Hehe ok, min olja ser "normal" ut så de måste va ett spöke i VV och säkert mycket "läck" med original kolvar bara som spökar...Bullen! wrote:När jag tappade ur oljan från tråget så va det som flytande margarin. Så tvärkass är en bra beskrivning.
Klegg i oljan, trasig topp?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: Klegg i oljan, trasig topp?
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Re: Klegg i oljan, trasig topp?
Hehe skönt med nån som har samma dilemma men änsålånge öser på....nu blir de att mappa vidare i bänk och se vad som sker heheBergsten wrote:Jag har samma fenomen, jag tror det beror på mycket e85 i oljan, uppstod när jag hade varmkört ett par ggr med mycket fet mapp typ lambda 0,68 vid kallstart, åkte o mappa bilen och fyllde ca: 3,5dl med sprit/kondens i vevhusburken sedan slutade det fylla på i burken när man kört på ett par timmar, fick samma klet i locket och kåpan men bilen går klockrent med 1,8bar och konstant ursnytningingen tendens till krångel med temp eller vatten.
Men ja kanske har begynnande haveri vem vet?
Kan tillägga att oljan för övrigt är fin utan vatten, luktar dock E85!
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
- Turbo_folke
- Posts: 601
- Joined: 23 Nov 2005, 16:29
- Location: Lund
Re: Klegg i oljan, trasig topp?
Min topp var kass så den förbrände kylarvatten. Fick samma fenomen som dig vit gegga i ventilkåpan... tyvärr
Hade jag varit dig så hade jag rivit

Re: Klegg i oljan, trasig topp?
Blev så ikväll.... för samma symptom igen efter lite svinande i lördags....Turbo_folke wrote:Min topp var kass så den förbrände kylarvatten. Fick samma fenomen som dig vit gegga i ventilkåpan... tyvärrHade jag varit dig så hade jag rivit

/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Re: Klegg i oljan, trasig topp?
Bilder jag fick av Krille/Ripper.




http://www.garaget.org/mike
BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
Re: Klegg i oljan, trasig topp?



