BMW 525 Coupe, Snikturbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Panton

BMW 525 Coupe, Snikturbo

Post by Panton »

Dags att lägga upp lite info ang mitt snikbygge (till en början)

Köpte en BMW 325 -92 ifrån Mariestad, för en billig peng. M50B25 Automat.
Image
Image

Tanken är att ha bilen varje dag just nu, men att sedan bygga ett snikturbo bygge.
Så fick tag på ett komplett turbo kitt ifrån en 525TDS för 500kr
Image
Image

Så medans man väntar på lön för mer cash så har man pillat med lite små grejer, Japs dämparen som sitter på ser ut som fan men tillsvidare funkar den.
Den hängde nästan en decimeter utanför än vad den gör nu (övre bilden).

Sen börjat klä om innertaket då någon tattare innan hade klätt allting i kolfiber läder imitation, revs ut direkt och slängdes. Så har klätt om de främre a stolparna med tyg som polaren hade över ifrån hans 850R.

Image

Lite dålig bil men det blev jävligt bra, nu har resten av tyget kommit så ska pallra mig ut till polarens garage igen och börja meckla!

Men om någon har någon bra insikt för en bra början på turbo bygge får ni gärna slänga in en kommentar!
Tanken till en början;
KL grenrör
Td04-11g (525tds turbon)
se om man kan återanvända dumpen
större spridare
btr
antingen köra BBLambda eller Fekzen.
(börjar köra sönder auto lådan iaf, men sen man växellåda :) )

Till en början köra 250hk eller liknande, Polaren har en äldre Garrett T60 turbo som borde kunna klara av mer effekt än vad jag är van vid :D
Alexxxxx

Re: BMW 525 Coupe, Snikturbo

Post by Alexxxxx »

Kan komma med några tips, ser du skriver köra BBlambda ELLER fekzen, oavsett vad du kör så behöver du bblambda för att inte spika sönder den direkt. Och om du menar ta dump från tds så avråder jag dig, sitter inga dumpar på dieslar utan den på bilden är en egr ventil. Lycka till :)
Bayerische Motoren Werke
Panton

Post by Panton »

Alexxxxx wrote:Kan komma med några tips, ser du skriver köra BBlambda ELLER fekzen, oavsett vad du kör så behöver du bblambda för att inte spika sönder den direkt. Och om du menar ta dump från tds så avråder jag dig, sitter inga dumpar på dieslar utan den på bilden är en egr ventil. Lycka till :)
Jo Bredbands har väl alltid varit i bakhuvudet. Men ja den dära så kallade dumpen var jag väldigt skeptisk till hela tiden, haha. Men då vet jag att det är större skillnad på dem!

Fick tag på ett par bilstein fram dämpare samt H&R fjädrar runtom för en billig peng, blir att montera på det när tid infinnes!

Ingen som har en Dump, Wastegate och 6 spridare liggandes ?, Kommer gröna R bosch spridare ifrån volvos passa original mot fuelrailen ?
KL Racing grenrör skall beställas närsom nu när man fått de hårt förtjänade cashen :P
Allx

Post by Allx »

Dendär 11G turbon kommer nog få det kämpigt med 250 hk. En 13c från 940 ltt klarar typ 240 hk.
Sarja88

Post by Sarja88 »

passar tds grenrör på m50 ???
Tony Sarja
0735611651

http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;

Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
Panton

Post by Panton »

Allx wrote:Dendär 11G turbon kommer nog få det kämpigt med 250 hk. En 13c från 940 ltt klarar typ 240 hk.
Haha jag har funderat på samma sak ang den turbon, jävligt liten. Tankarna går lite om man ska skaffa sig en GT35 när man ändå håller på.
Sarja88 wrote:passar tds grenrör på m50 ???
Nej tyvärr, Ska köra med KL Racing grenrör =).
Panton

Post by Panton »

Har fått tag på en kille som säljer WG dump och en HX40, fast med 12ans hus, har läst runt lite och M50B25 så är det att föredra 14 avgashus och uppåt.
Så polaren rotade runt lite hemma och fick tag på denna.
Image
Image
Image
Hittar knappt någon information om denna turbo på nätet..
Varken om avgashus eller turbin storlek.
Post Reply