen o se om du får ur mer skit?

Eller om man är jävligt skruv kåt så tar man ur maskin o lyfter tråg o kollar lager....

Ang oljekyl kan jag ju tipsa om hur jag löste de, köp kyl, kopplingar o slang i england på e-bay så kapar du bara org rören och svetsar på an8 nipplar då dem passar perfekt i rören :)

Image

Såhär sitter den på min, där sitter den lite mer skyddat än org :)
Image
Ok, det ser ju svinbra ut.
Jag har pressade slangar till org kylen, och banjobultar i org, oljefilterhus.

Image

Men jag ska göra om det i vinter tänker jag.
Just nu har jag bytt till mig en bättre beg oljekyl mot ett packet gula Camel. bra deal.
Den får duga de sista körningarna i år.

Startade bilen idag, lät inte värre än förr. Körde oljan till 60grader. sen tömde jag ut o bytte filter igen.
Ska ut o provköra imorn när jag hämtat en ny e46 bärarm.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Fr0zenFr0g wrote:Fina filmer!
Tack, det är kul som fan att köra :D
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

trodde jag ja. Topplockspackningen har med största sannolickhet gått.
Idag när jag hade igång motorn, så upptäkte jag att det kommer vatten ur avgasröret.
Stälde upp den fram för att lufta. Då märkte jag det. Såg inte direkt någon vatten i oljan igår.

Nu är frågan, ska jag orka rika skiten nu eller nästa helg. Skulle vara sjukt kul att få köra innan vintern.
Jag sover på saken.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Nu är packningen bytt och den är startad igen.
Dock går den sjukt fett, jag startade upp o körde motorn i ca 5-10min sen dog den, försökte starta igen men då tände den inte.
När jag stänger av bränslepumparna så startar den o går tills bränslet i cylindrarna tar slut då stänger jag innan den dör.

Jag var tvungen att ta bort MAT-sensorn, och så körde jag med bara downpipe men tycker inte det ska ha något med de att göra.
Frågan är om MAT-sensorn gått sönder.

Någon som har några idéer?
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

NVM, jag var trött. Efter lite mat hemma åkte jag tillbaka till garaget.
plugga in datorn till sprutet.
hade en vattentemp på -40grader.
Klart som fan att den går fett då :P
Tryckte till på vattentemp-kontakten "klick"
Så ja... Motorn går precis som den ska igen.

Sen vare bara att slänga på allt för att komma ut ur garaget.

La några donut´s utanför garaget. När är nästa bankörning sa ni ?!
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by Nisse Järnet »

Skönt :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Vart kan jag få tag på en sånhär bussning till rattaxelknuten.
IE ska ha $86 för att skicka den o det känns lite saftigt.

Image
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Känd från Insta :cool:

Image

Någon mer än jag som ska köra Mantorp på fredag ?
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Körningen i fredags gick väldigt bra. Allt höll ihop o det vara bara att byta däck då o då :D

Dock kändes framvagnen lite mysko och mitt högra framhjul hade en väldigt aggressiv camber. Jag blundade för problemet o körde hela dagen och tillslut tillbaka till garaget.

Väl i garaget plockade jag ner höger fjäderben och konstaterade att det var krökt


Image

Image

Kanske svårt att de på bilderna. Men nu är allt demonterat och jag ska leta rätt på ett nytt fjäderben.

Image

På väg till Linköping i torsdags passade jag på att stanna till utanför Nyköping o köpa fler fälgar. Azev A 16 7½ et20

Image

Image

Jag söker nu Höger fjäderben 51mm, helst i närheten av sthlm eller Linköping
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by markus »

Jag kanske har slängt det men annars ska jag ha ett ben liggandes. Skicka ett mess och påminn mig kolla det imorn.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

Här kommer film från i fredags

Enjoy

https://vimeo.com/103591387

(Om det är någon som kan bädda in det får ni gärna göra det)
Last edited by _TH_ on 17 Aug 2014, 20:46, edited 1 time in total.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by _TH_ »

markus wrote:Jag kanske har slängt det men annars ska jag ha ett ben liggandes. Skicka ett mess och påminn mig kolla det imorn.
Kolla upp de :D
t79sk8s
Posts: 206
Joined: 14 Mar 2012, 17:56
Location: Nyköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Post by t79sk8s »

Nice video :)
blir duktigt sugen på att köra :evil:
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
Post Reply