Första provkörningen efter bromsningen gick... såådär? Fick vevhustryck från helvetet och misstänkte spricka i ringlanden men njaa..
Nybyggd m50b30 med alla fräna bitar förutom smidda kolvar, bromsade ur 656whp hos ppf vilket jag misstänker är gränsen för m54 kolvarna. Men jag trodde inte riktigt dem skulle rasa på det här sättet? Känns som det har spikat?
Vill veta om detta är en typisk spikning på e85 eller om kolvens matrial helt enkelt inte klarade värmen, så jag vet hur jag ska "göra om göra rätt" Det är endast 6ans cyl som ser ut såhär och staken är även lite krokig..
Ja tycker det ser ut som ett klassikt "ringlanderas"
Ser ju tydligt att det är en brottyta på vänstra halvan sen ser det ju ut som en bitlagt sig på tvären å slagit sönder kolvtoppen och neråt mot kolvbulten...
650 whp med standardkolv kan gå sönder direkt. Förmodligen ringlandet som gått sönder sen har trycket letat sig neråt. Eller en till variant är skit i spridaren på den cylindern, kolla det först.
Men att garantera att det håller länge med std kolvar 650 whp och drifting kan man nog inte lova
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Bmwandreas wrote:650 whp med standardkolv kan gå sönder direkt. Förmodligen ringlandet som gått sönder sen har trycket letat sig neråt. Eller en till variant är skit i spridaren på den cylindern, kolla det först.
Men att garantera att det håller länge med std kolvar 650 whp och drifting kan man nog inte lova
Är lite det jag misstänkte, bara att göra om göra rätt (igen) haha..
Misstänker att det sprack i ringlandet medans jag var på varvstopp och det vart som det vart..
Syns väl i vår igen ärtan, då med smidda bitar och fränare topp
du har nog en nuke fuelrail där du kör matning vid 6an o retur från 1an?
vad man har läst( rätta mig om jag har fel) att 6an får inte tillräckligt med soppa när de gäller matning från ena sidan o retur från andra
har hänt några vad man hittar i nätet
så därför kör man nog dubbla matningar på sidan o retur i mitten?
Vad är det för stakar?
Om allt nu står rätt till och kolven helt enkelt inte tålt effekten så borde väl inte staken krökas?
Men jag kanske är helt ut å cyklar
Ringland går, massa blowby, leker skärbrännare på kolven när det smiter förbi, dålig komp tänder inte bränslet och hydraular lite lätt? Kompisen hade läckande MLS packning, skar ur ett stort jack i toppen där förbränningen smet ut.