http://www.garaget.org/mike
BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
Re: Klegg i oljan, trasig topp?
Ingen reaktion från någon!???
Jag har varit med från början. Jag var med när vi hämtade maskinen, jag har varit med när vi monterat allt och när vi varmkört den dem första gångerna för att omgående märka att att något inte stod rätt till.
Spekulationer kring E85 i oljan, kondens osv har florerat men aldrig varit problemet....
Nu är det konstaterat att denna topp var totalslut och sprucken redan från början..
Bitarna faller på plats oxå när man tänker tillbaka och inser att det faktiskt FANNS en anledning till att säljaren lyft av ventilkåpan innan vi skulle hämta maskinen.
Ursäkten var att han ville behålla sin ventilkåpa, trots att motorn skulle vara komplett på så sätt att den var ihopskruvad och "tät".. Bara lägga i och köra ihop med sina egna "runtomkring-prylar"...
Jag anser att detta är en riktig blåsning... Säljaren borde stå för lösningen i detta fallet. Det innebär minst topp, planing, packningar... Då har man ändå bortsett från all tid, huvudvärk och arbete pga problemet. Han kan omöjligt INTE ha förstått att det fanns ett problem..
Ripper, du måste kontakta säljaren och förklara situationen. Får du inget gehör så hänger man ut honom direkt för att skydda andra från att bli blåsta på liknande sätt av samme person....
Jag har varit med från början. Jag var med när vi hämtade maskinen, jag har varit med när vi monterat allt och när vi varmkört den dem första gångerna för att omgående märka att att något inte stod rätt till.
Spekulationer kring E85 i oljan, kondens osv har florerat men aldrig varit problemet....
Nu är det konstaterat att denna topp var totalslut och sprucken redan från början..
Bitarna faller på plats oxå när man tänker tillbaka och inser att det faktiskt FANNS en anledning till att säljaren lyft av ventilkåpan innan vi skulle hämta maskinen.
Ursäkten var att han ville behålla sin ventilkåpa, trots att motorn skulle vara komplett på så sätt att den var ihopskruvad och "tät".. Bara lägga i och köra ihop med sina egna "runtomkring-prylar"...
Jag anser att detta är en riktig blåsning... Säljaren borde stå för lösningen i detta fallet. Det innebär minst topp, planing, packningar... Då har man ändå bortsett från all tid, huvudvärk och arbete pga problemet. Han kan omöjligt INTE ha förstått att det fanns ett problem..
Ripper, du måste kontakta säljaren och förklara situationen. Får du inget gehör så hänger man ut honom direkt för att skydda andra från att bli blåsta på liknande sätt av samme person....
Last edited by 9-3 Mike on 10 Jul 2014, 23:33, edited 1 time in total.
http://www.garaget.org/mike
BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
Re: Klegg i oljan, trasig topp?
Folk som råkat sälja något dåligt av misstag vill sällan bli uthängda och är villiga att diskutera en lösning.
De andra skiter tyvärr i vilket och ler hela vägen till banken.
Hoppas det löser sig.
De andra skiter tyvärr i vilket och ler hela vägen till banken.
Hoppas det löser sig.
- Turbo_folke
- Posts: 601
- Joined: 23 Nov 2005, 16:29
- Location: Lund
Re: Klegg i oljan, trasig topp?
Tråkigt!
Hoppas resten av maskinen är ok.
Hoppas resten av maskinen är ok.
Re: Klegg i oljan, trasig topp?
Ganska blandad kvalité....Turbo_folke wrote:Tråkigt!
Hoppas resten av maskinen är ok.
http://youtu.be/AM7Rir7yY_Q" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/mike
BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
BMW 525 E12 -75 många vilda hästar....
BMW 530dA M-Sport F11 Touring
Saab 9-3 Trionic 5 "TwinPipe" +500hk
Re: Klegg i oljan, trasig topp?
Jag har skickat till säljaren så får vi se hur han ställer sig till allt, tycker fortfarande att de finns endel väldigt kunniga personer på denna bräda som kunde kommit med input, om de nu handlar om att säljaren tidigare handlat mycket eller de finns vetskap eller vänskap..... kan jag ju bara spekulera i MEN dessa har tidigare gått hårt åt folk när de handlat om ärlighet osv......
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Klegg i oljan, trasig topp?
Är väl bäst att vänta tills man vet hur säljaren agerar?
Sånt här kan vara lite knepigt!
Sånt här kan vara lite knepigt!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Klegg i oljan, trasig topp?
Att dömma nån håller jag med om att man väntar med, de har inte jag heller gjort ännu MEN finns ju kunnigt folk som garanterat kunde kommit med input och info om själva problemen och inte rätt eller fel osv....
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Re: Klegg i oljan, trasig topp?
Det är många som gjort evetuella fel i monteringen utan att ens veta om det. Man har hört att folk drar tändstift med mutterknackare och t.o.m ännu dummare grejor på sina motorer. Skulle det handla om okunskap kan det ibland va svårt att övertyga den okunniga om att de gjort fel.
Jag har absolut inte all kunskap som krävs för att med säkerhet göra allt rätt i alla lägen. Men jag är slug nog att förvissa mig om att göra rätt. D.v.s söka info/hjälp när det finns frågetecken att räta ut.
Ingen har spräckt sin topp med vilje. Det har skett av misstag. Däremot kan man mörka det för att få sitt misstag ogjort genom att sälja den som 100% felfri. Och är det på det viset så är det ett väldigt tråkigt beteende.
Jag har absolut inte all kunskap som krävs för att med säkerhet göra allt rätt i alla lägen. Men jag är slug nog att förvissa mig om att göra rätt. D.v.s söka info/hjälp när det finns frågetecken att räta ut.
Ingen har spräckt sin topp med vilje. Det har skett av misstag. Däremot kan man mörka det för att få sitt misstag ogjort genom att sälja den som 100% felfri. Och är det på det viset så är det ett väldigt tråkigt beteende.
Re: Klegg i oljan, trasig topp?
Jag påpekar igen för ingen ska pipa sen att jag har inte dömt säljaren ännu för jag inte fått svar av denne!
Men här är 2 utklipp ur annonsen som jag knappast behöver kommentera

Men här är 2 utklipp ur annonsen som jag knappast behöver kommentera

/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Re: Klegg i oljan, trasig topp?
Ett klipp hur en glidskena bör se ut(bytt), kan tillägga att jag på detta klippet också verkligen tar i lite....
Nu:
https://www.youtube.com/watch?v=tlzoDDowUrU" onclick="window.open(this.href);return false;
Tidigare:
http://youtu.be/AM7Rir7yY_Q" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu:
https://www.youtube.com/watch?v=tlzoDDowUrU" onclick="window.open(this.href);return false;
Tidigare:
http://youtu.be/AM7Rir7yY_Q" onclick="window.open(this.href);return false;
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
Re: Klegg i oljan, trasig topp?
Jag fick en baktändning på min m50 med allt var nytt och då small de till i i kjedjorna. Misstänkte de hände nått då och mycket riktigt övre bulten som hållet skenan gick av jäms med blocket. Vet andra den gått av för så de verkar rätt vanligt.Ripper wrote:Ett klipp hur en glidskena bör se ut(bytt), kan tillägga att jag på detta klippet också verkligen tar i lite....
Nu:
https://www.youtube.com/watch?v=tlzoDDowUrU" onclick="window.open(this.href);return false;
Tidigare:
http://youtu.be/AM7Rir7yY_Q" onclick="window.open(this.href);return false;