Bygga om till pedalställ

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Bygga om till pedalställ

Post by Pitbull »

Behöver lite info och tips.

Vill ha mer ös i mina bromsar, de sitter 6 kolvsok från XYZ 330mm skivor och racebelägg.
Har aldrig varit riktigt nöjd med mina bromsar, och nu har min cyl pajjat så nu blir de nya saker.

Ös på med info och tips. :)

Mvh
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Re: Bygga om till pedalställ

Post by Magnaten »

Inte så att kinaoken flexar då?
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: Bygga om till pedalställ

Post by Bullen! »

Igmab har riktigt fina grejor. Hade det på "boost"
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Bygga om till pedalställ

Post by bmw-slangen »

Låter lite osannolikt att de bromsarna inte skulle räcka till.

Vad är det för bromsbelägg du kör med?

Vad är det som inte fungerar som du vill ha det? Alltså, det viktiga i hela frågeställningen - vilket eller vilka problem är det som ska lösas? Utan den informationen är det ju som att skjuta älg med en Gatling mitt i mörkaste Småland mitt i natten :-)

Hur ser en typiskt körstint ut när du upplever problem? Hur ser ett typiskt körstint ut när du inte märker av några problem? När fungerar bromsarna och när slutar de fungera tillfredsställande?

Är det problem med värme (tex tydliga tecken på överhettade belägg)? Eller är det att friktionskoefficienten varierar för mycket med värmen på beläggen (dvs de "biter" lite olika mycket beroende på om de är varma eller mycket varma)? Eller är det problem med bromsbalansen, att fram eller bak låser först? Eller att de aldrig låser kanske?
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: Bygga om till pedalställ

Post by Bullen! »

Nu vet jag inte alls kolvarea i oken kontra cylindern du åker. Men det kan tokfel när folk smäller dit stora bromsar på en axel och inte följer upp med cylinder etc.
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Bygga om till pedalställ

Post by bmw-slangen »

Ja, som Bullen säger så är det önskvärt att även veta kolvarean för fram- och bak-bromsarna, samt bromsskivornas storlek. Även vilken huvudbromscylinder som används och dess kolvstorlek. Även om någon reduceringsventil används.

Även om original ABS-system sitter kvar eller inte är också intressant. Också intressant är ju om ABS-systemet är en del av problemformuleringen eller inte.

Men vi kommer oavsett tillbaka till samma fråga : vilket problem är det som ska lösas? Mer ös i bromsarna är inte en tydlig nog formulering :-)
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Bygga om till pedalställ

Post by bmw-slangen »

@Pitbull : Bestämt något vilken uppgradering/modifiering du ska göra?

Eller rättare sagt, har du kommit fram till din hur din problemformulering ser ut? Dvs vilket problem är det som ska lösas?
E30 323i -85 : 100% track day car
Post Reply