N54 motorn från 335 effekttålig?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Westersund

Re: N54 motorn från 335 effekttålig?

Post by Westersund »

-TLM-

Post by -TLM- »

N54 motorn är baserad på en m54 block, så jag ser inte riktigt varför den skulle vara sämre på nåt sätt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Nisse977

Post by Nisse977 »

JB är piggyback. Finns fler sådana trimboxar för 335an.

Köpte mig en 335i coupé 2011 och har fortfarande kvar den :) Hade tänkt chippa den redan från dag 1, men det blev aldrig av...
Esstuning har en flash enhet som man kan köpa för ca 5500kr inkl två "mappar" med 360hk/480Nm eller 390hk/550Nm enligt deras spec.
"Problemet" med dessa motorer är väl att de har en mekanisk högtrycksbränslepump och direktinsprutning som gör det osmidigare för oss som vill ha mer krut. Finns väl dåligt med värre sådana pumpar eller spridare att komma över. Där av metanolinsprut mm.

Vet en kille som blåste sin N54 motor med denna typ av trim. Knackade sönder... fick lämna in bilen till BMW för motorbyte eftersom han inte kunde skruva själv. Blev inte billigt kan jag säga.
Skulle hålla mig till trim typ ESS eller varför inte PPF ;) när det gäller N54.
Är flera företag som säljer värre turbos till dessa motorer. Sen är ju frågan hur man ska mappa om skiten och hur man ska få in mer soppa..
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Bullen!

Post by Bullen! »

-TLM- wrote:N54 motorn är baserad på en m54 block, så jag ser inte riktigt varför den skulle vara sämre på nåt sätt.
Som sagt... Jag anser också att det borde va bra grejor. Men fakta är det enda som är intressant. och det är så mycket mer än ett block till en motor. kamdrivning osv får hemskt gärna hänga med det också. så det inte är lika dåligt som vissa andra nyare bmw motorer.
Roobin

Post by Roobin »

Nisse977 wrote:JB är piggyback. Finns fler sådana trimboxar för 335an.

Köpte mig en 335i coupé 2011 och har fortfarande kvar den :) Hade tänkt chippa den redan från dag 1, men det blev aldrig av...
Esstuning har en flash enhet som man kan köpa för ca 5500kr inkl två "mappar" med 360hk/480Nm eller 390hk/550Nm enligt deras spec.
"Problemet" med dessa motorer är väl att de har en mekanisk högtrycksbränslepump och direktinsprutning som gör det osmidigare för oss som vill ha mer krut. Finns väl dåligt med värre sådana pumpar eller spridare att komma över. Där av metanolinsprut mm.

Vet en kille som blåste sin N54 motor med denna typ av trim. Knackade sönder... fick lämna in bilen till BMW för motorbyte eftersom han inte kunde skruva själv. Blev inte billigt kan jag säga.
Skulle hålla mig till trim typ ESS eller varför inte PPF ;) när det gäller N54.
Är flera företag som säljer värre turbos till dessa motorer. Sen är ju frågan hur man ska mappa om skiten och hur man ska få in mer soppa..

Nytt insug med riktig spridarbrygga och maxxecu med ärtan bakom spakarna så går det kanon ;)
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
-TLM-

Post by -TLM- »

Bullen! wrote:
-TLM- wrote:N54 motorn är baserad på en m54 block, så jag ser inte riktigt varför den skulle vara sämre på nåt sätt.
Som sagt... Jag anser också att det borde va bra grejor. Men fakta är det enda som är intressant. och det är så mycket mer än ett block till en motor. kamdrivning osv får hemskt gärna hänga med det också. så det inte är lika dåligt som vissa andra nyare bmw motorer.
Ja det tycker jag med. Tyvärr har jag inte mycket fakta att komma med förutom att motorn har grym respons, vilket troligtvis tyder på små avgasdelar, mycket mottryck, vilket borde betyda stadig motor.

Sen har jag svårt att se att BMW tar en ganska vanlig sugmotor som bevisligen funkar för mycket pisk och bygger om den för överladdning och samtidigt hänger dit en cykelkedja från Biltema. Men jag överlåter frågan till någon som har rivit, alternativt trimmat dessa motorer.

Bullen!

Post by Bullen! »

De senaste åren har miljökrav och krav på låg förbrukning ställt till mycket hos mpnga fabrikörer. Så därför vill jag dubbelkolla. Se bara på deras prisade 2liters diesel.
Micke

Post by Micke »

Baserad på vilket sätt menar du? Båda är raka sexor? ;)
Nej, det är en helt annan konstruktion på blocket. Se bilderna nedan från ETK'n.

M54
Image

N54
Image
/M|cke F@.gner
Bullen!

Post by Bullen! »

Ni ser vad jag menar. Man måste dubbel kolla allt för folk får rykten att bli sanningar till slut.
Dorado

Post by Dorado »

Vill eg inte "kladda" i tråden då Bullen söker info från de som ökat effekten rejält i en N54-motor. Men ibland tycker jag svaret finns i det som INTE finns :wink:
Det som finns är länkar och info om N54-motorer som chippats eller fått något standardtrim från tex ESS.
Det som INTE finns verkar vara info från personer som använt N54 till högre effekter än ovan.
Det som samtidigt finns är info om de som använder S54 till riktigt höga effekter.

För mig berättar detta att vill man ha mycket mos ur något med sifferkombinationen 54, så verkar S54 vara den väg man skall gå, om man skall tro på den information som står att finna på internet och bland de 54-bilar som kompisar kör.
e36 LyxTurk -> Återuppbyggnad.
e30 325Cab - samboleksak.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
Bullen!

Post by Bullen! »

S54 finns ej i kombi kaross. Och är n/a.

Svårt att lura (obs lura, för på riktigt är det lika meckigt) genom sbp med andra ord om man överladdar en s54 och har den i fel kaross. Vilket en 600hk n54 kanske har lättare för om allt iaf ser rätt ut.
-TLM-

Post by -TLM- »

Micke wrote:

Baserad på vilket sätt menar du? Båda är raka sexor? ;)
Nej, det är en helt annan konstruktion på blocket. Se bilderna nedan från ETK'n.

M54
Image

N54
Image
Det är den informationen jag har hittat om N54 motorn. Källa:

"The engine block of the N54 is derived from the older generation BMW M54B30 engine - all aluminum with cast iron cylinder liners."

http://en.m.wikipedia.org/wiki/BMW_N54" onclick="window.open(this.href);return false;

JohanE

Post by JohanE »

M50 är ett derivat av M20 och de är inte så jättelika. Det som hängt med från start genom alla versioner är väl egentligen bara avståndet mellan cylindrarna.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
Post Reply