Byte av avgashus, senare ladd?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
nookie
Posts: 144
Joined: 15 Jan 2007, 13:27
Location: Staffanstorp

Byte av avgashus, senare ladd?

Post by nookie »

Har en GT35a på min m50 men tycker att laddet kommer alldeles för tidigt, just nu kör jag den bara på 0,3 i ladd men de har jag redan vid 1500 rpm.
Jag har för mig att de e a/r .63 på avgashuset, om jag byter till ett avgashus med .82, då kommer laddtrycket något senare va? Nån som vet hur pass mycket senare? Är en 3,2 l m50
E36 Coupe M50b32 turbo - Såld :(
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
-TLM-
Posts: 104
Joined: 04 Jan 2006, 17:39
Location: Stockholm

Re: Byte av avgashus, senare ladd?

Post by -TLM- »

Vilket problem att lasset kommer gör tidigt! Inte många som har! [THUMBS UP SIGN][SMILING FACE WITH OPEN MOUTH] svaret är ja att du får något senare ladd med större avgashus, och den klarar mer pulver. Är du förresten säker på att tändning och kammar står rätt eftersom det kommer så tidigt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
nookie
Posts: 144
Joined: 15 Jan 2007, 13:27
Location: Staffanstorp

Re: Byte av avgashus, senare ladd?

Post by nookie »

Haha ja, känns lite som ett i-landsproblem med för tidigt laddtryck :) nä, just nu går motorn med en fekzenchippad org box så tändning är ju knappast optimerat, ska i ett vipec pnp till mappningen dock som ligger på hyllan. Men de känns ändå som att de hade kunnat gynna med ett något större avgashus, ligger jag o fiskör genom byn o trampar i fyran så kommer de som sagt vid 1500 varv och de känns som att då måste de bli ett stabilt mottryck på höga varv när man ska börja ladda på ordentligt.
E36 Coupe M50b32 turbo - Såld :(
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
Wiell
Posts: 340
Joined: 07 May 2010, 20:33
Location: Hok utanför jkpg

Re: Byte av avgashus, senare ladd?

Post by Wiell »

0,63 på 3,2l är för litet.
Vilken 35:a har du?
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Byte av avgashus, senare ladd?

Post by Bmwandreas »

1.06 passar bättre
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
nookie
Posts: 144
Joined: 15 Jan 2007, 13:27
Location: Staffanstorp

Re: Byte av avgashus, senare ladd?

Post by nookie »

Bmwandreas wrote:1.06 passar bättre
Vet du "mellan tummen o pekfingret" var den börjar ladda nånstans då? Innan eller efter 3000 rpm?
E36 Coupe M50b32 turbo - Såld :(
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
User avatar
nookie
Posts: 144
Joined: 15 Jan 2007, 13:27
Location: Staffanstorp

Re: Byte av avgashus, senare ladd?

Post by nookie »

Ingen som kan svara på ett ungefär när laddet kommer på en 3,2a med a/r 1.06 avgashus?
E36 Coupe M50b32 turbo - Såld :(
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: Byte av avgashus, senare ladd?

Post by Joachim »

Någonstans mellan 2500 och 3000 vil jag tippa. Blir nok lagom.
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
nookie
Posts: 144
Joined: 15 Jan 2007, 13:27
Location: Staffanstorp

Re: Byte av avgashus, senare ladd?

Post by nookie »

Joachim wrote:Någonstans mellan 2500 och 3000 vil jag tippa. Blir nok lagom.
Ja de e ju precis där man vill att de ska börja trycka på!
E36 Coupe M50b32 turbo - Såld :(
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
Post Reply